NEO

Norsk fremst?r kanskje som et rart spr?k for mange og for de fleste er l?ringsprosessen lang og vanskelig. Vi i NEO ?nsker ? bidra til ? gj?re denne prosessen enklere, artigere og mer givende. 

Bilde av prosjektgruppen

Fra venstre: Nina, Sondre, Ina, Fredrik 

Tema og m?lgruppe

V?rt tema for prosjektet er spr?koppl?ring i norsk. Vi baserer oss p? m?lgruppen unge voksne i alderen 18- 30 ?r som ?nsker ? l?re seg norsk. Vi har satt B1, etter Europar?dets niv?skala for spr?k, som et minimunsniv? p? spr?kkompetanse. Dette betyr at de allerede har basis norskkompetanse. 

Minimum niv? p? spr?kkunnskaper vi har satt som et krav er B1 etter Europar?dets niv?skala for spr?k. Dette betyr at de allerede har basis norskkunnskaper. 

 

Problemstilling

Basert p? analyse av datasettet kom vi fram til f?lgende problemstilling: 

Hvordan kan vi i NEO bidra til å gjøre språkopplæringen i norsk enklere, artigere og mer givende for unge voksne?

Det at spr?koppl?ringen i norsk skal bli enklere betyr for oss at det skal v?re lett ? velge v?r prototype som et supplement til tradisjonelle l?ringsmetoder som ? pugge eller lese i en ordbok. Artigere betyr for oss at man skal ha det g?y samtidig som man l?rer seg norsk. Det at prototypen skal v?re mer givende betyr at den skal tilf?re noe annet til spr?ket, enn det et tradisjonelt norskkurs gj?r. At spillet faktisk skal gi dem noe de kan ha bruk for. 

 

Visjon og form

Visjonen v?r er inkludering, ?penhet og nysgjerrighet. Inkludering og ?penhet betyr at alle skal med. Det skal v?re rom for at alle f?r komme til ordet. Det skal legges til rette for et spr?k som gj?r hverdagen lettere, slik at man blir mer inkludert. Man skal t?rre “(..) ? kaste seg inn til havet [...] og pr?ve ? sv?mme.” slik en av brukerne i m?lgruppen har uttalt. Nysgjerrighet har vi tatt med oss fra spr?kkafeen i regi av R?de Kors. Deres filosofi er at man l?rer masse n?r man er nysgjerrig, l?ring er nettopp det vi ?nsker ? oppn?. Vi har g?tt for et rundt bord som formkonsept. Dette fordi det er en inkluderende form, og gjenspeiler visjonen v?r. Et rundt bord er typisk et cafèbord og inviterer til en avslappet atmosf?re. Ofte forbundet med kos, hygge og ?penhet.

Bilder(over) viser den runde formen. 

 

Datainnsamling

Vi begynte datainnsamlingen med ? bes?ke to spr?kkfaéer, for ? ?ke domenekunnskapen v?r rundt dette med norskoppl?ring blant unge voksne. Deretter gjennomf?re vi fire ekspertintervjuer med folk som allerede hadde l?rt seg norsk i ung voksen alder for ? f? deres synspunkter p? hva som fungerer eller ikke n?r man er i en l?ringsprosess. Vi valgte semi- strukturerte intervju fordi vi ?nsket ? h?re om de samme temaene fra personer med ulik bakgrunn (kj?nn, alder, nasjonalitet), men samtidig ha noe ?pne sp?rsm?l slik at disse ikke satte begrensninger for hva intervjuobjektene kunne fortelle om. Som formativ evaluering etter f?rste iterasjon brukte vi fokusgruppe som datainnsamlingsmetode, med et representativt utvalg av m?lgruppen v?r. Etter andre iterasjon hadde vi en workshop hvor brukerne fikk teste prototypen og velge layouten p? spillbrettet, nemlig posisjonen til hvert element, knappene, skannerene og h?yttaleren samt formen p? disse. I fjerde iterasjon m?tte vi en f?rstelektor med blant annet norsk som andrespr?k som en av sine faglige kompetanser. Vi anser dermed henne som en domeneekspert. Vi m?tte ogs? en av ekspertene fra f?rste iterasjon. Begge disse m?tene var semi- strukturerte, noe uformelle samtaler med innhold som fokus. Med innhold mener vi spillets innhold, nemlig valg av kategorier, ord og uttrykk.

 

Prototypens utvikling

Etter f?rste iterasjon hadde vi fire prototyper: 

- Block-based setningsoppbygging hvor man skulle sette sammen tre kort slik at de tilsammen dannet en setning. 

