Utfyllende lesning Aksnes, H. (1996). …
Utfyllende lesning
Aksnes, H. (1996). Musikk, tekst og analyse: En studie med utgangspunkt i Arne Nordheims Nedstigningen, Skriftserie fra institutt for musikk og teater, 1996:4. University of Oslo.
Andersson, G., ed. (1997). Musik i Norden. Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin.
Angell, S. I. (1994). Fr? splid til nasjonal integrasjon. Norsk nasjonalisme i mellomkrigs?- tida. KULTs skriftserie nr. 29/Nasjonal identitet nr. 4. Oslo: Noregs forskingsr?d.
Benestad, F. & Schjelderup-Ebbe, D. (1980). Edvard Grieg. Mennesket og kunstneren, second edition. Oslo: Aschehoug.
Blok, V. (1993). Grieg – Bartók; Grieg – Prokofiev: Aesthetic Parallels. Studia Musicologica Norvegica, no. 19, pp. 239-50.
Brynildsen, Aa. (1938). Musikkritikk. Geirr Tveits draumar. Janus, vol. 6, pp. 408-13.
Bue, P. (1974). Nasjonale ideologier i norsk musikkliv p? 1920-tallet. Magistergrad thesis, University of Oslo.
B?, G. (1998). “Land og lynne” – norske diktere om nasjonal identitet. In ?. S?rensen (ed.), Jakten p? det norske. Perspektiver p? utviklingen av en norsk nasjonal identitet p? 1800-tallet. Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Calhoun, C. (1994). National Traditions: Created or Primordial? Nationalism, Ethnicity and History. In ?. S?rensen (ed.), Nasjonal identitet – et kunstprodukt? KULTs skriftserie nr. 30/Nasjonal identitet nr. 5. Oslo: Norges 澳门葡京手机版app下载sr?d.
Dahlhaus, C.[1974]. Between Romanticism and Modernism (transl. M. Whittall). Berkeley: University of California Press, 1980. Original title: Zwischen Romantik und Moderne.
———— [1980]. Nineteenth-Century Music (transl. J.B. Robinson). Berkeley: University of California Press, 1989. Original title: Die Musik des 19. Jahrhunderts.
Egge, K. (1936). Geirr Tveit: “Baldurs draumar”. Tonekunst, vol. 29, no. 1, pp. 5-6.
———— (1937a). Geirr Tveit. Tonalit?tstheorie des parallelen Leittonsystems. Tonekunst, vol. 30, no. 9, pp.87-8.
———— (1937b). Geirr Tveit. Tonalit?tstheorie des parallelen Leittonsystems. Tonekunst, vol. 30, no. 10, pp. 99-100.
———— (1937c). Das parallele Leithonsystem. Tonekunst, vol. 30, no. 11/12, pp. 112-14.
Emberland, T. (2002). Religion og rase. Nyhedenskap og nazisme i Norge 1933 - 1945. Oslo: Humanist forlag.
Findeisen, P. (1998). Instrumentale Folklorestilisierung bei Edvard Grieg und bei Béla Bartók. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, Europ?ischer Verlag der Wissenschaften.
Gellner, E. (1983). Nations and Nationalism. Oxford: Blackwell.
Grinde, N. (1993). Norsk musikkhistorie, fjerde utgave. Oslo: Musikk-Husets Forlag.
Gurvin, O. (1941). Norske serdrag i musikken. Norsk musikkgransking. Oslo: Tanum.
Hall, P. (1948). Musikk. In Shetelig, Brandt, Nyman (eds.), V?r tids kunst og diktning i Skandinavia I. Oslo.
Hjelde, O. (1981). Stilen i “Volusp?” av David Monrad Johansen. Hovedoppgave, University of Oslo.
Hobsbawn, E. & Ranger, T. (1983). The Invention of Tradition. Cambridge University Press.
Huldt-Nystr?m, H. (1966). Det nasjonale tonefall. 澳门葡京手机版app下载 av motiv og motivkombinasjoner, s?rlig i norsk springar og svensk polska. Oslo: Universitetsforlaget.
Hurum, H. J. (1946). Musikken under okkupasjonen. Oslo: Aschehoug.
Johansen, D. M. (1924). Nationale v?rdier i vor musik. Aftenposten, July 5.
————— (1926). Den norske linje i musikken. In G. Larsen (ed.), Det norske syn. Oslo: Fabritius & S?nner.
Kleiberg, S. (1996): “Grieg’s Sl?tter op. 72: change of musical style or new concept of tonality?”, Journal of the Royal Musicological Society, vol. 121, no. 1, pp. 46-57.
Larsen, G., ed. (1926). Det norske syn. Oslo: Fabritius & S?nner.
Larsen, H. (1993). Svenskhet i musiken. Stockholm : Musikvetenskapliga institutionen, Stockholms Universitet.
