Beskjeder
Anders Fjeld Jakobsen og Tord Kalvenes har også fått godkjent fjerde og siste kvalifiseringsoppgave.
Da er alle i mål med kvalifiseringsoppgavene!
Marthe Hagberg Andersen og Mathias Hole har også fått godkjent fjerde kvalifiseringsoppgave.
Hei, minner om at følgende studenter holder seminarinnlegg i dag og at oppmøte er obligatorisk:
Marius Berg, Torbjørn Dahl, Håkon Aamundsen Øyen.
Følgende studenter har levert og bestått fjerde kvalifiseringsoppgave:
Marius Berg,
Torbjørn Dahl,
Steinar S. Hermansen,
Siri Smith-Meyer Jonassen,
Eivind Ystrøm Petersen,
Trygve Teien,
Håkon Øyen
Det har kommet noen spoersmaal vedr. semesteroppgaven og dennes forhold til masteroppgaven. Dette vil bli besvart mer utfyllende paa seminartimene. Vil likevel si allerede her at det er meningen at semesteroppgaven tar opp metodologiske grunnlagsproblemer. Det betyr at oppgaven diskuterer sitt eget teoretiske staasted og fremgangsmaate, enten det gjelder analyse, historieskrivning, estetikk, fortolkning eller andre musikkvitenskapelige delomraader. Sagt paa en annen maate, skal det materialet/stoffet dere tar opp, diskuteres opp mot relevante begreper og poenger fra pensumtekstene og/eller annen relevant litteratur paa feltet. Dette er ikke verre enn at dere skal demonstrere et visst nivaa av teoretisk refleksjon rundt det stoffet dere undersoeker.
Det er en fordel om semesteroppgaven kan danne grunnlag for innledning eller et eventuelt teorikapittel i masteroppgaven. Sem.oppgven kan ikke klippes rett inn i MA-oppgaven, me...
Fjerde kval.oppg. inneholder to feil. Leveringsfrist er tirsdag 2. april kl. 16:00, og oppgaven gjelder kapittel 4 i Fischer-Lichtes bok, det kapittelet som er pensum. Beklager feilene. Lykke til!
Pensumartikkelen av Scott DeVaux ("Constructing the Jazz Tradition," in: Black American Literature, Forum vol. 25 nr. 3, 1991)
er tilgjengelig p? f?lgende lenke:
http://www.jstor.org/stable/3041812
KVALIFISERINGSOPPGAVE 4. FRIST: MANDAG 2. APRIL Svar sendes p? epost til m.c.goran@ilos.uio.no.
Oppgave: Kapittel 8 i Fischer-Lichtes bok "The Transformative Power of Performance. A New Aestetics" ?pner slik:
"This chapter deals with the implicit destabilization of the aesthetic category of the work of art itself and examines how performance, given its fundamental transience, generates and presents its specific materiality. It remains to be seen whether the materiality of performance is still compatible with the notion of a work of art."
Gi en kort fremstilling av Fischer-Lichtes analytiske perspektiv i kapitlet, med vekt p? overgangen fra verk til "event" og fra tekst til handling. Diskuterer deretter kort ett eller flere av de f?lgende tre sp?rsm?lene, fritt valgt:
- P? hvilken m?te kan et slikt perspektiv gj?res relevant for musikk? - Hva kan man si om Fischer-Lichtes materialitetsbegrep i forhold til...
ALLE HAR OGS? BEST?TT KVALIFISERINGSOPPGAVE NR. 3: Marthe H. Andersen, Marius Berg, Torbj?rn Dahl, Tove M. Erikstad, Steinar S. Hermansen, Mathias Hole, Siri S.-M. Jonassen, Tord Kalvenes, Eivind Y. Pedersen, Trygve Teien, H?kon Aa. ?yen. Det er hyggelig ? kunne legge til at fagl?rerne (Danielsen og Wiksh?land) melder at det er h?yt og jevnt godt niv? p? alle besvarelsene!
SEMINARPLAN:
Det blir seminarer med obligatorisk fremleggelse av seminarinnlegg de tre siste onsdager i april (seminar 3. april bortfaller). Vi er nå 11 aktive studenter på kurset. NB. Alle må møte på alle tre seminarene.
Jeg har satt opp følgende plan for seminarinnlegg: 10.4.: Marius Berg, Torbjørn Dahl, Tove M. Erikstad, Håkon Aamundsen Øyen.
17.4.: Steinar S Hermansen, Mathias Hole, Siri Smith-Meyer Jonassen, Tord Kalvenes
24.4.: Marthe Hagberg Andersen, Eivind Ystrøm Pedersen, Trygve Teien, Anders Fjeld Meyer.
Ved problemer med tider må dere byttes innbyrdes.
Mal: Innlegg 12 minutter, pluss diskusjon.
