Midi-kontrollert PD-patch

Introduksjon

Hensikten med oppgaven er ? utforske mulighetene for ? spille p? en sequencer-patch i PD ved hjelp av hender ? f?tter via kontrollerne AKAI MPK mini (for hender) og Behringer FCB1010 (for f?ttene).

Kontrollere

For hendene: Midi-controlleren MPK mini

Her har jeg valgt ? bare bruke kontroll knappene (knobs) som sender ut midi control change meldinger fra 0-127 (per knapp). Disse styrer frekvensverdiene i Hz for sequencerens 8 steg.

For f?ttene: Behringer FCB1010

Opprinnelig designet som et pedalbrett for strengespillere slik at de skulle kunne skifte mellom forh?ndslagrede presets i midi-effekt-enheter. I denne oppgaven vil pedal ?stomp?-pedalene 1 og 3 (pedal man tr?kker p? for ? skru noe av og p?) p? brettet bli brukt som triggere for sequenser start/stop og tap-tempo. Expression-pedalene (til h?yre) vil bli brukt til ? styre sequencerens bandpass-filter (en pedal for frekvens og en for filterets Q-verdi). Brettet stilt inn til ? sende midi control change meldinger fra 0-127.

PD-patchen ?Sequencer.pd?

Som novise innenfor PD-programmering har jeg sett meg n?dt til ? kopiere sequenceren fra internett. Denne var ? finne p? flossmanuals.net. Sluttresultatet er kommet etter mye pr?ving og feiling. Jeg har skalert den ned fra 16 til 8 steg, og lagt til funksjonene tap-tempo, cc control in (ctlin) og argumenter som kontrollerer sequencerens filter. I tap-tempo delen m?tte jeg stille inn en s?kalt ?spigot? som hindrer sequenserens metronom i ? falle under 37,5BPM. Dette for spillbarhetens skyld (diskuteres senere). Bandpassfilteret knitrer og spraker en del p? grunn av FCB1010s begrensninger. Midi output-str?mmen fra FCB1010s Expression-pedaler vil aldri kunne v?re trinnvise. Den minste bevegelse p? pedalen vil gi et et hopp p? ca. ti steg, og verdiene ?ker siden man skal kontrollere de med f?ttene (f?tter er bedre egnet til st?rre bevegelser). Det er lagt til et lowpass-filter for ? dekke over den aller verste sprakingen og knitringen. Knitringen kunne v?rt unng?tt dersom man hadde flere steg, og kunne utnyttet desimaltall for at filtrene skulle kunne lukke og ?pne seg tilsynelatende trinnl?st. Ved ? bruke OSC, og eventuelt hente data fra en analog volum-pedal der man bare henter voltages, kunne dette v?re mulig. En annen mulighet for ? jevne dette ut var ? finne en m?te ? jevne ut disse hoppene, en slags datastr?m-glissando.

Mapping

MPK mini: ctlin 1 - kontroll1 - frekvens sequencer steg 1
ctlin 2 - kontroll2 - frekvens sequencer steg 2
ctlin 3 - kontroll3 - frekvens sequencer steg 3
ctlin 4 - kontroll4 - frekvens sequencer steg 4
ctlin 5 - kontroll5 - frekvens sequencer steg 5
ctlin 6 - kontroll6 - frekvens sequencer steg 6
ctlin 7 - kontroll7 - frekvens sequencer steg 7
ctlin 8 - kontroll8 - frekvens sequencer steg 8

FCB 1010: ctlin 21 - stomp1 - sequencer start/stop
ctlin 23 - stomp3 - tap tempo
ctlin 20 - EXP Pedal1 - filter frekvens
ctlin 21 - EXP Pedal2 - filter Q-verdi

Spillbarhet og teknikk p? instrumentet.

