(4) Hvor skal vi lande?

N? som vi har modellert atmosf?ren og vet litt mer om hvordan turen ned p? planeten blir er det p? tide ? finne ut hvor vi skal lande. Man kan nemlig ikke lande hvor som helst. Det vil v?re uheldig om romsonden lander i en sj?, eller om den lander i en bratt fjellskr?ning og detter ned og blir ?delagt. Derfor har vi brukt tid p? ? ta bilder av atmosf?ren for ? lete etter et optimalt landingssted.

S? hvor skal vi velge ? lande? For ? svare p? det har vi brukt en rekke ulike metoder. Prosessen inneb?rer ? beregne de skiftende koordinatene til potensielle landingssteder p? grunn av planetens rotasjon og ? kartlegge overflaten ved hjelp av bilder tatt i bane rundt planeten.

S? hvorfor er det s? viktig ? gj?re disse beregningene? En vellykket landing av et romsonde krever n?yaktige beregninger og god planlegging. Planetens rotasjon introduserer et ekstra element i landingsprosessen, noe som gj?r det n?dvendig ? justere romfart?yets bane. Denne utfordringen gj?res enda st?rre p? grunn av behovet for ? kartlegge og velge et smart landingssted fra bane rundt planeten.

Hvordan velger vi landingssted?

Tiln?rmingen best?r av to hovedfaser:

Rotasjonsdynamisk analyse:

Vi har utviklet en funksjon som beregner de skiftende koordinatene til potensielle landingssteder over tid, og som tar hensyn til planetens konstante spinn. Denne funksjonen tar utgangspunkt i de n?v?rende koordinatene og tiden som har g?tt, og beregner nye koordinater. Det sf?riske koordinatsystemet brukes for ? gj?re beregningen enklere, og \(\phi\)-koordinaten ?ker line?rt for ? representere planetens spinn. Vi har brukt f?lgende ligning:

\(\phi(t)=\omega t+\phi_0\)

Her inng?r de f?lgende st?rrelsene:

  • \(\omega\) er vinkelhastigheten (hvor mange grader planeten roterer per tid).
  • \(t\) er tiden.
  • \(\phi_0\) er startvinkelen til planeten.

Hvis du studerer ligningen mye vil du kanskje se at den ligner mye p? ligningen for posisjon \(s(t)\) gitt ved \(s(t)=vt+s_0\), der \(v\) er farten og \(s_0\) er startposisjonen. Vi antar at radiusen \(r\) og vinkelen \(\theta\) holdes konstant slik at vi kan se bort i fra de i beregningen.

I figur 1 kan du se hvordan et punkt som starter i \(\phi=\phi_0\) ender opp i punktet \(\phi=\phi_0+\omega t\) etter en tid \(t\).

Figur 1. Her ser vi det samme punktet i to situasjoner. N?r kulen roterer vil punktet flytte p? seg, og dermed endre vinkelkoordinaten \(\phi\). Legg merke til pilen som peker opp fra kulen. For ? finne rotasjonsretningen kan du bruke samme h?yreh?ndsregel som du bruker for ? finne magnetfeltet rundt den rett leder.

N?r vi skal beregne landingspunktet m? gj?r vi f?lgende:

  1. Opprinnelige koordinater: Bestem de opprinnelige sf?riske koordinatene \((r,\theta,\phi)\) for landingsstedet
  2. Tid som har g?tt: M?l eller definer tiden som har g?tt siden den f?rste koordinatm?lingen.
  3. Oppdatert lengdegrad: Beregn den nye vinkelen (\(\phi\)) ved hjelp av den nevnte formelen, og ta hensyn til planetens rotasjon i l?pet av den tiden som har g?tt.

De nye koordinatene for landingsstedet er da \(\left(r,\theta,\phi(t)\right)\).

Oml?psunders?kelse:

  1. Raketten fullf?rer ett oml?p rundt planeten og tar bilder og videoer av overflaten.
  2. Bildene brukes til ? identifisere og velge et egnet landingssted, med en preferanse for steder p? planetens dagside for ? sikre god sikt under landingsprosessen. I tillegg ?nsker vi ? finne et flatt omr?de uten vann der vi skal lande.

Kameraet ble justert underveis i reisen slik at det alltid pekte midt p? planeten, alts? det punktet p? planeten som var n?rmest kameraet. I figur 2 kan du se noen eksempler p? det.

Figur 2. Kameraet ved to ulike tider. Pilene representerer retningen de peker i. De vil alltid peke mot de punktene det er kortest avstand til.

Hvordan ser overflaten ut?

Vi tok en rekke bilder og de s? egentlig ganske like ut alle sammen. I de to figurene under kan du se eksempler p? hvordan overflaten ser ut.

Figur 3. Her ser vi overflaten i et bilde tatt med et kamera p? raketten. Som vi ser er det ugjevnt terreng med mange fljell.
Figur 4. Tilsvarende som i forrige figur ser vi et ugjevnt terreng, men ogs? mange sj?er eller hav.

Som vi ser fra figurene er det ingen ?penbare gode plasser ? lande. Vi ?nsker jo gjerne et s? stort og flatt omr?de som mulig for ? sikre en trygg landing. 

I mangel p? et ?penbart beste landingssted falt til slutt valget p? et sted gitt ved koordinaten \(\phi=3.18\) der vinkelen er m?lt i radianer. Dette punktet er p? en h?yde p? rundt \(6.60\cdot10^6m\) fra kjernen, s? rundt \(3.6\)% lenger enn jordens middelradius. Under kan du se et bilde av landingsstedet. Det er viktig ? huske p? at de modellene vi har laget for atmosf?ren er veldig forenklede, s? vi kan ikke forvente ? lande akkurat der vi ?nsker, men forh?pentlig vil vi lande i n?rheten.

Figur 5. Her kan dere se landingsstedet. Vi har planer om ? fors?ke ? lande litt under midten i bildet. Det ser ut til ? v?re en del fjell der som kan skape litt problemer, men det viktigste er at det er langt i fra sj?ene. 

Da har vi endelig funnet ut hvor vi skal fors?ke ? lande. I neste blogginnlegg skal vi gj?re selve landingen. Tror dere vi klarer en vellykket landing? I neste bloggpost skal vi finne ut av det.

Av Simon Berg, Marius Torsheim
Publisert 19. nov. 2023 20:06 - Sist endret 19. nov. 2023 20:13