Kurset tar sikte p? ? gi en innf?ring i fascismens og nasjonalsosialismens kunst- og propagandatekster, slik de fremsto i Tyskland og i Norge i ?rene 1933-1945. Film og plakatkunst blir stilt i fokus, men ogs? andre uttrykk trekkes inn – arkitektur, maleri, litteratur. Hovedvekten legges p? propagandaens estetikk og denne estetikkens teori, samt p? det samfunns- og mediesyn som l? bak propagandaens utforming.
PENSUM
Birgitta Cappelen, m.fl: Kunst-ukunst. "Kunst og ukunst"-utstillingen i Nasjonalgalleriet i 1942 i lys av nazismens estetikk, 1994. Gruppeprosjekt IMK . 45 s.
Jan Anders Diesen & Gudmund Moren, red: Fascisme-film-propaganda, 1993. Oppland D-H?gskole. Skriftserien nr.91-1993. s. 7-68 og 79-109. 90 s.
Tore Helseth: Filmrevy som propaganda, 2000. Dr.avh. UiO. s. 1-55, 505-95. 50 s.
Ingemar Karlsson, & Arne Ruth: Samh?llet som teater. Estetik och politik i tredje riket, 1983. Stockholm: Liber F?rlag. s. 143-300. 150 s.
Frederic Spotts: Hitler and the Power of Aesthetics, 2004. Woodstock&NY. kap. 10, 11, 18, 19, 20. 110 s.
David Welch: The Third Reich. Politics and Propaganda, 1993. London: Routledge. s. 1- 128. 128 s.
Propaganda and the German Cinema, 1983. London: Routledge. Utdrag 80 s.
KILDER:
Adolf Hitler, Min kamp I-II. Oslo: Stenersen 1941. Utdrag. 50 s. NS Propgandah?ndbok 1945 o.a. NS-tekster, 50 s.
VERKPENSUM:
Hans F. Dahl og Tom B. Jensen: Parti og plakat. NS 1933-1945, 1988. Oslo: Det norske Samlaget.
Igor Golomstock: Album of Tottalitarian Atrt. i ds., Totalitarian Art in the Soviet union, Fascist Italy and the People’s Republic of China, 1990. London: Collins Harvill. s.308-69.
Leni Reifenstahl: Triumf des Willens, (1935).
Walter Fyrst: Vi er Vidkun Quislings Hirdmenn (1942); Unge Viljer (1943),
Norsk Films Ukerevy, utvalg 1941-45.