SEMINAROPPGAVER MUS1410 ?? Dere skal …
SEMINAROPPGAVER MUS1410??
Dere skal velge én oppgave fra listen nedenfor, eller selv formulere en oppgave i tr?d med oppgaveformuleringene som er gitt.?? Oppgaven skal anmeldes til seminarleder, som skal godkjenne valget. ??
Fremleggingen skal ikke v?re innen generell musikkhistorie, som “Musikken i Venezia”, eller oversikter, som “Notetrykkets historie”. Men vi ?nsker heller analyse og gjennomg?else av ett verk eller en sats, en artikkel el.l.. Sammenligning av to satser kan ogs? g?.
- Husk at det er obligatorisk fremm?te p? seminartimene (max frav?r én gang).
Forslag til emner:
- S?rtrekk ved norsk liturgisk musikk i middelalderen med utgangspunkt i Olavssekvensen "Lux illuxit laetabunda"
- “Magnushymnen” i lys av tidlig europeisk flerstemmighet.
- Perotin: Organum-sats (Alleluya)
- Machaut: "Agnus Dei"-satsen fra Notre-Dame-messen
- Machaut: "Ma fin est mon commencement", motett
- Troubadourene og trouverenes musikk
- Middelalderens danser
- Orlando di Lasso; "Tristis est anima mea", motett
- Giov. Pierl. da Palestrina: "Sicut servus" motett
- Giovanni Gabrieli: Sonata pian e forte
- Gesualdo, da Venosa, en radikal madrigalkomponist?
- Hovcedtanker om musikalsk velklang i Vollsnes’ artikkel i kompendiet.
- Claudio Monteverdi: "Lamento d'Arianna"
- Claudio Monteverdi: Operaen “Poppeas kroning”
- Heinrich Schütz: “Weinachtshistorie”
- Barbara Strozzi: kantate eller “air”.
- Dietrich Buxtehude: orgelpreludium/toccata og fuge, eller kantate
- Jean Baptiste Lully: Operaen “Alceste” og fransk operatradisjon
- Elisabeth de LaGuerre: Cembalo-suite i d-moll
- Fran?ois Couperin d.y.: Ordre nr 6 i B-dur.
- Antonio Vivaldi: Concerto xxx (grosso eller solo)
- Gay/Pepusch: “The Beggar’s Opera” – en ny genre?
- Pergolesi: “La Serva Padrona”, en ny operaform
- Heinrich Ignaz Biber: musikk for fiolin
- G.F. Telemann: Sonate (triosonate)
- Johann Sebastian Bach: Brandenburg-konsert nr 3, 3. sats, el.l.
- Johann Sebastian Bach: Kantate nr. 4 (eller en annen...)
- Johann Sebastian Bach: Kantate nr. 140 (eller en annen...)
- Georg Friedrich H?ndel: "Passacaglia" fra cembalo-suite nr 7 i g-moll
- Georg Friedrich H?ndel: "Messias", om oratoriets oppbygging, eller analyse av en sats.
- Hovedtanker i Wiksh?lands artikkel i kompendiet.
- Hovedtanker om musikalsk retorikk i Jetter Bernholdt Hansens artikkel i kompendiet.
- Carl Ph. E. Bach: Fantasi el.l.
- Chr. W. Gluck: “Orpheus et Eurydice”
- Legg fram noen hovedmomenter fra avsnittet “Theories of Form” i Rosens bok (s. 30-42).
- Legg fram noen hovedmomenter fra avsnittet “The Origins of the Style” i Rosens bok (s. 43-53).
- Presenter en symfoni som eksemplifiserer ett eller flere hovedpunkter i Eriksens artikkel om symfoniens historie 1730-1810 (Ikke Haydns symfoni nr. 94.)
- Presenter en strykekvartett som eksemplifiserer ett eller flere hovedpunkter i Eckhoffs artikkel om strykekvartettens historie inntil ca. 1800. (Ikke 1. sats i Haydns kvartett op. 33 nr. 3.)
- Ta for deg Mozarts solokadens til f?rstesatsen i klaverkonsert nr. 23. Hvordan skapes det et inntrykk av improvisasjon her, og hva er det som knytter kadensen til resten av satsen?
- Analyser gjennomf?ringsdelen i f?rstesatsen i Mozarts klaverkonsert nr. 23 mht. temabehandling og toneartsforl?p.
Publisert 13. sep. 2005 12:08
- Sist endret 8. nov. 2005 10:14