Liedman, S. E. (1994). Det nationella som idé. In H. Karlsson (ed.), “Heml?ndsk hundra?rig s?ng”: 1800-talets musik och det nationella. Stockholm.
Lunden, K. (1992). Norsk gr?lysning – Norsk nasjonalisme 1770-1814 p? allmenn grunn. Oslo: Samlaget.
Mendelsohn, O. (1969). J?denes historie i Norge gjennom 300 ?r. Bind I. Oslo: Universitetsforlaget.
———— (1992). J?dene i Norge. Historien om en minoritet. Oslo: Universitetsforlaget AS.
Pascall, R. (2000). Style. In S. Sadie & J. Tyrrell (eds.), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, second edition. London: Macmillan.
Salzman, E. (1974). Twentieth-Century Music: An Introduction, second edition. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall Inc.
Schjelderup-Ebbe, D. (1953): A Study of Grieg’s Harmony. With Special Reference to his Contributions to Musical Impressionism. Oslo.
————— (1993). “Béla Bartók’s forhold til Edvard Grieg og Norge”, Norsk Musikktidsskrift, no. 1, 1993, pp. 5-8.
Schwab, H. W. (1997). Epilog: Musik och landskap. In G. Andersson (ed.), Musik i Norden. Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin.
Seidel, W. (1997). Stil. In L. Finscher (ed.), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, second, revised edition, vol. 7. Kassel & Stuttgart: B?renreiter Metzler.
Stenseth, B. (1993). En norsk elite. Nasjonsbyggerne p? Lysaker. Oslo: Aschehoug.
———— (1994). Borgerlig nasjonalisme og bygdenasjonalisme. In ?. S?rensen (ed.), Nasjonal identitet – et kunstprodukt? Oslo: The Research Council of Norway: Nasjonal identitet no. 5.
Storaas, R. (1985). To vener og “Tri fjordar”. In I. Bolstad, A. Kyte & J. M?land (eds.), Norske tonar. Heidersskrift til Sigbj?rn Bernhoft Osa p? 75-?rsdagen. Oslo: Universitetsforlaget.
———— (1990). Tonediktaren Geirr Tveitt: Songjen i fossaduren. Oslo: Samlaget.
S?rensen, ?. (1994). The Development of a Norwegian National Identity During the Nineteenth Century. Some Special Aspects and Problems. In ?. S?rensen (ed.), Nordic Paths to National Identity in the Nineteenth Century. Nasjonal identitet nr. 1/94. Oslo: The Research Council of Norway.
————, ed. (1998). Jakten p? det norske. Perspektiver p? utviklingen av en norsk nasjonal identitet p? 1800-tallet. Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Taruskin, R. (2000). Nationalism. In S. Sadie & J. Tyrrell (eds.), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, second edition. London: Macmillan.
Thommessen, O.A. (1996). The influence of French music on the compositions and orchestrations of Geirr Tveitt. In H. Holb?k-Hanssen (ed.), Olav Anton Thommessen. Inspirator. Tradisjonsb?rer. Rabulist. Oslo: Norsk Musikforlag.
Titlestad, T. (2001). Liner i norsk historie. Syn og segn no. 1, 2001, pp. 66-77.
Tveit, G. (1937). Tonalit?tstheorie des parallelen Leittonsystems. Oslo: Gyldendal.
———— (1938a). Norr?n tonekunst. Ragnarok, vol. 4.
———— (1938b). Wilhelm Hauer. Ein stor tenkjar – eit stort menneskje. Ragnarok, vol. 4.
———— (1940b). Offentlig musikundervisning (Forslag til retningslinjer). Ragnarok, vol. 6.
———— (1940c). Norr?n musikk-folklore. Hallo-hallo, no. 52.
———— (1943). Edvard Grieg og norsk Folkemusik. Dansk Musiktidsskrift, vol. 18, no. 6, pp. 129-37.
Tveit, N. (1930). Fyrimele. 12 zweistimmige Vorstudien in lydisch, dorisch und phrygisch, Op. 1. Leipzig: Breitkopf & H?rtel.
———— (1933). Hans Albrecht. Ein nybrottsmann i tysk bokheim. Manuscript submitted to the periodical 17. mai .
Tveit, T. (1983). Geirr Tveitt: Nordmann og europeer. Hovedoppgave, University of Oslo.
Vollsnes, A. (1996). Modernisme p? norsk. Komponisten Ludvig Irgens-Jensen. Jar: Garantiforlaget.
———— (1997). Nationalromantiken och den nordiska tonen. In G. Andersson (ed.), Musik i Norden. Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin.
Wallner, B. (1968). V?r tids musik i Norden. Fr?n 20-tal till 60-tal. Stockholm: Nordiska Musikf?rlaget