Obligatoriske oppgaver

Det skal leveres oppgaver til hver time. Husk det er dette du l?rer av!

| Innlevering | Godkjentliste |

Oppgave 1

Musikalsk stoppeklokke

Lag en stoppeklokke som teller timer, minutter og sekunder (tips: bruk en kombinasjon av metro og timer, samt enkel matematikk), og som spiller lyd (enten MIDI eller audio) med jevne intervaller (f.eks. 5 sekunder hvert minutt).

Oppgave 2

MIDI og enkel "synthesizer"

  • Bruk midiin og midiparse (evt notein, ctlin og bendin) til ? finne ut hva som sendes n?r du bruker en keyboard (tangenter, hjul/bend og pedaler). Fors?k ? gi en kortfattet forklaring (i patchen) av alle elementene. Lag en liste over hvilken rekkef?lge ting skjer i.

  • Lag en patch som tar inn MIDI fra keyboard, viser hvilken midi-tone som er spilt (b?de som MIDI-note og p? "klaviaturet") og spiller tilsvarende tone via cycle~ (tips: bruk mtof). Fors?k ogs? gjerne ? lage additiv syntese ved ? bruke flere cycle~ med forskjellig frekvens.

  • Spill av lydfiler (med sfplay~) fra forskjellige tangenter p? keyboardet.

Oppgave 3

a) Persepsjon

Lag ditt eget Fletcher Munson diagram. Lag et oppsett hvor en tone spilles fra 50-15 000 Hz i l?pet av ca. 20 sekunder (line). Du skal selv bruke en volumkontroll for ? fors?ke ? opprettholde en perseptuelt lik lydstyrke. Volumverdiene lagres i en table. Sjekk om dine verdier stemmer med tabellen i kompendiet til Lydteori1. Lagre tabellen i patchen. Forklare evt. avvik

b) Sampler

Lag en patch som spiller av forskjellige samples for ulike omr?der p? keyboardet (bruk sfplay~). Test med ? forandre avspillingshastigheten (med speed $1) for hver tone.

Oppgave 4

Groove-boks

Lag en enkel "groove-boks" som tar opp en kort lyd (record~ til en buffer~), og spiller den av med loop i forskjellige hastigheter (groove~).

Fors?k ? implementere enkel panning ved hjelp av *~.

Utforsk tapin~ og tapout~ og fors?k ? lage reverb og delay-effekter

Oppgave 5

a) Groove-boks 2

Utvid oppgaven fra forrige gang ved ?:

  • dele opp patchen i et naturlig antall subpatcher
  • last ned og bruk det eksterne objektet cppan~
  • sett inn et filter (filtergraph~ og biquad~)

b) Lyd-impro

Lag en "fri" patch som lager lyd og inneholder hvert av f?lgende objekter minst en gang: mean, random, counter, delay, pipe, key, mousestate, split, clip

Oppgave 6

a) Mer impro

Fortsett, og legg gjerne til flere morsomme ting p? oppgave 5b

b) Programskisse semesteroppgave

Lag en skisse over hva du har lyst til ? gj?re som semesteroppgave. Det b?r v?re noe du har lyst til ? lage, og noe som kan v?re nyttig for deg, enten til ? spille med, bruke til analyse osv. Skissen skal lages som en Max-patch, og du kan gjerne begynne ? sette inn "kjerneobjekter" som du ?nsker ? bruke. Det b?r v?re mest vanlig tekst i patchen!

Oppgave 7

a) Syntese

Lag en patch som viser f?lgende elementer: AM-syntese, ringmodulasjon, tremolo; FM-syntese, phasing og flanging (bruk gjerne MSP-manualen, Tors kompendium og Computer Music Tutorial som referanse). Beskriv kort (men oversiktlig!) hva som skjer.

b) OpenSoundControl

Test arj.communication patchene som ligger i Forelesning9-folderen. Lag en skisse over hvordan du kan bruke dette til improvisasjon. Du trenger ikke ? lage lage ferdig en patch n?, det er neste ukes oppgave!

Oppgave 8

Lag en improvisasjonspatch basert p? data fra arj.communication (som du burde ha laget skisse over i oppgave 7b). Bruk minimum tre av de eksterne objektene som du finner i pakken jeg har lagt ut p? mitt hjemmeomr?de og fors?k gjerne ogs? ? implementere noen av liste-tingene fra forelesning 11, f.eks. en chat-klient ved hjelp av text og textedit-objektene. Test gjerne ogs? ut hvordan du kan sende egne data til andre over nettverket.

Publisert 6. mars 2005 16:38