Oppgaver

Oppgave 1

Les og l?r

Les det f?lgende i manualen (ligger p? nettet, men kan ogs? startes fra hjelpemenyen i Max):

  • Se gjennom listen over smarte ting i Max. G? gjennom de f?rste 8 Max-oppgavene (fra Hello til Keyboard and Mouse Input).

Oppgave

  • Tastatur->MIDI: Ta utgangspunkt i patchen fra timen hvor vi tok inn data fra tastaturet (key), skalerte dataene ned til et mer MIDI-vennlig omr?de (scale) og spilte MIDI-toner (makenote og noteout). Legg deretter p? forskjellige tre/firklanger p? tonene (bruk forskjellige matematiske objekter, f.eks. +, -, *, /).

  • Mus->dac: Ta utgangspunkt i patchen fra timen hvor vi styrte en sinustone (cycle~) ved hjelp av musen (mousestate og metro). Legg til 5 nye oscillatorer med forskjellige frekvenser (overtoner) som alle styres av musen. Legg til en enkel panning mellom h?yre og venstre kanal (ved hjelp av *~).

Oppgave 2

Les

Fortsett med ? g? gjennom hjelpefilene b?da til Max og MSP, slik at du f?r et overblikk over programmet. Sjekk hjelpefilene hvis du st?r fast p? hvordan objektene skal brukes.

Oppgaver

  • Tastatur -> cycle~: Ta inn data fra tastaturet (key), skaler verdiene slik at de passer ? bruke til ? styre en enkel tonegenerator (cycle~). Legg p? forskjellige overtoner ved ? legge inn flere tonegeneratorer (minst 10). Eksperimenter med b?de harmoniske og uharmoniske overtoner avhengig av hvilke taster du trykker ned p? tastaturet.

  • Mus -> MIDI: Ta inn data fra musen (mousestate), skaler verdiene slik at de passer til MIDI (0-127), og spill av MIDI-toner (makenote og noteout). OBS: pass p? ? bruke objektet change for ? ta bort repetisjoner av like toner etter at du har skalert (hvis du ikke vil ha det). Fors?k ? lage l?pende arpeggioer ved ? kombinere objektet pipe med +.

Oppgave 3

  • Ta inn MIDI (notein og/eller pianoobjekt) og legg p? forskjellige tre/firklanger p? en tone avhengig av hvilken basstone som spilles (bruk modulus (%) og forskjellige logiske operasjoner: <, >, ==, select, trigger, osv.). Lag lyd b?de med MIDI (noteout) og audio (bruk cycle~ og volum og h?yttalerobjekter). Lag arpeggiatorer (med pipe og delay) og legg gjerne inn litt tilfeldighet (med metro og random). Fors?k ? pakke inn grupper av objekter i egne subpatcher (enten ved hjelp av "encapsulate"-funksjonen eller ved ? lage subpatchen selv).

  • Bruk midiin og midiparse til ? finne ut hva som sendes n?r du bruker et MIDI-keyboard (tangenter, hjul/bend og pedaler). Fors?k ? gi en kortfattet forklaring (i patchen) av alle elementene. Lag en liste over hvilken rekkef?lge ting skjer i (se p? det som kommer ut fra print).

Oppgave 4

G? gjennom Max-tutorials 1-21 og MSP-tutorials 1-11 og 16. Det er ikke alt som er like relevant, men det kan v?re greit ? f? et overblikk over hva som finnes.

  • Enkel synth: Fors?k ? kombinere forskjellige synteseteknikker vist i MSP-tutorials 7-11: additiv syntese, AM-syntese og FM-syntese (kopier gjerne fra tutorials-patchene). Sett inn omhyllingskurver (envelope) som styres av function, line~ og *~. Legg inn styring fra b?de MIDI og mus.

  • Enkel lydavspiller: Lag en enkel lydavspiller (med sfplay~) med mulighet for ? justere hastighet og panning, og som kan styres fra b?de MIDI-keyboard og mus (bruk f.eks. switch til ? bytte mellom dem). Legg inn mulighet for opptak av lyden (med sfrecord~).

Oppgave 5

  • Gamepad-groove: Lag en patch med to separate lydavspillere (buffer~ og groove~) med mulighet for ? legge p? separat delay og filter p? begge avspillerne. Bruk gamepad'en for ? styre avspilling av lyder, justering av hastighet p? avspilling, av/p? delay og filter, samt kontroll av delay og filter, osv.

Oppgave 6

  • Step-sequencer: Utvid patchen fra timen ved ? legge inn en rytmisk sekvens og en melodisk sekvens ekstra. Legg inn mulighet for ? generere tilfeldige sekvensere, rotere, reversere og transponere alle (4) sekvensene. Legg inn mulighet til ? styre alle de forskjellige valgene (generering, rotering, reversering, osv.) fra enten tastaturet (key), et MIDI-keyboard (notein), en gamepad (hi), eller en kombinasjon av disse.

Oppgave 7

  • Nettverkssequencer: Ta utgangspunkt i nettverkssequenceren vi laget p? timen. G? sammen to og to (eller flere) og utvid patchen til ? inneholde flere parametre, mulighet for rotasjon, osv. samt full nettverkskommunikasjon mellom patchene. Pass p? ? bruke meningsfulle navn slik at det er enkelt ? forst? informasjonen som sendes over nettverket. Alternativt kan du jobbe alene og lage to separate patcher som snakker sammen (klient + server).

Publisert 7. aug. 2008 12:50 - Sist endret 29. okt. 2008 15:36