Poképrogram
Vi skal skrive et enkelt program inspirert av Pokémon, som tar i bruk lister, prosedyrer med og uten parametre, input og handling av input.
Programmet skal, n?r det er ferdig, gj?re som f?lger:
- Tvinge bruker til ? velge en starter-pokémon.
- "Finne" en ny, vill pokémon.
- "Fange" denne nye pokémonen.
- Slippe den nye pokemonen fri.
Programmet inneholder allerede prekode, som generer et tilfeldig tall fra 0-tallet. Dette tilfeldige tallet kan brukes for ? m?te en "tilfeldig" pokémon. Dette er ogs? gjort i prekoden, i funksjonen encounter().
Lister med Pokémon
F?rst m? vi definere noen lister med pokemon som vi trenger. Vi trenger 3 stk startere, og et antall ville pokemon som kan finnes p? ulike steder.
Behandle listene
Med listene p? plass, kan vi begynne ? bruke dem. Skriv f?lgende prosedyrer som behandler listene:
- chooseStarter() skal presentere mulige startere til bruker, og ta input fra bruker som tilsvarer en av starterne. Denne skal s? legges til i "party".
- release() skal gi oss muligheten til ? fjerne den siste pokemonen i party. Det skal ikke v?re mulig ? fjerne om man kun har 1 pokémon.
- Eventuelle anre prosedyrer
- adventure() skal gi en skriftlig forklaring av hva som skjer, og skal f?lge punktene 1-4 over.
Hjemmeoppgave
Om du ?nsker kan du jobbe videre med dette programmet, og gi det mer liv.
- Gj?r slik at programmet l?per i en evig l?kke (til den avsluttes), slik at brukeren kan styre "eventyret".
- Legg inn funksjonalitet for ? endre rekkef?lge p? pokemonene i teamet.
- Legg inn flere lister som representerer nye omr?der, og la bruker utforske disse.
- Legg inn funksjonalitet for ? kunne velge hvilken pokémon som slippes l?s med release().
- Eventuelle andre endringer som kan gj?re programmet morsomt!