Tema og m?lgruppe
Vi har valgt ? jobbe med gravide og nybakte foreldre da det var en interessant brukergruppe i tillegg til at vi har tilgang p? ulike brukere som kan gi ulike innsyn og tilbakemeldinger. Vi ?nsker ? utvikle velferdsteknologi som blant annet ?ker trygghet hos den gravide.
Problemstilling
Hvordan kan vi gjøre det enklere for en gravid bruker å følge med på fosterbevegelse?
Datainnsamling
Gjennom kjennskap blant gruppemedlemmene har vi hatt tilgang p? b?de en gravid dame og to leger (gynekolog og fastlege). Etter f?rste datainnsamling med b?de bruker og eksperter ble det tydeligere hva slags problemomr?der som var aktuelle og som var av behov for brukeren. Vi klarte ? snevre inn to hovedproblemstillinger basert p? intervjuene og jobbet i en god stund med ? utvikle ideer for begge for ? avgj?re hva vi skulle ta med videre. Denne prosessen var ogs? b?de bruker og eksperter med p?.
I utgangspunktet hadde vi sett for oss ? f? tak i flere brukere (fra blant annet barselgrupper) slik at vi kunne foreta observasjoner ogs?, men det ble ganske raskt uaktuelt med hele corona-situasjonen som p?gikk. Vi bestemte oss derfor for ? forholde oss til én hovedbruker som vi ville ha tilgang p? til tross for situasjonen, og tilpasse b?de funksjon og design ut i fra vedkommendes behov.
Gjennom kontinuerlig 澳门葡京手机版app下载 med b?de bruker og eksperter, selv om det i noen tilfeller bare var via en uformell telefonsamtale, fikk vi innspill og nye ideer som vi diskuterte og analyserte med hverandre p? gruppen f?r vi tok st?rre avgj?relser. Vi har benyttet oss av forskjellige metoder, blant annet:
semi-strukturerte intervjuer: vi brukte mest av disse da de ?pnet for mange interessante samtaler med b?de bruker og eksperter, mens vi likevel hadde styringen p? intervjuets retning. Dette brukte vi gjennom hele utviklingsprosessen - noen ganger var det litt mindre intervjuer dersom det var spesifikke ting vi trengte svar p? som trengte litt forklaring.
indirekte observasjon: for ? f? bedre forst?else av brukerens situasjon som gravid da ingen p? gruppe har v?rt eller er det, ba vi bruker om jevnlige og n?yaktige beskrivelser av hvordan fosteraktiviteten foregikk. Slik fant vi for eksempel ut at det ikke lot seg gj?re ? bare telle et og et spark da det f?ltes mer ut som jevne bevegelser.
formative evalueringer: etterhvert som vi begynte ? f? skisset opp ideer og mer lavoppl?selige prototyper, valgte vi i tillegg til ? diskutere og teste ideene p? gruppen, ? ha noen mindre evalueringer sammen med ekspertene slik at vi fikk et st?rre perspektiv. Slik fikk vi mer kunnskap om f.eks. realiserbarhet som vi brukte til ? forbedre funksjon av artefaktet. Vi gjorde ogs? lignende evalueringer med bruker for blant annet utformingen av produktet.
Det var essensielt for oss at vi ikke fremsto som profesjonelle innen helse og medisin, s? vi visste at vi m?tte tr? forsiktig og designe et artefakt som kun var til oversikt. Vi skulle p? ingen m?te ta, eller designe noe som tok avgj?relser for brukeren.
Konsept og formkonsept
Konseptet for artefaktet er en mobil enhet som fremmer ?kt trygghetsf?lelse. Dette avgjorde vi ettersom prosjektet har bygget p? ? utvikle noe som ikke fremst?r som skremmende eller stressende for brukeren. Videre hadde vi ubevisst skisset og prototypet mange lekne uttrykk med mye duse farger og myke kanter som vi inns? kunne jobbes videre med for ? utgj?re formkonseptet "baby". For ? videreutvikle dette formkonseptet har vi brukt babyfoten som et gjennomg?ende element i prosjektet (logo og knapp) da det ogs? kan hinte litt til artefaktets hovedfunksjon.
Krav
Kravene under er de kravene vi har tatt utgangspunkt i til den endelige h?yoppl?selige prototypen. Mange av de f?rste prototypene er definert med andre krav og vil derfor ikke stemme overens med noen av kravene definert under.
