Programmerings-h?ndtverk
Noen temaer som er litt p? siden av pensum, men som er nyttig for ? bli bedre og mer effektive til ? programmere.
Hvordan bruke mindre tid feil og feilmeldinger
Vi snakker typisk om tre typer feil:
- Syntax errors
- Runtime errors
- "Logiske feil"
Nr. 1 er stort sett enkle ? fikse (krever bare at man vet hva feilmeldingen betyr).
Nr. 2 og 3 kan v?re vanskelige. Disse kan ofte skje feil som oppst?r "tidligere" enn der feilmeldingen eller feilen oppst?r. Vi ser p? et eksempel sammen.
Tips for ? unng? nr. 2 og 3:
- Bruk
assert
: Sjekk at variable er det du forventer at de skal v?re - Skriv unit-tester: Test sm? biter av koden slik at du er sikker p? at hver del av koden fungerer som den skal
- Ikke stol p? blindt p? at din egen kode eller andres kode gj?r det den sier den skal gj?re, og ikke stol p? at filer er slik de skal v?re.
Hvordan angripe et st?rre problem?
- Del problemet opp i mindre biter
- Start med enkle versjon av kompleks funksjonalitet (eksempel: Returner dummy-data)
- Utsett deler av koden som det ikke er opplagt hvordan skal skrives
- F? noe enkelt til ? fungere f?rst, utvid deretter koden i iterasjoner
- S?rg for at koden alltid kj?rer, og at du har oversikt over all koden underveis
Eksmpel: Aksjeoppgaven
IPython
- Veldig nyttig for ? kjapt teste ut ting
Clean code
Link: https://enos.itcollege.ee/~jpoial/oop/naited/Clean%20Code.pdf
Veldig nyttig bok med mange tips for ? skrive "cleanere" kode. Cleanere kode er ikke viktig bare i seg selv, men det gj?re ogs? at man blir mindre
Noen eksempler p? gode regler fra boken:
- Gi alle funksjoner og variable meningsfulle navn som forklarer akkurat hva funksjonen eller variabelen er/gj?r
- S?rg for at alle funksjoner bare gj?r én ting og at ikke gj?r ting de ikke sier at de gj?r
- Alle funksjoner skal ha verb- eller "verb phrase" navn