Oppgaver

Oppgave 1

Les og l?r

Les det f?lgende i manualen (ligger p? nettet, men kan ogs? startes fra hjelpemenyen i Max):

  • Se gjennom listen over smarte ting i Max. G? gjennom de f?rste 8 Max-oppgavene (fra Hello til Keyboard and Mouse Input).

Oppgaver

  • Tastatur/mus->MIDI: Ta utgangspunkt i de to patchene fra timen hvor vi styrte en midi-synth fra tastatur og mus. Lag en ny patch hvor b?de tastatur og mus brukes for ? endre toneh?yde (pitch), tonelengde (duration), tonestyrke (velocity), samt forsinkelse (pipe) og ekstra akkordtoner (eksperimenter med +, -, * og /).

  • Mus->cycle: Lag en patch hvor du styrer en sinustone (cycle~) ved hjelp av musen (mousestate og metro). Legg til 5 nye oscillatorer med forskjellige frekvenser (overtoner) som alle styres av musen. Fors?k ? lage en enkel funksjon som panorerer lyden mellom h?yre og venstre kanal (ved hjelp av *~).

Oppgave 2

Les

Fortsett med ? g? gjennom hjelpefilene b?da til Max og MSP, slik at du f?r et overblikk over programmet. Sjekk hjelpefilene hvis du st?r fast p? hvordan objektene skal brukes.

Oppgaver

  • Tastatur -> cycle~: Ta inn data fra tastaturet (key), skaler verdiene slik at de passer ? bruke til ? styre en enkel tonegenerator (cycle~). Legg p? forskjellige overtoner ved ? legge inn flere tonegeneratorer (minst 10). Eksperimenter med b?de harmoniske og uharmoniske overtoner avhengig av hvilke taster du trykker ned p? tastaturet.

  • Ta inn MIDI (notein og/eller pianoobjekt) og legg p? forskjellige tre/firklanger p? en tone avhengig av hvilken basstone som spilles (bruk modulus (%) og forskjellige logiske operasjoner: <, >, ==, select, trigger, osv.). Lag lyd b?de med MIDI (noteout) og audio (bruk cycle~ og volum og h?yttalerobjekter). Lag arpeggiatorer (med pipe og delay) og legg gjerne inn litt tilfeldighet (med metro og random). Fors?k ? pakke inn grupper av objekter i egne subpatcher (enten ved hjelp av "encapsulate"-funksjonen eller ved ? lage subpatchen selv).

Oppgave 3

LesSvevninger og kritisk b?ndbredde

Oppgaver

  • Fortsett p? oppgave 2b fra forrige gang.
  • Ta utgangspunkt i enkel-lyd-patchen fra timen, og lag en liten patch hvor du kan styre lyd avspillingshastigheten (i sfplay~) til en lydfil med musen (mousestate).

Oppgave 4

G? gjennom Max-tutorials 1-21 og MSP-tutorials 1-11 og 16. Det er ikke alt som er like relevant, men det kan v?re greit ? f? et overblikk over hva som finnes.

  • Enkel sampler: Lag en enkel lydavspiller (med record~ og groove~) med mulighet for ? justere hastighet. Legg inn mulighet for panorering, og delay med feedback ved ? kombinere patcher fra timen. Legg inn mulighet til ? styre de ulike parametrene fra mus og tastatur (evt. ogs? MIDI-keyboard).

Oppgave 5

Utvid patchen fra forrige gang. Legg inn f?lgende funksjoner:

  • innspilling og avspilling av lyd (buffer~, record~, groove~)
  • delay
  • panning
  • filter (biquad~, filtergraph~)
  • granul?rsyntese (munger~)

Legg inn mulighet til ? skru de forskjellige effektene av og p? (bruk gate~, selector~ og/eller matrix~)

Oppgave 6

Gamepad-groove: Ta utgangspunkt i at gamepad'en er delt i to sider, hver med knapper og joystick.

  • Lag en patch med to separate lydavspillere (buffer~ og groove~) med mulighet for ? legge p? delay, filter p? begge avspillerne.
  • Bruk gamepad'en for ? styre avspilling av lyder, justering av hastighet p? avspilling, samt kontroll av delay og filter, osv. (bruk kombinasjoner av gate~, selector~ og matrix~)
  • Legg gjerne inn mulighet for konvolusjon, fasevokoder og FFT-filter slik vist p? timen.

Publisert 4. juni 2009 10:40 - Sist endret 29. okt. 2009 09:59