CHAV

4 informatikkstudenter ved UiO har g?tt sammen om ? pr?ve ? forbedre arbeidsforholdene p? hjemmekontor. Hverdagen p? hjemmekontor er krevende og det kan v?re vanskelige ? strukturere arbeidsdagen. Dette vil vi endre p?. 

Bildet kan inneholde: ungdom, samfunnet, v?r, tre, moro.

Fra venstre Christian, H?kon, Agon og Vilde

Ansvarsomr?de

Ansvarlig

Teknisk ansvarlige (koding, arduino og utvikling av prototype)

H?kon Myhre og Christian Olsen

Prosjektansvarlig (Frister, oppm?te og praktiske hensyn)

Vilde S. Vrenne
Ansvar for datainnsamling (Deltagere og innsamling)

Agon Krasniqi

 

"Har du vansker med å konsentrere deg ved arbeidspulten?"

 

Bilderesultater for office stressed

 

M?lgruppe

M?lgruppen v?r er personer i en alder mellom 25 - 35. De jobber enten p? kontor eller hjemmekontor. Denne m?lgruppen har et arbeidsmilj? som er relativt likt hele ?ret. Dette er ogs? en gruppe vi har tilgjengelig  som kan hjelpe oss med ? finne l?sninger til problemstillingen.

Problemstilling

"Hvordan strukturere arbeidsdagen for
hjemmekontorarbeidere?"

Problemstilling v?r ble konkretisert til ? kun fokusere p? hjemmekontor, etter covid-19 kom. Det ble et dagsaktuelt problem, som vi ?nsket ? jobbe med og vi kom derfor frem til problemstillingen v?r p? bakgrunn av dette. 

Datainnsamling

1. Semi-strukturerte intervjuer

Til de semi-strukturerte intervjuene lade vi en intervjuplan som var sv?rt nyttig ? ha med. 

Vi begynte datainnsamlingen med flere semi-strukturerte intervjuer. Vi ?nsket ? skape oss en ide av hvordan brukerens arbeidsdag s? ut, i tillegg til hvordan brukeren selv oppfatter den. 

Dette fikk vi ogs?, brukerene fortalte oss at det var sjeldent de jobbet hjemme av den grunn av at det kunne v?re vanskelig ? f? strukturert arbeidsdagen slik de gj?r n?r de er p? jobb. Dette var grunnet mange forskjellige ting, men at det var lett ? bli distrahert, ta lenger pauser, slik at resultatet av ? jobbe hjemme i forhold til hva de fikk til, ikke var det samme. 

 

2. Brukerdagbok

Det har v?rt vanskelig ? unders?ke aktivitetene og arbeidsforholdene utenom intervjuene. Derfor bestemte vi oss for ? dele ut brukerdagb?ker, som brukerene skulle f? fylle ut i l?pet av en to-ukers periode.  

Dette var med p? ? gi oss et fyldigere innblikk i brukerens arbeidshverdag. Hvilke faktorer bruker hadde opplevd som forstyrrende eller hva som hadde v?rt med p? ? gj?re arbeidsdagen effektiv. Dagboken ga bruker mer tid til ? tenke over og bli oppmerksom p? arbeidshverdagen . 

Det f?rste vi fant ut av var brukene selv ble mer bevisste over hva som var deres forstyrrelser. Brukerne begynte selv ? komme med ideer til l?sninger i starten, og brukerdagb?kene var noks? fyldige med informasjon. Det var dermed merkverdig at brukene skrev det samme hver dag. Dagb?kene ble mindre utfyllende, ettersom det var samme utfordring brukerne hadde om igjen. 

Etter ? ha b?de gjennomf?rt intervjuer og brukerdagb?ker fra brukerne v?re lagde vi et affinity diagram for ? strukturere informasjonen vi hadde f?tt inn. Resultatet av affinity diagram var at vi satt igjen med mye informasjon og mange behov vi kunne g? etter. 

