Beskjeder
Kvalifiseringsoppgaven leveres per e-post til mats.johansson@imv.uio.no senest 20. april kl. 23:59.
En pdf av Eirik Asker?is forelesning ligger n? i mappen Undervisningsmateriale.
Litteratur til forelesning 15.3 - Produksjonsstrategier, lydmark?rer og identitetsforhandlinger:
Toynbee, Jason 2000. Making popular music: musicians, creativity and institutions. Kapittel 3: “Technology: the instrumental instrument”.
Tilleggslitteratur:
Frith, Simon 1986. “Art versus technology: the strange case of popular music.” Media Culture Society vol. 8.
Plan for resten av kurset (merk noen endringer):
Uke 10 - 8.3: Seminar
Uke 11 - 15.3: Produksjonsstrategier, lydmark?rer og identitetsforhandlinger (Eirik Asker?i)
Uke 12 - 22.3: Seminar
Uke 13 - 29.3: Seminar
Uke 15 - 12.4: Oppsummering (Mats Johansson)
Husk gjesteforelesning med Philipp Tagg onsdag 29. feb. 09:15 - 11:45 i Salen
Se info om master class med James Burton og Norbert Putnam:
http://www.niss.no/utdanningene/Populaermusikk/Nyheter/Elvis-Presleys-tidligere-gitarist-og-bassist-gir-masterclass-for-NISS-NMH-og-UiO
Informasjon om Kvalifiseringsoppgave
P? emnesiden st?r det at "En skriftlig, obligatorisk kvalifiseringsoppgave p? 2 sider skal v?re godkjent av fagl?rer f?r studenten kan g? opp til eksamen."
Opplegget blir som f?lger:
- Oppgaven skal v?re p? 5000 - 5300 tegn med mellomrom.
- Innleveringsfrist er 20. april.
- Skriv oppgaven som et manuskript som skal presenteres som et seminarinnlegg ("paper").
- Oppgave/utkast til oppgaven presenteres p? et av seminarene (tidspunkt for ditt innlegg blir annonsert senere).
Oppgaver (velg EN av oppgavene):
- 1) Ta utgangspunkt i en musikksjanger/subsjanger som du kjenner godt. Gi eksempel p? og diskuter hvordan ulike institusjonelle forutsetninger er med p? ? forme og definere genren. (Eksempler kan v?re plateselskap, scener, festivaler, interesseorganisasjoner, museer/kompetansesentre utdanningsinstitusjoner, tidskrifter, radioprogram, onl...
Eirik Asker?is forelesning Produksjonsstrategier, lydmark?rer og identitetsforhandlinger er flyttet til 15. mars
Litteratur til forelesningen 9.2 - Popul?rmusikkens estetikk: Performance, kommersialitet og autentisitet:
Bracket, David: Interpreting popular music, 2000. University of California Press. ISBN: 0-520-22541-4. Side ix-33.
Frith, Simon: Performing rites: On the value of popular music, 1996. Oxford University Press. ISBN: 0-19-816332-0.
Toynbee, Jason: Making popular music: musicians, creativity and institutions, 2000. Arnold. ISBN: 0-340-65224-1, 0-340-65223-3.
Tilleggslitteratur:
Weisethaunet, Hans & Lindberg, Ulf 2010. “Authenticity revisited: The rock critic and the changing real.” Popular Music and Society, Vol. 33, No. 4.
Tilleggslitteratur til forelesningen 26.1 - Analyse av groove og sound: Teori og metodologi:
Brovig-Hanssen, Ragnhild & Danielsen, Anne 2011. Recordings as Virtual Environments: Towards a Framework for Analysing the Sound of Popular Music. (Lagt opp i mappen Undervisningsmateriale).
Danielsen, Anne 2006. Presence and pleasure: The funk grooves of James Brown and Parliament. Middletown, Connecticut, Wesleyan University Press. (Kapittel 3 og 4).
Tilleggslitteratur til forelesningen 2.2 - Popul?rmusikk og identitetspolitikk:
Ian Biddle & Kirsten Gibson (red.): "Masculinity and Western Musical Practice", 2009 (innledningen)
Judith Butler: "Bodies that Matter", 1993
Freya Jarman-Ivens (red.): "Oh Boy! Masculinities and Popular Music", 2007 (innledningen + kap. 8)
Derek Scott (ed.): "The Ashgate Research Companion to Popular Musicology", 2009 (innledningen + kap. 11)
Lynne Segal: "Slow Motion: Changing Masculinities, Changing Men", 3rd ed. 2007 (innledningen + kap. 5)
Stephen M. Whitehead: "Men and Masculinities", 2002 (innledningen + kap. 4)
Pensumlisten er lagt opp med rett antall sider (ca. 800). Det betyr at alle pensumtekster er obligatorisk lesning. Dette gjelder ikke tilleggslitteratur (tekster utenom pensumlisten som settes opp til de enkelte forelesninger). Disse tekstene er valgfrie, men jeg anbefaler at dere ser p? dem som forberedelse til forelesningene.
Litteratur til forelesning 19.1:
Negus, Keith: Popular music in theory: an introduction
Moore, Allan F. (ed.): Analyzing popular music [Introduksjonen s 1-15]
Walser, Robert: Popular music analysis: ten apothegms and four instances
Hawkins, Stan: Settling the pop score: pop texts and identity politics [Introduksjonen s 1-35].
Undervisningsplan (v?r 2012) Torsdager 14.15-16.00 i Sem. 1
Uke 3 - 19.1: Introduksjon til popul?rmusikkstudier (Mats Johansson)
Uke 4 - 26.1: Analyse av groove og sound: Teori og metodologi (Anne Danielsen)
Uke 5 - 2.2: Popul?rmusikk og identitetspolitikk (Jon Mikkel Broch ?lvik)
Uke 6 - 9.2: Popul?rmusikkens estetikk: Performance, kommersialitet og autentisitet (Mats Johansson)
Uke 7 - 16.2: Audiovisuell analyse (Marita Buanes Djupvik)
Uke 8: Studieuke
Uke 9 - 29.2 (onsdag): Gjesteforelesning med Philip Tagg
Uke 10 - 8.3: Produksjonsstrategier, lydmark?rer og identitetsforhandlinger (Eirik Asker?i)
Uke 11 - 15.3: Seminar
Uke 12 - 22.3: Oppsummering (Mats Johansson)
Uke 13 - 29.3: Seminar
Uke 15 - 12.4: Seminar