Kvalifiseringsoppgave 4 (estetikk og performativitet)
Besvar ENTEN oppgave 1 ELLER oppgave 2. Oppgave 1 sendes til peter.edwards@imv.uio.no, oppgave 2 sendes til tanja.orning@nmh.no
Frist: mandag 24. mars.
OPPGAVE 1:
I “Fragment om musikk og spr?k” skriver Adorno: “? interpretere spr?k vil si: ? forst? spr?k, ? interpretere musikk: ? gj?re musikk.” Slik sett er musikalsk mening ikke ? finne som en kode implisitt i et verk, men noe som blir til gjennom fortolkning.
Dr?ft forholdet mellom musikk og spr?k i lys av Adornos og/eller Barthes tekster p? pensumet. Legg vekt p? rollen til det lyttende subjektet som delaktig i fortolknings- og skapningsprosessen.
ELLER
OPPGAVE 2:
Nicolas Cooks utsagn (s. 206): "to understand music as performance, then, means to see it as an irreducibly social phenomenon, even when only a single individual is involved," leder musikkforskningen vekk fra verkbegrepet og fokuset p? musikken som objekt.
Erika Fischer-Lichte argumenterer for en performativ estetikk der materialitet og "verket som handling" oppst?r eksklusivt i sanntid, og aldri kan gjentas p? eksakt samme m?te.
Hvilke metodologiske implikasjoner har den performative vendingen for musikkforskningen? Hvordan kan en performativ estetikk brukes som metode? Diskutér gjerne eksempler fra pensumtekstene. Fischer-Lichte bruker hovedsakelig eksempler fra teater og performance, men trekk gjerne fram poenger som kan benyttes i musikkforskning.