from bud import Bud class Annonse: def __init__(self, annTekst): self._annTekst = annTekst self._budListe = [] def hentTekst(self): return self._annTekst def giBud(self, hvem, hva): nyttBud = Bud(hvem, hva) self._budListe.append(nyttBud) def antBud(self): return len(self._budListe) def hoyesteBud(self): hoyeste = None hoyesteVerdi = -1 for bud in self._budListe: if bud.hentBudStr() > hoyesteVerdi: hoyeste = bud hoyesteVerdi = bud.hentBudStr() return hoyeste #oppg4e def kraftBud(self, hvem, belop, maxV): budBelop = belop #henter ut hoyeste buds storrelse hoyeste = self.hoyesteBud().hentBudStr() #dersom belop er mindre enn hoyeste, settes vaart budbelop til #hoyeste +1 if belop < hoyeste: budBelop = hoyeste + 1 #dersom hoyeste +1 er storre enn max, settes max til verdien istede. if budBelop > maxV: budBelop = maxV #oppretter belopet og setter inn bud ved aa kalle paa "giBud()" self.giBud(hvem, budBelop) #oppg4g def tellLaveBud(self): hoyeste_hitill = 0 antall_lavere = 0 for bud in self._budListe: if bud.hentBudStr() > hoyeste_hitill: hoyeste_hitill = bud.hentBudStr() else: antall_lavere += 1 return antall_lavere