Adorno, T. W. (1990): “On Popular Music” i Frith, S. og Goodwin, A. (red.): On Record. Rock, Pop and the Written Word (Routledge) 14 sider
Annfelt, T. (2003): “Jazz as Masculin Space” i Kilden (online) 10 sider
Baraka, A. (1998): ”Jazz and the White Critic” i O`Mally, R. G.(red.): The Jazz Cadence Of American Culture (Columbia University Press) 6 sider
Bayton, M (1997): “Women and The Electric Guitar” i Whiteley, S. (red.): Sexing The Groove (Routledge) 13 sider
Berkaak, O. og Ruud, E. (1992): ”Kunstideologier og sosiale relasjoner i et rock and roll band” i Berkaak og Ruud: Den p?begynte Virkelighet. 澳门葡京手机版app下载 i samtidskultur (Universitetsforlaget) 27 sider
Davidsen, E. (2000): ”Kvinnelige komponister og ut?vere i det 20.?rhundre” i Hambro, C og Davidsen, E.: Kvinnene i musikkhistorien (Unipub kompendier) 17 sider
Davis, A. Y (1998): “I Used to Be Your Sweet Mama. Ideology, Sexuality and Domesticity”, i Blues Legacies And Black Feminism (Vintage Books New York) 39 sider
Deveaux, S. (1998): “Constructing the Jazz Tradition” i O`Mally, R. G.(red.): The Jazz Cadence Of American Culture (Columbia University Press) 28 sider
Eriksen, E. (2001): ”Jazz som ”kunst”” og ”Jazz som popul?rmusikk” (kap 2 og 3) i Fertile Crossing in Jazz. En problematisering av definisjon og stil i jazz p? slutten av det 20.?rhundre (Hovedoppgave ved IMT) 58 sider
Gabbard, K. (1995): “The Jazz Canon and It’s Consequences” i Gabbard, K. (red.): Jazz Among The Discourses (Duke University Press) 26 sider
Garber, F.(1995): ”Fabulating Jazz” i Gabbard, K. (red.): Representing Jazz (Duke University Press) 34 sider
Gilbert, J. og Pearson E. (1999): ”Metal, Machine, musics: Technology, subjectivity and reception" i Discographies. Dance music, culture and the politics of sound (Routledge) 36 sider
Hawkins, S. (2002): Settling the Pop Score” (kap 1) i Settling the Pop Score. Pop Texts and Identity Politics (Ashgate Publishing) 21 sider