Alternativt oblig-l?p
Alternativt oblig-l?p er en egen gruppe i IN1000 med andre obliger enn i det vanlige l?pet. Les mer om l?pet her.
Det er mulig ? pr?ve seg p? oppgavene her selv om man ikke er en del av gruppen for det alternative oblig-l?pet, men man kan ikke f? disse obligene rettet av vanlig gruppel?rer. Om man har sp?rsm?l eller trenger hjelp, ta kontakt med ivargry@ifi.uio.no eller sivertfm@uio.no.
Alternativ oblig-l?p har gruppetimer tirsdager kl 12:15-14:00 p? Logo og fredager kl 14:15-16:00 p? Smalltalk, og det er bare ? komme innom selv om man ikke er p? l?pet hvis man vil pr?ve seg p? oppgaver eller ?nsker hjelp til oppgaver (s? lenge det er plass i rommet).
Alt materiale fra gruppetimene blir lagt ut her og bruk gjerne Discourse til ? diskutere oppgaver og stille sp?rms?l.
Uke 3
Dette er den f?rste uken i det alternative oblig-l?pet. Temaet er prediksjon, og vi jobber med en oppgave der vi skal predikere om en person kommer til ? betale et l?n eller ikke. Dette er ogs? den valgfrie oppgaven p? obligen.
- Obligatorisk innlevering
- Ekstra oppgave i gruppetimen (for de som er ferdig med alt for uken og vil ha en ekstra utfordring og smakebit p? uke 4)
- Slides med info
- Referat fra gruppetimen 13. september (med konkurranseresultateter)
- L?sningsforslag til Monty Hall-oppgaven (med bruk av funksjoner)
Uke 4
Temaet denne uken er spillteori, og hovedfokuset er p? spillet Fangens dilemma hvor vi lager hver v?r strategi som skal spille mot alle andres strategier (se siste oppgave p? obligen). Om noen som ikke er med i alternativt l?p vil sende inn en strategi, s? er det mulig ? sende p? e-post til ivargry@ifi.uio.no.
- Obligatorisk innlevering
- Oppgaver/opplegg i gruppetimen
- Eksempel p? bruk av funksjoner som parameter (kalkulator)
- Turneringssystem for fangens dilemma
- Livekoding fra gruppetimen (refaktorering av stygg kode som vi gjorde sammen)
Uke 5
Temaet denne uken er lyd. Vi skal se at Python-lister fungerer ganske godt til ? representere lyd og at vi kan bruke det vi har l?rt om l?kker til ? manipulere lyden.
- Python og lyd. Introduksjon og oppgaver som b?r gj?res f?r man begynner p? obligen, vi g?r ogs? gjennom disse i gruppetimen fredag.
- Obligatorisk innlevering
- Oppgave med store data
- Aksjefil (Brukes til oppgavene vi presenterte i gruppetimen, se oppgave under uke 6 for mer detaljer)
- L?sningsforslag valgfri oppgave i obligen (Croc sin kode)
Uke 6
Denne uken er repetisjonsuke. Vi kommer blant annet til ? jobbe med aksjeoppgaven, og p? fredagen vil vi bruke den tid p? ? g? gjennom pensumet til n?, b?de med enkle og vanskelige oppgaver.
- Repetisjonsoppgaver - enkle (Gj?r disse hvis du vil sjekke at du kan pensum til n?)
- Repetisjonsoppgaver - vanskelig (aksjeoppgave) (Gj?r disse om du vil ha mer utfordringer)
Uke 7
Denne uken starter vi med objektorientert programmering.
Uke 8
De kommende ukene skal vi jobbe videre med objektorientert programmering, og vi skal bruke spill-rammeverket Pygame Zero til ? visualisere objekter.
- Komme i gang med Pygame-Zero
- Obligatorisk innlevering
- Ekstraoppgave (lag ditt eget spill)
- Oppgaver i gruppetimen
- Vi jobbet ogs? litt med debugging i gruppetimen, der vi pr?vde ? finne ut av hva som var feil med denne koden og s? p? teknikker for ? enklere avdekke feil og finne feil tidlig.
Uke 9
Denne uken jobber vi videre med oppgaver presentert forrige uke. Vi leker ogs? ogs? med noen temaer utenfor pensum (list comprehensions, generatorer, git, etc)
Uke 10
Denne uken starter den siste obligen for kurset, og vi kommer til ? bruke en del tid p? den, samt snakke om hvordan vi jobber med st?rre programmer/utfordringer.
- Obligatorisk innlevering
- Livekoding l?se st?rre problem (finne path mellom to koordinater)
- Livekoding: L?sning av generell lenket liste
- Optimaliseringsoppgave
- Oppgave vi s? p? i tirsdagstimen
Uke 11
- Notater fra gruppetimen fredag
- Eksamenstrening (tirsdag) - Felles livekoding
- Python-script som kan lage testbaner til konkurransen