Boks

Oslo har et bredt utvalg av butikker hvor tusenvis av kunder handler hver dag. Vi i Boks ?nsker ? gj?re handleopplevelsen lettere for kunder gjennom ? effektivisere de ansattes arbeidsoppgaver. For ? oppn? dette ?nsker vi i Boks ? forenkle og forbedre butikkene gjennom teknologi og design.

Bilde av prosjektgruppen

Tema og m?lgruppe

Vi har valgt ? fokusere p? temaet shopping innenfor kl?r. Etter ? ha intervjuet ansatte i forskjellige klesbutikker har vi funnet ut av at de ansatte kan ha en stressende arbeidshverdag.

Problemstilling

"Hvordan kan vi i Boks lage en løsning som reduserer stressmomenter for ansatte i klesbutikk?"

Datainnsamling

Datainnsamlingsmetoder vi har benyttet til n? er to semistrukturerte intervjuer med ulike deltakere for ? unders?ke litt rundt temaet vi har valgt og for ? spesifisere m?lgruppe.

Videre gjorde vi tre observasjoner p? Hennes & Mauritz hvor vi unders?kte problemomr?der og behov hos de ansatte.

Senere har vi utf?rt et rollespill og et dobbeltintervju hvor vi unders?kte designet av prototypen.

Problemomr?de

Etter flere datainnsamlinger har vi funnet ut f?lgende problemomr?der:

  • Hverdagen er stressende og gir lite frihet til andre oppgaver
  • Ved andre gj?rem?l har de ansatte alltid et ?ye p? kassen
  • Uryddige pr?verom

Konsept

V?rt konsept er frihet. At de ansatte skal kunne v?re avslappet under en arbeidsdag og ikke trenge ? stresse kan v?re beroligende for kunder. Derfor er konseptet v?rt ? frigj?re de ansatte ved ? fjerne stressende elementer.

Prototyper

Etter et par iterasjoner kom vi frem til idéen vi valgte ? satse videre p?. Idéens rolle bygde p? problemet til de ansatte; at de alltid m?tte holde et ?ye med kassen ved andre gj?rem?l. Prototypens rolle g?r ut p? at n?r en kunde kommer til en tom kasse, skal et varsel sendes til de ansatte. De ansatte kunne velge mellom ? enten bekrefte varselet for ? betjene kunden i kassen, eller la en annen ansatt gj?re det. Valget er til for at de ansatte ikke skal trenge ? stresse ved andre gj?rem?l, slik at en annen ansatt, som ikke har mye ? gj?re kan g? ? betjene kunden.Bildet kan inneholde: Kl?r, Hvit, Erme, Linje, M?nster.Bildet kan inneholde: Linjekunst, Tegnefilm, Farge bok, Diagram.

Vi valgte ? bruke trykk-sensorer p? hver side av kassen for ? gi signal om en kunde har kommet til kassen, og om det er en ansatt i kassen. For at de ansatte skulle motta signalet valgte vi ? lage en mottaker de kunne ha rundt halsen.

Videre valgte vi ? unders?ke designet gjennom prototypens look-and-feel. Gjennom et rollespill s? vi p? hvilke utforminger og typer for feedback som fungerte. Vi simulerte mottakerens feedback gjennom en mobiltelefon som ble hengt rundt halsen. Vi byttet p? rollene som ansatt og kunde for ? se om vi oppdaget forskjellige ting. Formene for feedback som ble testet var lyd, lys og vibrasjon, noe vi fikk til gjennom mobiltelefonens innebygde funksjoner. Vi kom fram til at vibrasjonen var optimal til mottakerne grunnet at den ikke ville forstyrre kundene. Videre unders?kte vi ulike former og st?rrelser p? mottakeren. Vi festet ulike former i b?ndet rundt halsen og f?lte oss frem. Vi valgte ? g? videre med en snusboks og en liten prismeformet boks. N?r vi hang formene rundt halsen sammen med kortholderen som de ansatte allerede har, merket vi at det ble mye ? ha rundt halsen. Derfor kombinerte vi kortholderen og mottakeren i én og samme form. Utgangspunktet for st?rrelsen ble derfor et ansatt-kort.

Bildet kan inneholde: .

Vi prototypet flere ulike prototyper, disse med forskjellige plasseringer p? knappen og ulike ideer ved bruk av ansatt-kortet. Under evalueringen av designet fikk vi gode tilbakemeldinger fra deltakerne. Eksempelvis fikk vi god tilbakemelding p? hvor vi skulle plassere knappen p? mottakeren. De likte ogs? godt formen og kombinasjonen av mottaker og ansatt-kort. Vi tok det beste med de forskjellige prototypene og lagde en fullstendig prototype basert p? ideene fra prototypene og de nye ideene. Den mer h?yoppl?selige prototypen fikk navnet Monitum.

Bildet kan inneholde: Teknologi, Elektronisk apparat, Metalltr?d, Kretskomponent, Elektrisk ledning.

Publisert 25. feb. 2019 10:45 - Sist endret 7. feb. 2020 15:56