MUS2830 Semesteroppgave. Kandidatnummer 609.

I min semesteroppgave har jeg valgt ? titte n?rmere p? hvordan jeg kan benytte datamaskinen og elektroniske instrumenter som utgangspunkt for ? spille improvisert musikk. Jeg ?nsker ? se p? mulighetene for ? bruke datamaskinen b?de med egne softwareinstrumenter og som prosessering/sampling av eksterne lydkilder. Jeg ?nsker ogs? ? se p? hvordan jeg kan utnytte mapping av fysiske kontrollere til ? ?ke datamaskinens uttrykksmuligheter som instrument. Jeg ?nsker ? kombinere gammel og ny kunnskap for ? legge frem et oppsett som er b?de skalerbart og mulighet for ? jobbes videre med. Jeg vil hovedsakelig fokusere p? programmet Ableton Live, men vil ogs? benytte meg av andres patcher i Max/Msp og Max for Live. Det viktigste for meg er at oppsettet er fornuftig i en musikalsk sammenheng, samt l?ter bra og er interessant ? jobbe med.


Hardware: Det jeg har benyttet av hardware i oppsettet mitt er datamaskin, lydkort, kontrollere, synther, gitarpedaler, gitar, mikser, mikrofoner og diverse ting som lager lyd.







Software: Som allerede nevnt er det Ableton Live jeg vil benytte som hovedprogram. Dette er et program der man har mulighet til ? legge opp ulike audiospor, midispor, instrumentspor og returspor(ogs? kjent som auxspor). Man kan videre velge om man vil benytte seg av en tidslinje eller deres Session View. Dette er et vindu der du i sanntid kan velge hvilke audioregioner, omtalt som Clips du vil at skal spilles av.







Livesettet: Det f?rste jeg gjorde da jeg skulle begynne ? lage mitt oppsett i Live var ? kartlegge litt hva jeg hadde av behov og ?nsker. Det f?rste jeg ?nsket var ? kunne plugge gitaren min inn laptopen for ? bruke den som lydkilde. Jeg ?nsket s? ? benytte meg av effekter til ? endre m?ten jeg kunne bruke gitaren p?, ettersom jeg ikke var s? veldig interessert i gitar og gitarlyd mer tradisjonell form. I tillegg til mitt eget gitarspill ?nsket jeg ? ha muligheten til ? b?de liveprosessere og sample ut ting fra andre musikere. Videre ?nsket jeg ? kunne jobbe med perkussive lyder og rytmer der jeg hadde mulighet til ? v?re fri i forhold til tempo og ogs? ha noen lydmanipulasjonsmuligheter. Jeg ?nsket ogs? ? ha mulighet til ? dra inn og spille av ulike lydfiler for atmosf?re og ha litt muligheter rundt behandling av disse. Til slutt ?nsket jeg ? kunne jobbe aktivt med looping. B?de som et verkt?y for ? kunne bygge opp partier ved ? legge flere lag med lyd opp? hverandre, og ogs? som verkt?y for ? manipulere lyd og p? den m?ten lage nye lyder. Resultatet s? slik:

Jeg vil g? inn p? hvert enkelt spor og forklare hva de inneholder, men f?rst vil jeg snakke litt om mapping.
Mapping: Ettersom damaskiner i utgangspunktet ble laget for ? v?re skrivemaskiner og ikke musikkinstrumenter er datamaskinens kontrollmuligheter begrenset. Det produseres derfor mange ulike kontrollere man kan koble til datamaskinen for ? gj?re den mer egnet til musikkbruk. Det er utviklet et felles spr?k de fleste av disse kontrollerne snakket kalt MIDI. Det finnes ogs? andre spr?k uten at jeg vil g? noe n?rmere inn p? det ettersom midi helt klart er det st?rste innenfor kommersiell software. Mapping av midikontrollere i Live er veldig enkelt. Det er bare ? trykke p? knappen som sier midi, trykke p? det parameteret du vil kontrollere og s? r?re p? den midikontrolleren du vil at skal styre den. Det kan v?re for eksempel en knapp eller en fader.

Det f?rste sporet er gitarsporet mitt. Her har jeg et utvalg av effekter som jeg har mulighet til ? skru av og p? samt noen parametere som er midimappet.

I Live har man mulighet til ? gruppere spor. Dette vil si at alle sporene inne i en gruppe blir rutet til et felles spor. Dette gj?r at man her har mulighet til ? kontrollere ting som volume, sends og pan p? alle sporene samtidig og ogs? benytte en effekt p? flere lydkilder. P? denne m?ten sparer man prosessorkraft.

Det f?rste sporet i gruppen er der jeg sampler ut ting for s? ? kunne musisere videre med dette. Sporet er basert p? Robert Henke sin Max For Live-patch Granulator. Max for Live er et 澳门葡京手机版app下载 mellom Ableton og Cycling 74 som gj?r at man kan benytte programmet Max/Msp som plugins inne i Live. Patchen Granulator er i veldig grove trekk en sampler som tar opp et lite strekk med lyd for s? ? spille det av p? ulike m?ter. Man kan velge hvor mye av lyden man vil spille av f?r den s? repeteres. En kan ogs? velge hvordan den skal loopes. Slik den er satt opp hos meg crossfades sluttpunktet og startpunktet og p? den m?ten har man mulighet til ? fryse en lyd og f? den til ? h?res ut som en sammenhengende lyd i stedet for en loop. En kan ogs? velge hvor i lyden en vil starte.

