Oppgaver uke 11

Oppgave 1, Hilseknapp

  1. Lag en JPanel med en JLabel og en JButton. La JLabelen v?re tom og la knappen ha teksten “Hilseknapp”.

  2. N?r man trykker p? knappen skal JLabelen vise “Hei paa deg!” (skriv en ActionListener for knappen).
  3. Endre i koden slik at hvis man trykker p? knappen en gang til, skal “Ha det!” vises.

Oppgave 2, Digital klokke

I denne oppgaven skal du lage en digital klokke. For ? telle sekunder benytter vi en indre klasse “Sekundteller”. “Sekundteller” er en egen tr?d som oppdaterer klokkeslettet hvert sekund. Bruk kodeskjelettet som er gitt til ? fylle ut den manglende koden.  

Oppgave 3, Filviser

I denne oppgaven skal vi la brukeren velge en fil og vise innholdet i filen. 
Start med ? lage en klasse FilLeser, som tar inn en fil i konstrukt?ren og leser den inn. Konstrukt?ren skal ikke h?ndtere FileNotFoundException, men kaste den videre. Ta s? ? lese inn linje for linje i tekstfilen og lagre det i en String. Lag en metode som henter ut denne Stringen. (Hvis du ?nsker at Stringen skal vises med linjeskift i GUI m? du legge til <html> p? starten av stringen, </html> p? slutten av stringen og <br/> mellom hver linje). Tekststrengen “<html>Dette er en tekst <br/>over to linjer</html>” vil se slik ut:

 

Dette er en tekst

over to linjer.

 

Mens tekststrengen “Dette er en tekst\n over to linjer” vil se slik ut:

 

Dette er en tekst over to linjer 

 

Programmet skal ha en knapp som lar brukeren velge en fil, n?r den blir trykket p? skal du bruke JFileChooser til ? velge filen, s? lese filen med FilLeser-klassen, og vise resultatet i en JLabel.

Publisert 12. apr. 2023 23:25 - Sist endret 12. apr. 2023 23:25