Funksjonelle krav |
---|
Prototypen m? ha en mekanisme som gir brukeren en p?minnelse om ? registrere informasjon. |
Prototypen m? ha en praktisk form som brukeren er komfortabel med. |
Prototypen skal v?re b?rbar. |
Brukeren m? kunne registrere fosterbevegelser, og ? finne statistikk. |
Det b?r v?re en mekanisme som hindrer registrering av spark uten intensjon. |
Prototypen m? ha en skjerm som kan vise informasjon til bruker. |
Ikke-funksjonelle krav |
---|
Det skal ikke g? mer enn 2 timer f?r brukeren f?r p?minnelse om ? registrere bevegelser, for ? oppfylle krav fra Helsedirektoratet. |
Prototypen skal ikke veie mer enn 155 gram. |
Prototypen skal ikke v?re st?rre enn en vanlig smarttelefon. |
Det skal bli brukt lys for ? varsle brukeren om at det er over 2 timer siden siste registrering. |
Skjermen p? prototypen skal vise aktivitet fra de siste 3 timene p? en oversiktlig m?te. |
Prototypen skal ha et lokk over knappen for registrering av bevegelser, for ? hindre feilregistrering. |
Det skal v?re to knapper som henholdsvis blir brukt til registrering av bevegelse og informasjon om statistikk. |
Det skal v?re enkelt for brukeren ? registrere fosterbevegelser, og ? finne nyttig statistikk. |
Prototyper
Prototype 1
Skisser
I f?rste runden av prototyping bestemte vi oss for at alle p? gruppen skulle komme med ulike ideer til lavoppl?selige prototyper som kunne hjelpe brukeren. Vi diskuterte hver skisse i gruppen og kom fram til to skisser vi ?nsket ? jobbe videre med. Den f?ste ideen var et sensorbelte som skulle registrere fosteraktiviteten og den andre ideen var wearable interaction med en klokke hvor den gravide selv kunne registrere aktiviteten til fosteret. I tillegg til klokken skulle den og ha en boks p? nattbordet som viser informasjon om aktivitetene den siste tiden. Videre hadde vi en evaluering med en av ekspertene. Etter evalueringen og flere diskusjoner i gruppen valgte vi ? g? videre med klokken og "nattbordboksen".
Prototype 2
Mer h?yoppl?selige prototyper
Etter den f?rste runden med lavoppl?selige prototyping ?nsket vi ? lage noen litt mer h?yoppl?selige prototyper for ? f? en bedre forst?else av hva vi ?nsket ? jobbe med videre. Ved ? gj?re dette fant vi fram til ulike utfordringer med prototypen, blant annet hvordan vi skulle koble sammen klokken og "nattbordboksen" over lengre avstand.
Prototype 3
I den tredje runden med prototypen hadde vi g?tt bort i fra ? ha to komponeneter som skulle 澳门葡京手机版app下载e. Vi s? p? hvilke krav vi hadde satt oss og kom fram til en prototype som kunne dekke funksjonene til b?de klokken og "nattborboksen". Prototypen bestod av knapper for ? registrere aktivitet og skjerm for ? se informasjon.
Prototype 4
F?r vi startet den siste runden med prototyping lagde vi en 3D versjon av hvordan den optimale st?rrelsen til prototypen ville se ut. Her fokuserte vi p? ? dekke alle kravene vi hadde satt. Dette ble og sv?rt nyttig da vi prototypet den endelige prototypen.
Prototype 5
Bloom
Bloom er laget for ? gj?re hverdagen til v?r bruker litt mindre stressende. Dette gj?r den ved ? hjelpe bruker med ? holde styr p? aktiviteten til fosteret ved ? registrerer aktiviteten, ved ? trykke p? knappen formet som en for, minst én gang hver andre time. Bruker kan selv vege hvor ofte hun vil registrere, men g?r det mer enn to timer fra sist registrering vil Bloom si ifra ved hjelp av et lyssignal. Informasjon om aktiviteten som har blitt registrert de siste timene vises p? skjermen om man trykker p? "i" knappen.
Siden den h?yoppl?selige prototypen ikke ble i den optimale st?rrelsen lagde vi en "st?rrelseprototype" som f?lger kravene fra bruker.
Summativ evaluering
Som siste evaluering hadde vi brukbarhetstesting og brukerevaluering gjennom intervju med brukeren vi har 澳门葡京手机版app下载et med under hele prosjektet, som n? ikke lenger er gravid. Under evaluering fikk vi tilbakemeldinger p? hva vi som fungerte bra og hva vi kan jobbe videre med. Vi var fullt klare over at vi kun hadde laget en h?yoppl?selig prototype og var derfor interesserte i ? finne ut b?de hva brukeren var forn?yd med, men og hva hun ville endre.
Fra intervjuet fant vi ut at brukeren var veldig forn?yd med fargene og utseende til prototypen og hun var veldig positiv til st?rrelsen p? den optimale "st?rrelseprototypen". Hun beskrev designet som
"damete og veldig koselig"
Bortsett fra ? f? til en prototype som f?lger alle krav og er i optimal st?rrelse fant vi ut at vi kunne jobbet videre med informasjonen som kommer p? skjermen da denne ikke er helt intuitiv.
Alt i alt har vi klart ? oppfylle probleml?sningen v?r er vi veldig forn?yde med resultatet av prosjektet.