Pensum
B?ker
Elstad, Beate og de Paoli, Donatella: Organisering og ledelse av kunst og kultur, Cappelen Akademisk Forlag 2008 (353 s.)
Negus, Keith: Music Genres and Corporate Cultures, Routledge 1999 (209 s.)
Wikstr?m, Patrik: The Music Industry, Polity 2009 (203 s.)
Kompendium
Frith, Simon. Straw, Will and Street, John (ed:) The Cambridge Companion to Pop and Rock, Cambridge University Press 2004, Part I: Context (88 s.)
Aakvaag, Gunnar C.: Moderne sosiologisk teori, Abstrakt forlag 2008, kapittel 5 og 6 (47 s.).
Elektronisk
Johansson, Mats & Berge, Ola K.: “Who Owns an Interpretation? Legal and Symbolic Ownership of Norwegian folk Music”, Ethnomusicology Vol. 61, No. 1 2014, s. 30-53 (24 s.)
Lorentzen, Anne og Kvalbein Astrid (red): Musikk og kj?nn – i utakt? Fagbokforlaget 2008. Innledning pluss artiklene til Kvalbein, Stavrum, Mangset og Danielsen (80 s.). Kan lastes ned fra http://www.kulturrad.no/fou/fou-publikasjoner/
Peterson, R.A.: “Understanding audience segmentation - From elite and mass to omnivore and univore” Poetics 21, 1992 s. 243-258, (12 s.).
Peterson, R.A. & Kern, R.M.: “Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore” American Sociological Review 61 1996, s. 900-907 (8 s.)
Stokes, Martin: “On Musical Cosmopolitanism”, The Macalester International Roundtable 2007, (20 s.) http://digitalcommons.macalester.edu/intlrdtable/3
Toynbee, Jason: “Mainstreaming, from hegemonic centre to global networks”, i Hesmondhalgh, David & Negus, Keith (ed): Popular Music Studies, Arnold 2002, s 149-161 (15 s.)
Anbefalt tilleggslitteratur
Kompendium
Aslaksen, Ellen: Ung og lovende: Unge kunstnere – erfaringer og arbeidsvilk?r, Abstrakt forlag 2004, kapittel: Musikere om improvisasjon og om ? puste sammen, s.149-173 (25 s.).
Weisethaunet, Hans: “Music and National Identity: Grieg and Beyond” i Solomon, Thomas (ed): Music and Identity in Norway and Beyond, Fagbokforlaget 2011, s 41-85 (45 s.)
Ryan J. and Hughes M: 'Breaking the Decision Chain: The Fate of Creativity in the Age of Self-Production', i Cybersounds : essays on virtual music culture, ed. Michael D. Ayers, p. 239-253. (14 s.)
Elektronisk
Arnestad, Georg: ”Men vi skal koma i hug at tradisjonen alltid v?rt oppl?yst og omskapt”. Om folkemusikk og folkedans i det seinmoderne Noreg, Norsk kulturr?d, rapport nr 27, 2001, kapittel 4 og 5 (90 s.)
Arnestad, Georg & al: Improvisasjon sett i system, Norsk kulturr?d, rapport nr 4, 1995 (58 s.).
Beer, D. (2008). ”Making friends with Jarvis Cocker: Music Culture in the Context of Web 2.0”, Cultural Sociology, 2(2), s. 222 – 241 (19 sider)
Gripsrud, Jostein: "Popul?rmusikken mellom kunst og marked", i Gripsrud (red): Popul?rmusikken i kulturpolitikken, Norsk kulturr?d 2002 (97 sider)
Langdalen, J?rgen: Musikkliv og musikkpolitikk, Abstrakt forlag 2004, kapittel 2 (120 sider)
McCourt, T. (2005). “Collecting Music in the Digital Realm”, Popular Music and Society, Vol. 28(2), ss. 249 – 252. (4 sider)
Nordg?rd, Daniel & al: Rapport fra Nordg?rd-utvalget, Kulturdepartmentet, 2013 (23 sider)