Pensum/l?ringskrav

I. Originaltekster

Heidegger, M.: Kunstverkets opprinnelse, 2000. Pax. 134 sider, inkl. Gadamers innledning.

Merleau-Ponty, Maurice: ?yet og ?nden, 2000. Pax. 83 sider.

Adorno, Theodor W.: Musikkfilosofi, 2003. Pax. 117 sider, s. 7-14 og 106-214, inkl. etterord.

Bale, Kjersti og Arnfinn B?-Rygg (red): Estetisk teori. En antologi, 2008. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN:?978-82-15-01074-8, h.. Artiklene ?Den tyske idealismens eldste systemprogram? (s.105-107, utdraget fra Rozenkranz (s.155-161), samt alle artikler/utdrag fra og med Marx og ut (s.165-551), dvs. 472 sider.

F?lgende tekster kopieres opp:

Wittgenstein: "Lectures on Aesthetics, del II" i R. Kearney & D. Rasmussen (red.): Continental Aesthetics, Romanticism to Postmodernism, London 2001. George E. Moores og Alice Ambroces referater av Wittgensteins 1933-forelesning i estetikk.

Morris Weitz: "The Role of Theory in Aesthetics ", Frank Sibley: "Aesthetic Concepts ", George Dickie: "The new Institutional Theory of Art " og Malcom Budd: "Artistic Value " i P. Lamarque & S. Haugom Olsen (red.): Aesthetics and the Philosophy of Art. The Analytic Tradition, London 2004.

Luce Irigaray: "The Invisible of the Flesh: A Reading of Merleau-Ponty, 'The intertwining - The Chiasm'" i C. Cazeaux ed.: The Continental Aesthetics Reader, London 2000. 19 sider.

II. Sekund?rlitteratur

Seel, Martin: "A Rough History of Modern Aesthetics" i Seel, Martin: Aesthetics of Appearing, 2005. Stanford University Press. S. 1-19.

Hammermeister, Kai: The German Aesthetic Tradition, 2002. Cambridge University Press. Kapitlene om Nietzsche, Heidegger, Gadamer, Adorno, samt “Preface” og “Conclusion” (ca. 60 sider).

B?kene av Heidegger, Merleau-Ponty, Adorno, Bale og B?-Rygg, samt Hammerstein kj?pes. Det ?vrige pensum blir kopiert opp og deles ut.

Publisert 12. okt. 2011 09:44 - Sist endret 14. des. 2011 19:58