Tema og m?lgruppe
M?lgruppen v?r er volleyballspillere p? OSI, med hovedfokus p? ett av damelagene. Under pionerfasen av analysen har vi forst?tt at kommunikasjon p?virker de ulike delene av laget i stor grad. Tema vi har valgt ? fokusere p? er dermed kommunikasjon. Vi mener at dette er et spennende tema som vi kan v?re med p? ? l?fte til et enda h?yere niv?.
Problemstilling
Hvordan kan kommunikasjon p?virke prestasjon og samholdet i et damelag, b?de p? og utenfor volleyballbanen?
Datainnsamling
Vi har gjennomf?rt en observasjon av en treningskamp mellom damelagene p? OSI. Vi fant ut at spillerne er seri?se og det virker som det er godt samhold i laget. Likevel er det veldig mye som skjer individuelt, s? dette vil vi unders?ke n?rmere.
Vi har g?tt videre med datainnsamlingen med tre intervjuer og to observasjoner. Vi har hatt ett individuelt intervju med én spiller, ett gruppeintervju med tre spillere og ett intervju med treneren deres. Observasjonene har v?rt av treningene, hvor vi har fokusert p? kommunikasjonen mellom spillerne, samt mellom spiller og trener.
Idéer
SocialBingoMachine (sosiale aktiviteter for laget).
Ballhenter.
Treningsassistenten (feedback om treningen/treneren).
- Feedback Master
3000 Portable Feedback Master 3000X
Prototyper
Vi gjennomf?rte en rekke unders?kelser for ? utelukke, samt oppdage utfordringer laget kunne ha. Ut i fra dette laget vi noen skisser p? potensielle prototyper vi kunne utvikle. Etter videre unders?kelser sto vi igjen med to skisser som vi bestemte oss for ? g? videre med. Begge prototypene unders?ker aspektet kommunikasjon, n?rmere bestemt tilbakemeldinger. Den f?rste prototypen fokuserer p? tilbakemeldinger under treningen, mens den andre har fokus p? tilbakemeldinger p? ulike omr?der etter treningen.
Portable Feedback Master
Feedback Master
Videre utvikling av Feedback Master
Vi gjennomf?rte evalueringer med b?de spillere og trener for ? finne ut hvilken av prototypene vi skulle g? for. Det var enstemmig om at Feedback Master dekket behovet p? best m?te og vi valgte derfor ? utvikle denne videre. Vi begynte ? eksperimentere med forskjellige m?ter ? utforme prototypen p? gjennom ulike former, st?rrelser og grensesnitt. Dette utforsket vi ved ? sette oss hver for oss og tegne nye skisser p? hvordan den kunne se ut:
Vi bestemte oss for ? g? videre med en ny runde med evaluering med spillere og trener for ? utforske m?ter ? gi tilbakemeldingene p? og hvordan treneren ville f? resultatet. Her lagde vi lavoppl?selige alternativer til grensesnittet og tok det med til m?lgruppen for ? evaluere det:
Spillerne var enige om at glidebryteren var den beste m?ten for dem ? gi tilbakemelding p?, s? vi har n? valgt ? g? for dette. Videre har vi hatt en form for evaluering med en domeneekspert n?r det kommer til materialer. Han anbefalte oss ? g? for treverk da dette var lett, enkelt ? jobbe med og robust. P? bakgrunn av at verken vi eller volleyballspillerne har god kompetanse p? materialer velger vi ? h?re p? domeneeksperten og g?r for dette. Vi driver forel?pig med det tekniske og tenker at neste steg vil v?re ? finne ut av hvor stor plass ting kommer til ? ta for deretter ? gjennomf?re en ny runde med evaluering ang?ende dette.
3D Modell av l?sningen
Bilde av l?sningen