Oppgave 1: Akustisk og elektronisk forsterket lyd
Du trenger:
- En dings som lager lyd
- En mikrofon (det du m?tte ha eller kan l?ne: PC-mikrofon, sangmikrofon, kontaktmikrofon, osv.)
- Forsterker (stereoanlegg, PC-h?yttalere, gitarforsterker, osv.)
Du gj?r:
- Lag lyd med dingsen uten mikrofon. Eksperimenter med ulike spilleteknikker (impulsiv, utholdt, iterativ). Hvordan l?ter det? Hva er fint? Hva er ikke s? fint?
- Bruk mikrofon og forsterker til ? forsterke opp lyden fra dingsen. Test ut ulike m?ter ? holde mikrofonen p?. Hva fungerer?
- Ta gjerne opp lyd med lydopptaker, videokamera eller mobiltelefon. Det er ikke s? farlig med kvaliteten, det viktigste er ? f? dokumentert det du gj?r.
Du skriver:
- Skriv en liten rapport (maks. 2 sider) om det du har gjort og h?rt.
- Lever oppgaven p? Fronter. Frist: 29.8.
Oppgave 2: Lydprogrammering
Lag en enkel patch i pd som du kan spille med. Du velger selv om du vil programmere fra scratch eller ta utgangspunkt i en eksisterende patch (f.eks. en av patchene fra forelesningene). Hvis du gjenbruker andres kode, s?rg for ? dokumentere hva du har hentet fra andre steder og hva som er ditt eget bidrag.
Pr?v deg frem til du er forn?yd. Bruk enkle kommentarer i PD-patchen for ? forklare oppbyggingen, og skriv en liten rapport (max 2 sider) som tar for seg:
- Beskrivelse av lyden fra patchen. Hvordan l?ter det? Fungerer den best som soloinstrument eller i samspill? I hvilke musikalske sammenhenger ser du for deg at den kan brukes?
- Hvordan du kom frem til denne lyden (pr?ving og feiling er lov, men hva har du i s? fall pr?vd som ikke fungerte?)
(Hvis noen heller vil bruke Supercollider, Chuck eller Max er det helt i orden)
Lag en zip-fil av rapporten og pd-patchen (og eventuelle tilleggsfiler).
Zip-filen leveres p? Fronter. Frist: 19.9.
Oppgave 3: Bevegelsesinput
Lag et elektronisk instrument hvor du kan kontrollere lyd ved hjelp av bevegelse. F.eks.:
- Frih?ndsbevegelse via bevegelsessensorer / lyssensorer / videokamera,
- Interaksjon med objekter fanget opp via kontaktmikrofoner, pickuper, e.l.
Fors?k ? gj?re instrumentet s? ekspressivt som mulig med den teknologien du velger. Du st?r fritt til ? velge hvordan du vil l?se oppgaven, men her er noen forslag:
- Ta utgangspunkt i pd-patchen din fra oppgave 2, og ta inn sensordata via phidgets interface, eller lyd fra kontaktmikrofon/pickup via et lydkort. Bruk sensordataene til ? kontrollere for eksempel amplituden til lyden i programmet ditt.
- Ta utgangspunkt i pd-patchen din, og bruk MobMuPlat til ? ta inn sensordata fra iOS enheter. (Du trenger ikke ? ha en iOS enhet for ? lage og teste appen, dette gj?res p? PC eller Mac.)
- Lag et enkelt instrument med utgangspunkt i analog elektronikk: Mikrofoner, h?yttalere, batterier, spoler, magneter, gitarforsterkere, effektbokser, fj?rer, ...
Du leverer:
- En kort rapport hvor du beskriver systemet ditt. Hvilke lydmuligheter gir det deg? P? hvilke m?ter kan du kontrollere lyden? Hvor ekspressivt er det?
- Et lite videoopptak av at du spiller p? instrumentet, f.eks. filmet med mobiltelefon. (Eller eventuelt bilder av systemet og et lydopptak).
- Patchen din (hvis du har med programmering som en del av oppgaven)
Lag en zip-fil av rapporten, mobmuplat-filen og pd-patchen (og eventuelle tilleggsfiler).
Zip-filen leveres p? Fronter. Frist: 17.10.
Oppgave 4
Du trenger:
- Et band/gruppe/ensemble:
- g? sammen med 2-3 andre studenter fra emnet
- + evt. venner og familie
- Instrumenter til bandet, for eksempel:
- Hverdagsdingser
- Mikrofoner, pickuper, h?yttalere, batterier
- Patchene fra laptop-timene: click-it, key-synth, mousalizer, noisalizer, video-synth.
- iPhoneapper
- Det meste er lov, s? lenge noe av det vi har gjennomg?tt p? forelesningene blir en vesentlig del av komposisjonen.
- Si ifra dersom dere vil l?ne noe av utstyret vi har brukt
Du gj?r:
- Lag en liten l?t/stykke/komposisjon for ensemblet. Dere kan spille p? forskjellige instrumenter, eller det samme, med eller uten dirigent. Dokumenter det du/dere har gjort ved hjelp av lydopptak, notater, notasjon (tradisjonell eller utradisjonell) eller noe annet. Stykket skal spilles p? huskonserten 29. oktober.
Du skriver: