3. kvalifiseringsoppgave
Velg ENTEN oppgave A om historiografi – ELLER oppgave B om performativitet.
ENTEN:
Oppgave A:
Carl Dahlhaus (1989) diskuterer det kompliserte forholdet mellom estetisk og historisk forst?else av musikk. Hvordan kan de forenes? Gj?r rede for noen vesentlige poenger i hans argumentasjon, alt mens du diskuterer dem kritisk underveis.
ELLER:
Oppgave B:
Erika Fischer-Lichte (2008) argumenterer for en performativ estetikk der "verket som handling" oppst?r i selve framf?ringen og aldri kan gjentas p? eksakt samme m?te.
Hvilke metodologiske implikasjoner har den performative vendingen for musikkforskning? Hvordan kan en performativ estetikk brukes som metode? Fischer-Lichte bruker hovedsakelig eksempler fra teater og performance, men trekk gjerne fram poenger som kan benyttes i musikkforskning.
Skriv maks 2 sider à 2300 anslag. Besvarelsen sendes p? epost direkte til:
e.e.guldbrandsen@imv.uio.no
Frist: Torsdag 16. mars kl. 12:00