EKSAMEN – HAUGTUSSA De fleste …
EKSAMEN – HAUGTUSSA
De fleste av oppgavebesvarelsene var gode. Ved karaktergivingen er det noen punkter vi har lagt spesiell vekt p? (her bare de som er spesifikke for den gitte oppgaven):
Oppgaven er ?penbart tredelt: diktanalyse, musikkanalyse og analyse av denne spesielle symbiosen, denne unike helheten som oppst?r. Da m? man ogs? evne ? se de to sangene i en helhet innen det sykliske. I dette tilfelle er det klart at hvem som er forteller, hvilket perspektiv som anlegges, blir viktig.
De beste karakterene er gitt til dem som g?r ut over pensumlitteraturen, f.eks. viser kritisk blikk p? Beryl Fosters bok og g?r ut over hennes beskrivelse. Her tenker jeg ogs? konkret p? s?vel melodikk, tidsperspektivet, harmonikk, registerbruk, klaverbeskrivelser etc, som ogs? p? harmonisk rytme, musikalsk rim osv. Og at man klarer ? heve blikket slik at det ikke bare blir beskrivelser, men virkelige analyser basert p? beskrivelsen. Hva skjer? Hvorfor skjer dette, hvilken hensikt/virkning oppn?s?
Bruk av korrekt norsk terminologi er selvsagt. Det noen bommer p?, er forhold til rim / dikt / vers / strofe ... En direkte oversettelse som ”... vokalens samspill med pianoet” virker komisk.
Det er ogs? un?dvendig ? begynne den historiske oversikten med de gamle grekerne eller i middelalderen, og man skal slett ikke kaste bort blekk med ? skrive ”F?rst vil jeg vise ..., s? vil jeg vise ..., s? vil jeg ...” n?r dette ligger i oppgavens formulering.
Jeg har hatt en fin tid med kurset og dere, og vil f? si takk for denne gang, og lykke til videre!
mvh –arvid.