// Program for ? leke med frukt. public class TestFrukt { public static void main(String[] args) { Frukt f1 = new Frukt(); Eple e1 = new Eple(); Appelsin a1 = new Appelsin(); Frukt f2,f3; Appelsin a2, a3; Eple e2, e3; f2 = new Eple(); f3 = new Appelsin(); // System.out.println(f2.navn()): // System.out.println("Prisen er : " + f3.finnPris()): e2 = (Eple) f2; a2 = (Appelsin) f3; System.out.println(e2.navn()); System.out.println("Prisen er : " + a2.finnPris()); skrivUt(e1); skrivUt(a1); skrivUt(f2); skrivUt(f3); skrivUt(e2); skrivUt(a2); skrivUt(f3); skrivUt(f1); } static void skrivUt(Frukt f) { System.out.println("Er dette noe mer enn en frukt:"); if (f instanceof Eple) System.out.println("Ja, dette er et eple!"); else if (f instanceof Appelsin) System.out.println("Ja, dette er en appelsin!"); else System.out.println("Nei"); System.out.println( ); } } // konstruktorer i subklassser er neste ukes tema class Frukt { protected double vekt = 1.0; public double hentVekt( ) { return vekt; } } class Eple extends Frukt { protected String type = "Gravenstein"; public String navn ( ) { return type; } } class Appelsin extends Frukt { protected float pris = 20.00F; public float finnPris( ) { return pris; } }