Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
23.08.2006 | Svein Bj?rk?s? | Salen? | Musikk som felt av relasjoner. Introduksjon til og oversikt over innholdet i kurset. Gjennomgang av sosiologiske perspektiver p? produksjon, distribusjon og konsum av musikk.? | Litteratur:Elstad, Beate og de Paoli, Donatella: Organisering og ledelse av kunst og kultur, Cappelen Akademisk Forlag 2008, Kapittel 1og 2Aakvaag, Gunnar C.: Moderne sosiologisk teori, Abstrakt forlag 2008, kapittel 5 og 6.? |
30.08.2011 | Arvid Vollsnes? | Salen? | Institusjonalisering av musikklivet og musikkbransjen. Historiske perspektiver p? fremveksten av musikklivet og musikkbransjen i Norge.? | Litteratur:Vollsnes, Arvid: Norwegian Music and Music Life, 2011. Kapittel 1. E-bok som gj?res tilgjengelig for studenter ved IMV. Anbefalt tilleggslitteraturArnestad, Georg & al: Improvisasjon sett i system, Norsk kulturr?d, rapport nr 4, 1995Arnestad, Georg: 'Men vi skal koma i hug at tradisjonen alltid v?rt oppl?yst og omskapt'. Om folkemusikk og folkedans i det seinmoderne Noreg, Norsk kulturr?d, rapport nr 27, 2001, kapittel 4 og 5Gripsrud, Jostein: "Popul?rmusikken mellom kunst og marked," i Gripsrud (red): Popul?rmusikken i kulturpolitikken, Norsk kulturr?d 2002Langdalen, J?rgen: Musikkliv og musikkpolitikk, Abstrakt forlag 2004, kapittel 2 ? |
06.09.2011 | Hans Weisethaunet? | Salen? | Lokale, nasjonale og internasjonale musikkfelt. Teorier om og eksempler p? dynamikker i og konsekvenser av globaliseringen av musikkfeltet.? | Litteratur:Gilroy, Paul: “A Non-national Nation? Diaspora, Globalization and Human Rights” i Solomon, Thomas (ed): Music and Identity in Norway and Beyond, Fagbokforlaget 2011, s 185-200Toynbee, Jason: “Mainstreaming, from hegemonic centre to global networks”, i Hesmondhalgh, David & Negus, Keith (ed): Popular Music Studies, Arnold 2002, s 149-161Weisethaunet, Hans: “Music and National Identity: Grieg and Beyond” i Solomon, Thomas (red): Music and Identity in Norway and Beyond, Fagbokforlaget 2011, s 41-85? |
13.09.2011 | Svein Bj?rk?s? | ? | Ekskursjon - heldagsseminar. Bes?k til/innlegg fra kulturr?d, interesseorganisasjonener og bransjeakt?rer.? | ? |
20.09.2011 | Anne Danielsen? | Salen? | Teknologi og innovasjon i musikkfeltet. Teknologiske utviklingstrekk i musikkfeltet. Perspektiver p? strukturelle endringer som preger musikklivet nasjonalt og internasjonalt.? | Litteratur:Beer, D. (2008). ”Making friends with Jarvis Cocker: Music Culture in the Context of Web 2.0”, Cultural Sociology, (2), s. 222 – 241Bull, Michael (2005) "No Dead Air! The iPod and the Culture of Mobile Listening", i Leisure Studies, vol. 24, no. 4, s. 343-355Frith, Simon. Straw, Will og Street, John (red:) The Cambridge Companion to Pop and Rock, Cambridge University Press 2004, s 3-25.McCourt, T. (2005). “Collecting Music in the Digital Realm”, Popular Music and Society, Vol. 28(2), ss. 249 – 252. Ryan J. and Hughes M: 'Breaking the Decision Chain: The Fate of Creativity in the Age of Self-Production', i Cybersounds : essays on virtual music culture, ed. Michael D. Ayers, p. 239-253? |
