class Katt { /* * Instansvariablene er private det er fordi man ikke skal kunne endre de * direkt, dette kalles innkapsling */ private String navn; private int alder; // Konstruktor, husk at den maa ha samma navn som klassen public Katt(String navnet, int alderen) { navn = navnet; alder = alderen; } /* * Static: Denne metoden er static det betyr at den kan kalles uten en instans * av * klassen. Kalles p? denne m?ten: Katt.hentEnFunFactOmKatter() (se * Hovedprogram) * * Returverdi: I java maa du skrive hvilken type (primitviedatatyper eller * objekt) som skal returners. I dette tilfellet skal det vaere en string */ public static String hentEnFunFactOmKatter() { return "Katter svetter gjennom potene"; } /* * private: Naar klassen er private kan den kun kalles av andre metoder i * klassen, se haBursdag. Den er da ikke en del av grensesnittet til klassen * * void: betyr at metoden ikke har noe returverdi */ private void ookAlder() { alder += 1; } public void haBursdag() { ookAlder(); } public void skrivUtInfo() { System.out.println("Navn: " + navn); System.out.println("Alder: " + alder); // java vil sorge for at int blir konvert til string } }