KVALIFISERINGSOPPGAVE nr 3, HISTORIOGRAFI: Besvarelser sendes direkte til stale.wikshaland@imv.uio.no Leveringsfrist onsdag 12. mars kl. 12.00.
Gi en kort fremstilling av Dahlhaus' sentrale begreper om 'historical & aesthetic significance of art' (eller i tysk original: Geschichtlichkeit und Kunstcharakter). P? hvilke m?ter kan vi si at den historiske kanon av verker i den klassiske musikken har forandret seg fra 1920-tallet til i dag? Dr?ft disse forandringene i lys av de nevnte to begrepene.
Frist for tredje kvalifiseringsoppgave er utsatt. N?rmere beskjed f?lger!
F?LGENDE HAR BEST?TT KVAL.OPPG. NR. 2:
Eivind Ystr?m Pettersen, Marthe Hagberg Andersen, Marius Berg, Torbj?rn Dahl, Tove Erikstad, Tord Kalvenes, MatthIas Hole, H?kon ?yen, Siri Smith-Meyer Jonassen, Steinar S. Hermansen, Trygve Teien.
Kval.oppg. nr. 2 sendes direkte til Anne Danielsen p? e-post: anne.danielsen@imv.uio.no. Lykke til!
ANDRE KVALIFISERINGSOPPGAVE: Innleveringsfrist mandag 25.2. Besvar ENTEN oppg 1 ELLER oppg 2.
Enten:
Oppgave 1:
Gj?r rede for noen sentrale poenger Robert Walsers artikkel “Out of Notes: Signification, Interpretation, and the Problem of Miles Davis" (Walser 1995) og diskuter John Coltranes versjon av 'My favorite things' (fra albumet My Favorite Things, 1961) i lys av de perspektivene Walser presenterer i artikkelen.
Eller:
Oppgave 2:
Gj?r kort rede for de teoretiske premissene for analyse av rytme som ligger til grunn for Anne Danielsens artikkel "Here, There, and Everywhere. Three accounts of pulse in D'Angelo's Left and Right" (Danielsen 2010). Gj?r en kortfattet analyse av noen utvalgte mikrorytmiske forhold i en selvvalgt groove.
DISSE HAR F?TT GODKJENT F?RSTE KVALIFISERINGSOPPGAVE: Marthe H. Andersen, Marius Berg, Torbj?rn Dahl, Tove M. Erikstad, Steinar S. Hermansen, Mathias Hole, Siri S.-M. Jonassen, Tord Kalvenes, Eivind Y. Pedersen, Trygve Teien, H?kon Aa. ?yen.
F?RSTE KVALIFISERINGSOPPGAVE V?REN 2013: Innleveringsfrist: 11. februar 2013. Besvarelsen sendes elektronisk til: e.e.guldbrandsen@imv.uio.no. Lengde: Ca. 6000 anslag (inkludert mellomrom). Oppgaven bed?mmes med best?tt/ikke best?tt. Besvar ENTEN oppgave 1 ELLER oppgave 2: Oppgave 1: Diskuter noen sentrale poenger i Kermans kritikk av musikkvitenskapelige analysetradisjoner i artikkelen "How We Got Into Analysis, and How to Get Out" (Kerman 1980). Beskriv deretter kort p? hvilken m?te McClary kan sies ? innl?se Kermans program i sin artikkel " Narrative Agendas in 'Absolute Music'" (McClary 1993), og diskuter sterke og svake sider ved hennes fremstilling. Eller: Oppgave 2: Gj?r kort rede for Cooks fremstilling av forholdet mellom analyse og fremf?ring i artikkelen "Analysing Performance and Performing Analysis" (1999) og diskuter fremstillingens holdbarhet og relevans. Gj?r kort rede for argumentasjonen i Guldbrandsens artikkel "...
Pensumlisten er n? oppdatert. Fischer-Lichte er satt inn, Kjelstadli er tatt ut.
Det skal leveres fire korte kvalifiseringsoppgaver i l?pet av kurset. Disse bed?mmes med godkjent/ikke godkjent. Alle fire m? v?re godkjent f?r man kan g? opp i eksamen i emnet. Se n?rmere info p? semestersiden. Her er frister for kvalifiseringsoppgavene i v?r: Mandag 11.2. Oppgaver i analyse (kunstmusikk) Mandag 25.2. Oppgaver i analyse (jazz og popul?rmusikk) Mandag 11.3. Oppgaver i estetikk/performativitet og/eller historiografi Mandag 2.4. Oppgaver i estetikk/hermeneutikk og/eller historiografi.
Velkommen til metodekurset 'Historie, Analyse, Estetikk.' Kompendium er ? f? kj?pt i kopiutsalget p? Akademika. Til f?rste forelesning (p? Sem 2 onsdag 23.1. kl. 14.15 - 16) leses tekstene av Kerman og McClary.