ZOMY

Norge er et land med utallige mengder med minoriteter fra ulike land. Med et s? rikt mangfold, er det mange som st?tter p? diverse utfordringer p? ulike arenaer.

Forestill deg ? ikke kunne forklare legen din hvor du har vondt? Eller ? g? rundt og ikke kunne finne frem veien til destinasjonen din fordi du ikke kan sp?rre om hjelp? ? l?re seg et nytt spr?k er en vanskelig prosess for mange, samtidig som det er et av de viktigste faktorene n?r det kommer til inkluderingen i ethvert samfunn. Vi i ZOMY ?nsker ? bidra til et mer muntlig og engasjerende norskoppl?ring for ? forenkle det daglige livet til Norges minoritetsbefolkning.

 

Bildet kan inneholde: begivenhet, moro.
Fra venstre, Mohamed, Olga, Jenny og Zaneta

 

M?lgruppen

M?lgruppen v?r er folk som deltar p? norskoppl?ring og de som ?nsker ? l?re norsk. Vi har snakket med flere deltakere og har bestemt oss for ? g? videre med de som er p? niv? 3 (Udir sin forklaring p? hva niv? 3 omfatter). Under v?r observasjon fant vi ut at flere syns det er vanskelig med den muntlige siden av spr?ket. 

“Jeg er p? niv? 3 skriftlig, men jeg ligger ikke p? det samme n?r det gjelder muntlig. ”- E.

Vi har g?tt videre med dette utsagnet og vi vil derfor lage et produkt som bidrar til mer muntlig aktivitet. 

 

Datainnsamling

Hittil har vi benyttet unders?kelsesmetoder som intervju og observasjon. Vi valgte ? intervjue folk som har tatt norskoppl?ring f?rst og oppdaget et felles problem som alle intervjuobjekter opplevde- manglende muntlig ?velser i norsk kurs. Deretter hadde vi deltakende observasjon i Spr?kkafe Deichmanske bibliotek.

Spr?kkafe deler deltakere i 3 niv?er og tildeler spill rettet mot spesifikk niv?. Vi deltok som niv?-3 og opplevde at deltakere var engasjert i spillet og holdt samtale g?ende selv om de hadde vansker i snakking. Videre i pausen utf?rte vi ustrukturert intervju med deltakere fra varierende niv?er. Flere p? niv?-1 syntes at spillet var for utfordrende ettersom de hadde lite ordforr?d. Noen p? niv?-3 mente at spillet var g?y, men hjalp ikke s? mye med deres muntlig kompetanse. De hadde ?nsket mer trening i setningsbygning. 

Vi har da kommet fram til denne problemstillingen:

“Hvordan kan vi bidra til ?kt muntlig deltakelse i norskoppl?ringen?”

 

Visjon og Konsept

V?r visjon er ? utvikle et interaktivt spill som tilrettelegger sosiale aktiviteter der deltakere blir bedre kjent og er motivert til ? kommunisere mer p? norsk. Med disse ordene mener vi ? gj?re norsk spr?k mer engasjerende, deltakende og im?tekommende med m?lgruppens behov. M?lbildet v?rt er StoryCubes som er foresl?tt av en deltaker i Spr?kkafe. StoryCubes er et utrolig enkelt og kreativt terningspill som inspirere til kreativ tenking.

Vi har dermed utviklet to hovedkonsepter som er kjernen i prototypen- historiefortelling og tilfeldighet. Historiefortelling vil hjelpe m?lgruppen med ? ?ve p? setningsbygning, og med tilfeldighet f?r m?lgruppen mulighet til ? ?ve p? et bredere omfang enn om det hadde blitt gitt statiske kombinasjoner.

 

Sluttresultat- StorySpin

3D modellering
3D modellering

Prototypen StorySpin har “Rulett” som form-konsept og skaper tilfeldighet som er et av konseptene v?re. Det andre konseptet “Historiefortelling” realiseres av prototypen.

Prototypen inneholder 6 RFID-kort og hvert kort representerer en ordklasse: subjektiv, verb, adjektiv, pronomen, preposisjon, determinativ. Vi valgte de 6 ordklassene for det er de 6 mest brukte ordklasser. Brukerne trykker p? knappen for ? spinne rulett og kaster 3 kuler inni ruletten. N?r ruletten stopper kan brukerne velge 3 kort som svarer til fargekodene til hullene kulene havner i. Videre kan brukerne skanne hvert kort p? RFID-leser og et ord tilh?rer ordklassen fra selve kortet vil dukke opp p? LCD-skjermen. Brukerne m? da lage minst 2 sammenhengende setninger ut fra ordene (3 ord) de har f?tt. Dersom ordene er for vanskelig f?r brukere mulighet til ? bytte ut ord maks to ganger per kort (ordklasse). N?r det er neste persons tur, m? personen bygge p? forrige persons setninger, slikt lager brukerne en historie sammen.
StorySpin tillater brukere til ? bygge p? hverandres setninger og lage en historie sammen, som bidrar til ?kt muntlig deltakelse og interesse for spr?ket i norskoppl?ring. 

Sluttresultat- StorySpin


 

Publisert 2. mars 2020 13:47 - Sist endret 15. feb. 2021 15:57