-
- Volum
- Pass på lydvolumet!
- Kommentarer
- Skriv alltid mange kommentarer i patchen. Da blir det enklere å forstå hva du har gjort, både for deg selv og for andre.
- Feilsjekking
- Bruk tallbokser eller print for å feilsjekke deler av patchen din.
- Rydd opp!
- Bruk automatisk alignment. Hide on lock skjuler elementer. Send to back hjelper til med i hvilken rekkefølge objekter er synlig på skjermen.
- Lag subpatcher
- Forsøk å lage subpatcher av blokker med objekter. Det hjelper til å gjøre patchen letter å lese. Da kan du også gjenbruke kode.
- Angre
- Husk at det er en angrekommando
- Lagre
- Husk å lagre på server slik at du ikke mister noe
- Paste-replace
- Bruk kommandoen Paste replace fra Edit-menyen for å kopiere ett objekt inn på plassen til et eksisterende objekt. Denne kommandoen forsøker å opprettholde så mange koblinger som mulig.
- ALT-knappen
- Ved å holde ALT-knappen nede når man trekker et objekt, vil objektet kopieres. Ved å holde ALT-knappen nede når man markerer objekter eller strenger, vil alt markeres.
- Shift-knappen
- Ved å holde shift (pil-opp) nede når man klikker på et hjørne for å trekke en streng, vil man kunne lage
- Initiering
- Det er lurt å initiere alle objekter, slik at du er sikker på at riktig verdi kommer ut. Loadbang brukes for å sende en bang beskjed i denne patchen åpnes. Brukes for å initiere en patch.
- Søk i MAX-arkivet på web
- For raskt å søke i MAX-arkivet på web, bruk site-kommandoen i et vanlig
Google-felt. Skriv f.eks.: fft analysis site:synthesisters.com og
Goggle vil bare søke sider under domenet synthesisters.com (som er der
MAX-arkivet ligger).
- Spar CPU ved å skru av audio
- Skru av audio-prosessering i sub-patcher som ikke brukes med mute~
objektet.
|
Forstå Modulo
Modulo gir resten av en divisjon. Den er derfor ideell for å lage forskjellige typer loop.
Tall |
Tall%5 |
1 |
1 |
2 |
2 |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
0 |
6 |
1 |
7 |
2 |
8 |
3 |
9 |
4 |
10 |
0 |
11 |
1 |
12 |
2 |
13 |
3 |
14 |
4 |
15 |
0 |
16 |
1 |
17 |
2 |
18 |
3 |
... |
... |
|