Utsettelse

Ja, du leste dessverre riktig.

Figur 1: We're sorry:(

P? grunn av store arbeidsmengder og tekniske feil har det blitt vedtatt at rakettoppskytningen m? utsettes. Verken de andre i teamet mitt, eller meg selv, f?ler at alt er klart nok. Vi ?nsker at absolutt alt skal v?re b?de vanntett og skuddsikkert f?r vi gjennomf?rer dette. Utsettelsen er for ?yeblikket satt p? ubestemt tid, men forh?pentligvis blir den ikke alt for stor. Det har vi ikke r?d til. Det er veldig mye som er klart, n? blir bare alt satt litt p? hold. Men vi jobber p? spreng, tro meg. Dag inn og dag ut. Hvis du lurer p? hva s?vn er, s? ikke sp?r meg, for ? si det s?nn.

Det at vi ikke kjenner oss klare til oppskytning traff egentlig ikke helt feil, for ? v?re ?rlig. Det er nemlig blitt oppdaget et nytt himmellegeme p? vei gjennom Pjokknessystemet v?rt. Det ser muligens ut til ? v?re en komet ellet en asteroide. N? vil nok denne mest sannsynlig ikke p?virke satellittbanen v?r, spesielt ikke om det viser seg ? v?re en komet, men det er som sagt greit ? ikke ta denne risken.

Hovedproblemet v?rt ligger i banen fra Odraing til Skrukkla?s, og ? sikre at raketten faktisk treffer planeten. Dette er nok det mest krevende av alt ved et slikt prosjekt som vi holder p? med. Suser raketten rett forbi vil jo alt v?re bortkasta. Vi m? v?re 100% sikre p? at vi gir raketten de rette kommandoene som plasserer den i bane rundt Skrukkla?s. Jeg skal komme litt tilbake til dette da vi faktisk f?r godkjenning til launch fra alle ledd i prosjektet.

Siden dette kanskje ble litt dystert, tenkte jeg det var p? tide ? komme med en gladnyhet! :-D Husker du Skynet, programvaren jeg utviklet som gj?r at vi til enhver tid kan sp?rre raketten hvor den er, hvor fort den beveger seg og i hvilken retning den peker, som forklart i de tre siste blogginnleggene? Vi har f?tt testet hele programvaren, og DEN FUNGERER PERFEKT. Det vi gjorde var at vi gjennomf?rte en testlaunch av raketten, alts? en simulering. Vi ba den f?rst og fremst ta et bilde av det den "ser" rett foran seg. Vi kjente jo da den faktiske himmelretningen som var p? 259°. Og hva returnerte den? 259°! Deretter m?tte vi teste verdiene for hastigheten, og ga den da Δλ til to referansestjerner tilh?rende en kjent hastighet. Hvilken hastighet returnerte raketten at den hadde? Den riktige!! Da gjensto bare rakettens posisjon. Med i simuleringen har vi, som nevnt tidligere, Pjokknes og alle planetene i stjernesystemet. Etter testoppskytningen ba vi Skynet om ? m?le avstanden til stjernen og alle planetene, og bruke dette til ? bestemme posisjon. Dette ble ogs? riktig!!!

Figur 2: Bildet raketten tok under simuleringen for ? teste Skynet. Himmelretning: 259 grader.
Figur 2: Bildet raketten tok under simuleringen for ? teste Skynet. Himmelretning: 259°.

Da vet vi at b?de metoden og koden er skuddsikre. Orienteringsprogramvaren Skynet er i boks, og vi kan med 100% sikkerhet kalle p? raketten n?r den er ute p? ferd i det vakre verdensrom, og be den returnere sin posisjon og hastighet, ogs? vil den gj?re alle de n?dvendige m?lingene - helt automatisk. Det f?les godt.

Ellers beklager jeg utsettelsen av oppskytningen, men jeg lover at det er minst like ille for meg som for dere:( Jeg lover ogs? og komme tilbake til dere med oppdateringer s? fort som overhodet mulig!!

Vi blogges, da

Av Julie Knutsen
Publisert 7. nov. 2017 01:14 - Sist endret 7. feb. 2020 15:47