Fugler og egg
I denne oppgaven skal du teste om du kan lage et lite Java-program med den kunnskapen du har. Om du klarer, s? la v?r ? bruke hjelpemidler. Denne oppgaven omfatter f?lgende:
- Kodestil i java
- Printing av tekst til terminal
- Bruk av array
- Klassestruktur
- Referanser
- Konstrukt?rer
- ...Og alt jeg ikke kommer p? i farten
Denne oppgaven kan bygges p? senere, s? om ikke alt f?les hensynsfullt h?per jeg du klarer ? overse det inntil videre :)
Egg
Du skal lage en klasse Egg. Objekter av denne klassen har en st?rrelse mellom 1-3, og denne st?rrelsen bestemmes n?r egget legges (opprettes).
Rede
Klassen Rede skal kunne beholde ett eller flere egg. Et Rede tilh?rer en spesifikk fugl, og fugletypen bestemmer st?rrelsen p? beholderen til Redet.
(Om et Rede har referanse til et av fugle-objektene er valgfritt i denne oppgaven)
Albatross
En Albatross har et navn, og et Rede. Albatrosser legger bare ett egg, og st?rrelsen p? dette egget har ingen p?virkning p? Redets st?rrelse. Alts? i Albatrossens tilfelle har Redet bare plass til ett Egg.
Svane
En Svane har et navn, og et Rede. En svane legger 5-8 egg. St?rrelsen varierer fra 1-3. Redet til en svane har kun plass til en total st?rrelse p? 8. Dette betyr at om en Svane legger 4 egg p? st?rrelse 2, 3, 1, 3 vil Egg nummer 4 forkastes (for det er ikke plass i redet 2 + 3 + 1 + 3 = 9).
Main
Oppretter mange Egg tilh?rende de ulike fuglene, og legger dem i fuglen sitt Rede. Her f?r dere prekode, der kommentarene i koden beskriver hva dere skal gj?re.
Generelt sett skal Main opprette alle objektene vi trenger, og st?r for testing av programmet.
Ekstra
Det kan v?re nyttig ? i de ulike klassene ha metoder som du kan kalle for testing, for ? kunne skille objektene fra hverandre.