27.09.2011 | Svein Bj?rk?s? | Salen? | Musikkfeltets demografi, rekruttering og organisering. Individuelle og kollektive akt?rer i musikkliv og –bransje. Hvordan skjer rekruttering, hvordan er interessene og aktivitetene organisert i ulike sjangere, hva kjennetegner publikum og hvilken roller spiller de offentlige myndighetene?? | Litteratur:Elstad, Beate og de Paoli, Donatella: Organisering og ledelse av kunst og kultur, Cappelen Akademisk Forlag 2008, Kapittel 3-7.Lorentzen, Anne og Kvalbein Astrid (red): Musikk og kj?nn – i utakt? Fagbokforlaget 2008. Artiklene til Mangset og Danielsen. ? |
11.10.2011 | Svein Bj?rk?s? | ? | Seminar / ekskursjon. Heldagsseminar. Bes?k til/innlegg fra mediene, arrang?rer, management og musikkinstitusjoner.? | ? |
18.10.2011 | Anne Danielsen / Hans Weisethaunet? | Salen? | Vi f?r denne tirsdagen bes?k av en artist med mye erfaring fra musikkbransjen, gitaristen, artisten og produsenten Steven Van Zandt (ogs? kjent som Little Steven).? | De fleste kjenner Van Zandt som Bruce Springsteens gitarist gjennom en ?rrekke, siden han i 1975 ble hyret inn i forbindelse med innspillingen av det legendariske albumet Born To Run. Van Zandt har v?rt en s?rdeles aktiv akt?r i musikkbransjen p? en rekke felt. Som en av skaperne av New Jerseys unike musikkmilj? har han spilt ved alt fra de minste klubbene til de st?rste stadionene, og han har gjennom sin omfattende musikkunnskap, radikale politiske oppfatninger og sterke samfunnsengasjement bidratt til den politiske bevisstgj?ringen av rocken. Fra nyere tid vil mange kjenne han som skuespiller, mens hans radioprogram "Little Steven's Underground Garage" har h?y status blant musikkinteresserte i USA.Vi legger ogs? opp til sp?rsm?l/debatt, ledet av Hans Weisethaunet og Anne Danielsen, hvor Van Zandt deler noen av sine erfaringer fra musikkbransjen med oss. ? |
25.10.2011 | Svein Bj?rk?s? | Salen? | Musikkfeltets ?konomier. ?konomiske sirkulasjonssystemer og forst?elsesformer basert p? sivilsamfunn, markeder og kulturpolitikk. Norsk musikkliv og musikkbransje som sjangerbetingede varianter av blandings?konomi.? | Litteratur:Elstad, Beate og de Paoli, Donatella: Organisering og ledelse av kunst og kultur, Cappelen Akademisk Forlag 2008, Kapittel 3-7.Frith, Simon. Straw, Will and Street, John (ed:) The Cambridge Companion to Pop and Rock, Cambridge University Press 2004, s 26-89? |
01.11.2011 | Anne Danielsen? | Salen? | Kulturer og kulturkonflikter i musikkfeltet. Perspektiver p? utviklingen i sjangerdeling, kvalitetsforst?elser og verdipluralisme. Medienes og arrang?renes roller i musikkoffentlighetene.? | Litteratur:Negus, Keith: Music Genres and Corporate Cultures, Routledge 1999 ? |
08.11.2011 | Svein Bj?rk?s? | Salen? | Musikkfeltet som arena for makt og herred?mme. Teori om kunst og makt. Betydningen av kulturell og ?konomisk kapital p? musikkfeltet. Hvem har makt i norsk musikkliv? Hvorfor har de det ? Hva betyr staten for herred?mmeforholdene i norsk musikkliv og musikkbransje? ? | Litteratur:Lorentzen, Anne og Kvalbein, Astrid (red): Musikk og kj?nn – i utakt? Fagbokforlaget 2008. Innledning pluss artiklene til Kvalbein og Stavrum.Peterson, R.A.: “Understanding audience segmentation - From elite and mass to omnivore and univore,” Poetics 21, 1992 s. 243-258Peterson, R.A. & Kern, R.M. 1996 “Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore”, American Sociological Review 61, 1996 s. 900-907Aakvaag, Gunnar C.: Moderne sosiologisk teori, Abstrakt forlag 2008, kapittel 6 ? |
Undervisningsplan
Publisert 3. juni 2011 15:24
- Sist endret 21. okt. 2011 19:07