- Synonymordspillet hvor man skulle finne synonymer til en valgt kategori. En kategori ville v?rt “? bevege seg til fots” og riktige ordvalg ville v?rt “? g?”, “? vandre” eller “? spasere”

- Total Physical Response som baserer seg p? bruk av flere sanser for ? ?ke l?ringsutbyttet. Her tar man i bruk typiske artefakter i et gitt milj? eller typiske ting du har p? deg. 

- Muntlig spr?k og norske uttrykk har mange oppgavekort som hvert har ett sp?rsm?l, med ulike alternativer forklaringer om hva som er riktig svar, det er kun et svar som er korrekt. Hvert svar er representert med en farge og man trykker p? knappen som matcher den fargen med svaret man vil avgi.

 

Under ser man prototypen etter iterasjon 2, en low fidelity mock- up i papp. Denne er en kombinasjon av de foreg?ende prototypene og vi har tatt med oss de beste elementene fra hver av dem. Denne prototypen g?r ut p? ? velge en kategori, og finne kort som h?rer til. En kategori kan for eksempel v?re "p? tur" og tilh?rende kort kunne v?rt "fl?tt", "? grille p?lser p? spyd" eller "over skog og hei". 

 

Bildet(venstre) viser bordflaten. Bildet(h?yre) viser formen og bordstrukturen.

 

 

 

 

 

 

 

Bildene over er prototypen etter iterasjon 2. Her ser man bordoverflaten(venstre) med komponentene og veggene og beina(h?yre). 

Etter tredje iterasjon kom det fram at vi skulle ha layouten p? spillbrettet sentrert horisontalt, heller enn vertikalt. Dette betyr at vi har kategoriskanner og kortskanner ved siden av hverandre og knappene under. Disse knappene er ogs? plassert horisontalt i forhold til hverandre, slik som skannerne er. 

Fjerde iterasjon var sentrert rundt spillets innhold. Med innhold mener valg av kategorier, ord og uttrykk. De ordene og uttrykkene som ble valgt kan falle under et kulturspesifikt spr?k. 

Den endelige prototypen har vi kalt Bordforr?d. Navnet spiller p? formen og hensikten med spillet, nemlig det ? utvikle ordforr?det. 

 

Den endelige prototypen- Bordforr?d

P? bildet under ser man h?yttaleren ?verst p? spillbrettet. Kategoriskanneren er i tre til venstre og kortskanneren i akryl til h?yre. Knappene er nederst med forklarende tekst. De fem sm? led-p?rene som representerer hver spiller er r?d, bl?, hvit, gr?nn og gul. Diameteren p? bordet er 28cm. 

Bordforr?d(over) sett fra fugleperspektiv. 

Den endelige prototypen v?r er laserkuttet i treverk. Kortscanneren er i akryl. Spillet fungerer ved at man har fem kategorier med fem tilh?rende kort til hver. P? hvert kort er det enten en kategori, et ord eller et uttrykk. Man velger f?rst et kategorikort og finner deretter kortene som h?rer til valgt kategori. Under kortskanneren er det et ledlys som lyser gr?nt, gult eller r?dt avhengig av om kortet h?rer til kategorien eller ikke. Man har ogs? valget om ? f? hint og forklaring til hva ordet eller uttrykket man har lagt p? kortskanneren betyr. Hint og forklaringer kommer som lyd fra h?yttaleren. N?r det er neste spiller sin tur, trykker man p? neste- knappen og de fem sm? ledp?rene rundt bordet lyser i "lykkehjulsm?nster" fram til det stopper p? en tilfeldig spiller, slik at det blir denne spilleren sin tur. 

Her er link til kategoriene, ordene og uttrykkene samt tilh?rende hint og forklaring. 

Bordforr?d(over) sett fra froskeperspektiv. 

 

Hvordan er oppn?dd prosjektm?let 

Prosjektm?let har v?rt ? m?te problemstillingen v?r p? best mulig m?te. Ved ? utvikle en l?sning som skal oppfordre til 澳门葡京手机版app下载, f?r brukerne det sparket de trenger bak for ? f? den muntlige treningen de trenger. En av brukerne uttalte "You should patent this. I would by this!". Uttalelsen kan tyde p? at dette er l?sning de likte godt. Vi testet ogs? for ? se om prototypen f?rte til at brukerne l?rte noe, dette bekreftet at de gjorde det i den summative evalueringen. 

Emneord: IN1060, NEO, Spr?koppl?ring i norsk, unge voksne Av Ina Ek Bj?rntedt
Publisert 5. mars 2018 12:42 - Sist endret 11. juni 2018 15:54