Det neste sporet i gruppen best?r av et Ableton Drum Rack-instrument. Dette er et instrument som best?r av et instrument per tone. Mitt Drum Rack best?r utelukkende av Simpler-instrumenter som er standardinstrumentet som dukker opp n?r man drar en lydfil inn i en celle i drum racket. Dette er en mye mer tradisjonell sampler i forhold til Granulator. Jeg har s? importert en rekke trommemaskinsamples i disse forskjellige simplerne, komprimert de og mappet ut pitchen til hvert instrument.

Det neste sporet er identisk med unntak av lydene jeg har puttet inni og effektene etter drum racket.

S? kommer et spor med trommeloops i. Dette er audioclips som jeg har mappet ut til min Monomekontroller. Jeg har mulighet til ? tappe tempoet disse skal spilles av i samt hoppe mellom og velge pitch de skal spilles av i.

Som siste spor innen gruppen har jeg et spor jeg benytter til ? sample ut lyder fra gitarsporet til audioclips. Disse kan jeg kontrollere p? samme m?ten som trommeloopsene.

Jeg har s? to spor der jeg kan spille av importerte lydfiler. Disse bruker jeg i all hovedsak for ? spille av feltopptak av atmosf?rer. Jeg har noen f? effekter tilgjengelig p? det f?rste sporet.

Etter disse to sporene kommer mine to spor for mikrofoninnputt. Disse bruker jeg til ? prosessere og sample ut ting fra andre musikere.

Nesten til slutt i mine audiospor kommer mine to looperspor. Grunnen til at jeg har to dedikerte spor til looperne er at jeg ?nsket ? kunne loope ting fra de andre sporene og i tillegg ha dedikert kontroll over volume, panorering og videre ruting. Jeg ?nsket ogs? mulighet til ? legge ulike effekter utelukkende p? looperne. Dette kunne man ogs? l?st p? andre m?ter, men denne fungerer bra for meg.

Jeg har ogs? lagt inn to ekstra spor i tilfeller der jeg benytter meg av et lydkort med flere innganger. Disse er rene innputtspor der jeg kontrollerer volume, pan osv. samt har mulighet til ? klange og loope fra denne innputten.
Jeg har ogs? noen returspor (ofte omtalt som auxspor). Her har jeg et utvalg effekter som jeg har mulighet til ? benytte p? alle sporene. Dette er ting som tradisjonelt sett ligger p? returspor. Ting som klang, delay osv. Jeg har i tillegg et spor som gj?r det mulig ? rute en hvilken som helst lyd inn i gitarsporet, til en ekstern delaypedal og sporet som looperne bruker som lydkilde.

Helt til slutt har jeg en eq p? mastersporet som gj?r at jeg har mulighet til ? kutte bort u?nsket bass ved behov.

Konklusjon
Jeg ?pnet med at jeg ?nsket ? lage et oppsett som var fornuftig i en musikalsk sammenheng, samt l?ter bra og er interessant ? jobbe med. Det f?ler jeg at jeg absolutt har oppn?dd. Jeg mener ogs? at denne oppgaven er et godt eksempel p? at hvert ledd i seg selv ikke trenger ? v?re s? komplisert, men at man etter ? satt sammen en rekke av disse sitter igjen med et musikalsk instrument og oppsett der en har b?de stor klanglig variasjon, mulighet til ? jobbe raskt og tilpasse seg andre musikere. Det er for meg et m?l i seg selv at man under en samspillsituasjon med mer tradisjonelle musikere ikke skal tvinge de til ? m?tte tenke annerledes fordi det er med en datamusiker. Det er derfor viktig for meg ? kunne v?re fri hva gjelder for eksempel tempo slik at vi unng?r ? m?tte bruke clicktrack. Jeg mener ogs? at balansen mellom ? v?re musiker og dataprogrammerer/instrumentutvikler er interessant og jeg ?nsker til en hver tid holde meg s? langt p? musikersiden som mulig, uten at det skal g? ut over mine instrumentkunnskaper s? klart. Jeg vil bare presisere at jeg lager oppsett for ? kunne spille musikk, og spiller ikke musikk for ? kunne v?re instrumentutvikler.

Vi trenger definitivt begge deler, men jeg vet alts? hvor jeg ?nsker ? v?re.

Litteraturliste:
Granulator by Robert Henke. [Lesedato: 05.12.13] Hentet fra:
http://monolake.de/technology/granulator.html
Kirn Peter: Create Digital Music. [Lesedato: 05.12.13]
http://createdigitalmusic.com
Roland Corporation U.S: An Introduction to MIDI [Lesedato: 05.12.13]
http://www.midi.org/aboutmidi/intromidi.pdf