B?ker
- Barthes, Roland ([1980] 2001) Det Lyse Rommet. Tanker om fotografiet, Pax, Oslo.
- Edwards, Steve (2006) Photography. A very short introduction. Oxford University Press.
- Sontag, Susan (2004 [1977]) Om fotografi, Oslo: Pax Forlag, artes, s.10-230, 220s.
- Wessel-Aas, Jon (2016) Opphavsrett, fotorett og personbilder i nettjournalistikk, Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (76 sider.)
- Wilder, Kelley (2009) Photography and Science, reaction books, London. (130s)
Kompendium
- Roland Barthes (1964) "Bildets Retorikk" i Barthes, I tegnets tid (utvalg, 1994), s.22-35 (14s)
- Benjamin, Walter (1991 [1931]) “Liten fotografihistorie” i Kunstverket i reproduksjonsalderen. Essays om Kultur, litteratur og politikk, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, s.65-79, 15s.
- Bourdieu, Pierre (1990 [1965]) ”The Social Definition of Photography”, i Photography. A Middlebrow Art. Kap.2, s.73-98 og sluttnoter s.191-196. Til sammen 30s
- Carney, Phil (2010) “Crime, Punishment and the force of photographic spectacle” I Hayward, Keith J og Mike Presdee (red) Framing Crime. Cultural Criminology and the Image. Routledge, kap.2, s.17-35. 19s
- de Duve, Tierry (1978) “Time Exposure and Snapshot: The Photograph as Paradox” October, Vol. 5, Photography (Summer, 1978), pp. 113-125, 13s
- Galison, Peter (1998) “Judgment against Objectivity”, I C.A. Jones og P.Galison (red.) Picturing Science, Producing Art, London, New York: Routlegde, s.327-359 (33 sider).
- Hausken, Liv (2006) "Fotografisk erfaring" i Uhre Mogensen og Krogholm (red.) Fotografiske dialekter, NSU Press, s.107-122 (16s)
- Hausken, Liv (2008) "Billedbehandling og troverdighet" i Enli og Skogerb? (red.), Digitale Dilemmaer, Gyldendal, s.125-140 (16s)
- Hausken, Liv (2009) "R?ntgenblikk p? fotografiet, eller omveien som metode" I Hausken, Medieestetikk. 澳门葡京手机版app下载 i estetisk medieanalyse, Spartacus, s.61-80 (20s)
- Kleivan, Birna Marianne ”Fotoautomaten” i Gulddal, Jesper og Mette Mortsensen (red. 2004) Pas. Identitet, Kultur, Gr?nser, s.61-70, 10s.
- Regener, Susanne (1991) ”Atelierfotografi: Demokratisering og Standardisering af ansigtet” i Finnegan, N.O. , S.Regener og B.M.Thomsen, Synets Medier, Kulturstudier 11, Aarhus Universitetsforlag, s.45-71, 27s.
- Sekula, Allen (1986) ”The Body and the Archive”, October, Vol.39 (winter, 1986), 3-64 (62s)
- Schwartz, Dona (2003) “Professional Oversight: Policing the Credibility of Photojurnalism” i Gross, Larry, John Stuart Katz og Jay Ruby (red) Image Ethics in the Digital Age, Minneapolis og London: University of Minnesota Press, (kap.2) s.27-51. 25s
- Tagg, John (1988) “A Democracy of the Image: Photographic Portraiture and Commodity Production” og "Evidence, Truth and Order" (kap.1-2) i The Burden of Representation, Palgrave, 34-65 (32s).
Fotopensum
I tillegg til det verbalspr?klige pensumet kommer et s?kalt verkpensum, dvs. et analysemateriale som studenten skal gj?re seg kjent med, som det skal arbeides med p? seminarene, og som vil kunne inng? som analysemateriale til eksamen. Hver student velger selv fire fotografier innen minst to ulike genrer og fra minst to ulike medier. Fotografiene m? kunne leveres som vedlegg til en eksamensbesvarelse.