M?lgruppe og tema
Etter ? ha diskutert ulike potensielle m?lgrupper for prosjektet, ble det klart at trening var et tema vi ?nsket ? jobbe med videre. Siden trening er et sv?rt bredt tema, valgte vi derfor ? spisse fokuset p? en bestemt m?lgruppe innenfor trening - nybegynnere p? treningsstudio.
Problemstilling
Basert p? analyse av dataene vi samlet inn i l?pet av kurset kom vi frem til to problemstillinger:
For lang ventetid på treningsmaskiner.
Nybegynnere f?lger ofte en fast treningsplan. Det ? ikke kunne f?lge planen din fordi maskinen du vil bruke er opptatt skaper ofte forvirring og kan v?re demotiverende. Gjennom datainnsamlingen fikk vi vite at det er mange som kun trener p? ugunstige tidspunkt, fordi de vil slippe unna rushet p? treningssenterne.
For mye å tenke på.
For ? f?lge treningsplan i begynnelsen, trenger man ? ta hensyn til mange sm?ting. Man skal telle alt, hvor mange sett og hvor mange repetisjon man gj?r, hvor mange sekunder man tar pause. I tillegg m? de sjekke tiden hele tida. Ofte er det mobilen man bruker som hjelpemiddel. Dette kan f?re til en melding her, en snapchat story der - man kan enkelt at skifte fokus fra trening til mobil.
L?sningen v?r skal hovedsakelig l?se disse problemene og dermed skape en mer positive treningsopplevelse.
Datainnsamling
For ? finne svar p? sp?rsm?lene v?re var det f?rste skrittet ? samle inn de n?dvendige dataene.
Intervju med nybegynnere p? treningsstudio:
F?r f?rste intervjurunde med brukergruppen, gjennomf?rte vi et pilotintervju basert p? en semistrukturert intervjuguide. Etter et vellykket pilotintervju, gjennomf?rte vi 3 intervju med nybegynnere p? treningsstudio. Intervjudataene analyserte vi med open coding og affinity diagram. Utifra dette identifiserte vi f?lgende behov:
- Motivasjon
- Informasjon
- M?lsetting
- Kommunikasjon
Intervju med PT:
I tillegg til intervju med brukergruppen, gjennomf?rte vi et intervju med en personlig trener for ? f? mer profesjonell innsikt i problemstillingen. Intervjuet viste at hovedproblemet nybegynnere ofte slitter med er motivasjon.
Observasjon:
Siden motivasjon er et veldig omfattende tema, m?tte vi fokusere p? et mer spesifikt problem. Dermed bestemte vi oss for ? ta en tur til et treningssenter. Her observerte vi m?lgruppen i naturlige omgivelser. Observasjonen viste at sm?problemer man m?ter i treningssalen har en demotiverende effekt.
Andre intervjurunde:
Etter observasjonen, gjennomf?rte vi en ekstra intervjurunde med 2 andre deltakere. Dette gjennomf?rte vi etter tilbakemelding p? v?re 2 f?rste prototyper. Denne gangen brukte vi et ustrukturert intervju for ? g? mer i dybden og unders?ke de konkrete problemomr?dene som ble avsl?rt av observasjon.
Ideer
Ide 1 - Smart box
En boks festet til treningsapparat som kommuniserer mellom brukeren og resepsjonen
Ide 2 - Simple watch
En "smart"klokke som har diverse funksjoner, blant annet ? kommunisere med andre brukere p? treningssenteret.
Etter designkritikk gjennomf?rte vi en ny runde datainnsamling. Etter analyse av de nye dataene kom vi frem til de nye problemstillingene. Utifra denne problemstillingen kom vi frem til Countdown
Ide 3 - Countdown
Countdown muliggj?re ikke-verbal kommunikasjon mellom de har lyst til ? bruke samme apparat p? treningssenteret. Countdown tar sikte p? ? redusere ventetiden p? treningsutstyret, samt ? l?se problemet med at man har for mye ? tenke p? mens man trener, ved at Countdown teller ned repetisjoner og pause.
Endelig prototype - Countdown:
Systemet best?r av to deler, en terminal og en sensor. Sensoren registrerer hver repetisjon og sender signaler til terminalen. Etter hver bevegelse reduseres antall repetisjoner p? skjermen.
Evaluering
F?rste evaluering var etter utformingen av en lavoppl?selig prototype. F?r vi gikk videre med ? bygge en h?yopl?selig prototype, ville vi finne ut om brukeren forsto ideen v?r og hva deres generelle oppfatning om prototypen var. For ? gj?re dette gjennomf?rte vi en Wizard of Oz-evaluering. Tilbakemeldingen her var veldig positiv og konstruktiv.
Den andre evalueringen ble utf?rt for ? finne ut om lyset (gr?nt og bl?tt) var synlig og om det var forstyrrende for de som trente i n?rheten.
Endelig evaluering ble gjennomf?rt etter prototypen tok sin endelige form og alle funksjonene ble implementert.
Her evaluerte vi med 3 tilfeldige valgte personer - 1 nybegynner, 1 erfaren og 1 PT. M?let med evalueringen var ? teste flowen i systemet, l?rbarhet og hvor villige brukerne var til ? bruke Countdown hvis den var tilgjengelig. For ? finne ut av dette gjennomf?rte vi en evaluering i kontrollerte omgivelser. Vi inkluderte ogs? sp?rsm?l f?r og etter evalueringen.
Under evalueringen m?lte vi hvor lang tid brukerne brukte p? ? gjennomf?re oppgaver og hvor mange ganger de m?tte trykke p? Resett-knappen. Her var tilbakemeldingen veldig god. Etter evalueringen fikk vi tilbakemelding p? at alle brukerne ville ha brukt Countdown hvis den var tilgjengelig til vanlig.