Oppsummering part3

Vi snakket mest om strategier for oppskytning.
Hvis man skal bes?ke en planet lengre inn i solsystemet m? man ha med seg nok drivstoff for ? bremse ned, s? man ikke bare farer forbi.
Man kan skyte rett "utover" i solsystemet med stor nok hastighet, hvis man timer dette riktig, kan man treffe planeter lengre vekk fra solen.
En mer avansert teknikk for spesielt interesserte er en s?kalt "Hohmann transfer" som bruker en halv ellipse for ? flytte en rakett fra en sirkelbane til en sirkelbane med en annen radius.

For ? simulere rakettbevegelsen, trenger du sannsynligvis flere hundre tusen tidssteg per ?r. For at dette skal g? fort og v?re n?yaktig, m? du bruke de n?yaktige planetposisjonene du har f?tt som .npy-fil, og interpolere disse. Dette er beskrevet i pdf-en.

Husk at dette bare er en simulering, og den kommer nok til ? bli en del feil i forhold til den ekte oppskytningen, s? ikke bruk alt for mye tid p? ? komme i perfekt sirkelbane her.
Det er viktigere at koden er generell, s? du kan starte fra hvilket som helst punkt i tid/rom og likevel finne (eller pr?ve/feile) en vei til m?let.

Det er postet en ny pyc-fil v4 som m? lastes ned f?r dere begynner p? part 4.

Publisert 16. sep. 2017 15:05 - Sist endret 16. sep. 2017 15:05