Miranda & Wanderley (2006) kap. 1 nevner tre grupper gester - eller fysiske gjerninger - som er s?rs gjeldende innen musikkdisiplinen:
Effektive gester: Gester som produserer lyd
Akkompagnerende gester: Tilh?rende bevegelser av arm, skuldre, hode.
Figurative gester: Gester som oppfattes av lytteren, men som ikke n?dvendigvis samsvarer med en gest fra ut?veren ( eksempelvis endringer av melodiske m?nstre).
Videre nevnes ?the gestural channel? - som deler i tre mellom ergotisk (ber?ring/energioverf?ring), epistemisk (v?r kapiasitet til og oppfattelse av ber?ring), og semiotisk (funksjonen av meningen av kommunikasjonens intensjon)

MPK mini og FCB 1010 m? manipuleres av gester som produserer lyd. Man p? tappe et tempo med f?ttene, Man m? sette i gang sequenceren med f?tten og man m? styre filteret med f?ttene. Hendene styrer frekvensene p? hvert trinn i sequenceren, effektive gester og akkompagnerende gester forekommer, om enn i et sparsomt omfang.

Effektive gester kalles ogs? haptiske (ikke-verbal og ber?rende). MPK mini og FCB 1010 kommer innunder denne kategorien, der ut?veren m? ber?re og manipulere knotter, stomp-pedaler og expression-pedaler. I og med at man ber?rer instrumentet er det ogs? et viktig med hvilken tilbakemelding instrumentet gir. Et akustisk instrument vil gi vibrasjoner og lyd til ut?veren. Ikke-ber?rende grensesnitt vil ikke kunne gi noen form for taktil tilbakemelding. I tilfellet for MPK mini og FCB 1010 gir lite tilbakemelding i seg selv. Man kan se hvor potmeterne p? MPK mini st?r, og man har en viss f?lsomhet i beina til ? kunne vurdere hvilke verdier Expression-pedalene m?tte gi ut. Det er f?rst og fremst den auditive tilbakemeldingen fra h?yttalerne og PC-skjermen som gir ut?veren en mulighet for ? kjenne forholdet mellom egne bevegelser og den resulterende lyden. Miranda & Wanderley kaller denne tilbakemeldingen for sekund?r tilbakemelding (Secondary feedback). I mangelen p? prim?r tilbakemelding vil ut?veren m?tte bruke andre sanser enn ber?ring i seg selv for ? kunne v?re fortrolig med instrumentet. Det skal for eksempel lite til for ? miste f?lelsen av hvor sequenceren starter ny runde, dersom man ikke f?lger PC-skjermen med ?ynene. Mister man kontroll over sequerens begynnelse, s? mister man ogs? kontrollen over hvilke knotter p? MPK mini som h?rer til hvilken lyd. Selvf?lgelig med mye trening p? instrumentet s? er det mulig. Og s? kan man bruke diverse triks, f.eks ved gi det f?rste steget p? sequenceren en verdi langt utenom de andre stegene, slik at den klart skiller seg ut og man kan finne tilbake til den i egen rytmef?lelse.

Videre muligheter

Det kunne v?rt interessant ? utvide patchen med flere sequencere som var synkronisert, og kunne trigges/toggles fra FCB1010. Samtidig som man spilte p? flere deler av MPK mini. MPK mini har ogs? et sett med trigger-pads, og klaviatur, samt en arpeggiator. Det hadde faktisk v?rt mulig ? lage et helt enmannsorkester. Mulighetene er mange, selv om midi i seg selv har store begrensninger. Og prosjektet ville nok ha begrenset vitenskapelig verdi.

Som nevnt tidligere ville det v?re interessant ? bytte ut midi-kontrollerne med andre kontrollere som gir fra seg et st?rre verdispenn enn 0-127.

Muligheten for ? installere PD p? Raspberry Pi-PCer som kj?rer Linux er ogs? tilstede. Muligheten for ? selv designe loop-stations, oscillatorer, samplere osv er tilstede. Alt i en hjemmelaget boks.

Kilder

Eduardo R. Miranda and Marcelo M. Wanderley: New digital musical instruments : control and interaction beyond the keyboard, 2006. Middleton.

Sequencer:
http://en.flossmanuals.net/pure-data/ch031_step-sequencer/

Tap-tempo:
http://puredata.hurleur.com/sujet-1607-tap-tempo

PD-muligheter med Raspberry Pi
http://puredata.info/docs/raspberry-pi

OSC - Open Sound Control
http://opensoundcontrol.org/introduction-osc