NORDISK FILMSTIL
– den statiske innstillingen i nordisk film
Gruppeprosjektet ”Nordisk filmstil – den statiske innstillingen i nordisk film” er et teoretisk og analytisk fundert emne. Gjennom nærstudier – filmanalyse og -fortolkning, fundert i filmteori – av nordiske filmskaperes filmstil, skal studentene aktivisere aktuelle filmteoretiske begreper, som stil, statisk innstilling, auteur og national cinema.
Stilbegrepet omtales særlig i amerikansk og dansk filmforskning, og særlig bidrag fra disse filmvitenskaplige tradisjonene vil være aktuelle. Aktuelle filmskapere – hvis filmer vil vises både i forbindelse med undervisningen på IMK og under et filmseminar på Filmens hus – er:
1) kanoniserte nordiske filmskapere, som danske Carl Th. Dreyer (Ordet, Gertrud) og Lars von Trier (Idiotene, Dogville), norske Arne Skouen (Gategutter, Kalde spor), svenske Roy Andersson (Sanger fra andre etasje, Du levande), og finske Aki Kaurismäki (Piken fra fyrstikkfabrikken, Mannen uten minne), samt
2) yngre nordiske filmskapere, som danske Simon Staho (Dag og natt), norske Bent Hamer (Eggs) og Joachim Trier (Reprise), og svenske Jens Jonsson (Ping-pongkingen), Tomas Alfredsson (La den rette komme inn), Ruben Östlund (De ufrivillige) og Jesper Ganslandt (Farvel Falkenberg).
Det er ønsket studentprosjekter som tar utgangspunkt i én eller flere av nevnte regissører (eller – etter avtale med faglærer – andre interessante nordiske filmskapere, for eksempel film- og videokunstnere, som finske Eija-Liisa Ahtila eller norske Knut Åsdam) og/eller én eller flere av nevnte filmteoretiske begreper. Nordisk filmstil er et område det er særlig behov for forskning, og det vil være muligheter for å undersøke problemstillinger relatert til dette området videre i en masteroppgave.
Studentene skal selv velge endelig pensum, men det foreslås at følgende bidrag legges opp:
On the History of Film Style (1997) David Bordwell
Filmanalytiske tradisjoner (2008) Eva Bakøy og Jo Sondre Moseng (red.)