MUS2665 MUSIKKHISTORISKE TEMAER 1 (10sp)
V?rsemesteret 2019: Edvard Grieg (1843–1907)
1. Grunnbok
Finn Benestad og Dag Schjelderup-Ebbe 2007: Edvard Grieg. Mennesket og kunstneren, 3. utg. Oslo: Aschehoug (E-bok).
2. Artikler og utdrag fra b?ker
Tekstene er tilgjengelige i Canvas f?r semesterstart.
Agawu, Kofi 1992:
?Theory and Practice in the Analysis of the Nineteenth-century Lied?, i Music Analysis, 11:1, s. 3–36.
Aksnes, Hallgjerd 2002:
?Tveitt and Bartók: Sons of Grieg and Brothers in Spirit?, i Perspectives of Musical Meaning. A Study Based on Selected Works by Geirr Tveitt, s. 136–155. Dr.Art.-avhandling, Universitetet i Oslo.
Benestad, Finn og Dag Schjelderup-Ebbe 1993:
?Sonata for Violin and Piano in F major, Opus 8?, i Edvard Grieg Chamber Music, s. 17–37. Oslo: Scandinavian University Press.
Eriksen, Asbj?rn ?. 2007:
?Griegian Fingerprints in the Music of Frederick Delius (1862–1934)? (konferansebidrag). http://www.griegsociety.org/
Eriksen, Asbj?rn ?. 2009a:
?Edvard Griegs symfoni. En problematisering av p?virkningskildene?, i Studia Musicologica Norvegica 35 (2009), s. 38–60.
Eriksen, Asbj?rn ?. 2009b:
?Edvard Grieg’s Song Cycles Reiseminder fra Fjeld og Fjord (Op. 44) and Elegiske Digte (Op. 59). Attempt at a revaluation? (konferansebidrag). http://www.griegsociety.org/
Eriksen, Asbj?rn ?. 2016:
?Grieg: Musikalsk stil og musikkhistorisk betydning? (manuskript, ni sider).
Foster, Beryl 1990:
The Songs of Edvard Grieg, kap. 12 (s. 217–246). Aldershot: Scolar Press.
Grimley, Daniel M. 2006:
Grieg. Music, Landscape and Norwegian Identity, kap. 2 (s. 55–108). Woolbridge: The Boydell Press.
Harrison, Tony og Sigurd Sl?ttebrekk 2009:
?Being The go-between: recreating Grieg’s 1903 Paris recordings? (konferansebidrag). http://www.griegsociety.org/
Hovland, Erlend 2017:
?The Decline of Music History: A Case Study of the Grieg Research?, i Studia Musicologica Norvegica 43 (2017), s. 31–57.
Kleiberg, St?le 1996:
?Grieg's Sl?tter op. 72: change of musical style or new concept of tonality??, i Journal of the Royal Musical Association 121, no. 1 (1996), s. 46–57.
Martyn, Gregory 2015:
?Haugtussa end the Poetics of Enchantment? (konferansebidrag). http://www.griegsociety.org/
Stepien, Wojciech 2012:
?Musical categories of the Uncanny in Edvard Grieg’s ‘troll music’?, i Studia Musicologica Norvegica 38 (2012), s. 46–64.
Sutcliffe, W. Dean 1996:
?Grieg's fifth: The linguistic battleground of ‘Klokkeklang’?, i Musical Quarterly 80, no. 1 (1996), s. 161–181.
Utne-Reitan, Bj?rnar 2018:
?Edvard Griegs ?velser i harmonil?re og kontrapunkt?, i Studia Musicologica Norvegica 44 (2018), s. 57–78.
Weisethaunet, Hans 2011:
?Music and national identity: Grieg and beyond?, i Thomas Solomon (ed.): Music and identity in Norway and beyond: essays commemorating Edvard Grieg the humanist, s. 41–85. Bergen: Fagbokforlaget.
3. Grieg-verker til n?rstudium. Notene finnes i databasen http:/imslp.org/
Mye materiale vil ogs? bli utdelt p? forelesningene.
Symfoni i c-moll, utdrag
Sonate nr. 1 for fiolin og klaver, F-dur, op. 8
Halling, op. 17 nr. 7
Fire Lyriske stykker for klaver: Gangar, op. 54 nr. 2; ?Klokkeklang? op. 54 nr. 6, ?Svunne dager?, op. 57 nr. 1; ?Dr?mmesyn?, op. 62 nr. 5
?Til ?n? (I) og ?Farvel?, fra Elegiske dikt, op. 59
?Der skrek en fugl?, op. 60 nr. 4
?I Ola-dalom?, op. 66 nr. 14
Haugtussa, op. 67
Fra Sl?tter, op. 72: ?Jon V?staf?s springdans?; ?Haugel?t?; ?R?tnamsknut?; ?Tussebrureferda p? Vossevangen?.
Versjon 1/12-18
Asbj?rn ?. Eriksen