3. Online-workshop

Valget falt p? ? ha en future-workshop p? grunn av at vi ?nsket at brukeren v?r skulle v?re med p? fantasifasen, hvor bruker kan skape egne visjoner uten restriksjoner (Bratteteig Tone, 2020). Vi har allerede laget et utkast av prototypen, som vi h?per bidrar til at det er enklere ? komme med innspill. Vi ?nsker ? gjennomf?re en online-workshop, ettersom viruset hindrer oss i ? m?tes, pr?ver vi ? gj?re dette s? likt som mulig.

 

Prototyper

Etter vi hadde gjennomf?rt b?de intervjuene og hatt brukerdagb?ker, bestemte vi oss f?r ? sette oss ned ? tegne noen prototyper ut i fra behovene vi hadde funnet ut av i datainnsamlingen. 

1. Den f?rste prototypen var en "ting" som skulle gj?re det enklere for bruker ? jobbe med flere forskjellige pc-er samtidig, fordi hun nevnte at det var sv?rt tidkrevende for henne og mye styr n?r hun skulle bruke forskjellige pc-er til forskjellige ting. 

Bildet kan inneholde: tekst, diagram, tegning, skisse, design.

2. Den andre lavoppl?se?lige prototypen var en boks som skulle hjelpe bruker ? strukturere arbeidsdagen. Dette gjennom lyssignal, hvor lyssignalene symboliserer hvor mange timer hun har v?rt p? jobb. Her var det funksjonelle mer i fokus enn "look and feel". 

Bildet kan inneholde: tekst, tegning, linje, font, design.

 

3.  Her jobbet vi videre med den lavoppl?se?lige prototypen fra punkt  2. Hvor vi lagde to forskjellige utkast som skulle visualisere funksjonene bedre for brukeren f?r vi gikk videre til utseende. Vi ?nsket ? f? p? plass det funksjonelle uten ? tenke for mye p? konsept og form-konsept. Slik at endringer lettere kunne gj?res uten at dette skulle ha noe effekt p? utseende.  Brukeren v?r ?nsket seg noe som kunne strukturere arbeidsoppgavene hennes. Hun har ikke hatt det samme tidsperspektiv som hun har n?r hun er p? kontoret p? jobben. Boksen holder styr p? de forskjellige arbeidsoppgavene og n?r oppgavene har blitt gjort. Samtidig som brukerene har ledp?rer som lyser opp etter hver time som har g?tt, slik at hun jobber like effektivt som de timene hun har n?r hun er p? jobb. 

Bildet kan inneholde: teknologi, elektronisk apparat.

 

4.  Etter ? ha f?tt p? plass mye av det funksjonelle ?nsket vi ? etablere dette over til et konsept og form-konsept som vi visste var av interesse for bruker. Denne prototypen har samme hovedfunksjoner som forrige prototype, med enkelte tvister. Eksempelvis mannen som g?r over fjellet istedenfor at lysene indikerer hvor langt du er i arbeidsdagen.

 

Ferdigstilt prototype - "Arbeidsrammen"

Ved evaluering til prototype i punkt 4, fikk vi tilbakemelding om at den prototypen ikke var diskré nok til ? ha p? arbeidspulten. Bruker har videokonferanser, og ?nsker ? slippe ? rydde pulten p? forh?nd. Vi ?nske ikke g? helt bort fra konseptet v?rt, og likte ideen om fjell. Vi tok derfor og endret form-konseptet. Dette gjorde vi om til en ramme, som heller kunne hatt fjellet som motiv. Vi valgte bort enkelte funksjoner ettersom bruker spesifiserte at det viktigste var strukturen rundt selve arbeidsoppgavene. Mannen som gikk fjelltur falt derfor dessverre bort.  

Bildet kan inneholde: teknologi, elektronisk apparat, rom, duppeditt.

 

 

Emneord: IN1060, arduino, HCI, design, CHAV Av Christian Olsen, H?kon Myhre, Agon Krasniqi, Vilde S. Vrenne
Publisert 2. mars 2020 13:42 - Sist endret 24. juni 2020 17:37