Undervisningsplan

Plan for MEVIT 2724: Dataspill i et mediekomparativt perspektiv

Foreleser: Espen Aarseth (aarseth AT itu.dk)

  • Torsdag 8. oktober kl. 14:00 -17:00: Introforelesning: Hva er spill og spillforskning?

Les: Frasca, Gonzalo. 1999. ” Ludology meets Narratology: Similitude and differences between (video)games and narrative.” Jenkins Henry 2004. ”Game Design as Narrative Architecture”

  • Fredag 9. Oktober, kl. 10:15 -12:00, 207: Hvordan analyserer vi spill?

Les: Aarseth 2005,“From Hunt the Wumpus to EverQuest: Introduction to Quest Theory” Eskelinen, Markku 2001. ”The Gaming Situation”. Howard, kap 1&2 (“Teori”-seksjonene er viktigst)

  • Torsdag 29. oktober kl. 14:00 -17:00, 205 Introduksjon til narratologi og narrative perspektiver p? spill

Les: Abbott, kap. 1-3, 5-7, Aarseth 1997, Cybertext, kap 5&6, og Ryan, Marie-Laure 2006. Avatars of Story, kap. 8

  • Fredag 30. oktober, kl. 10:15 -12:00, 207 : En narrativ spillteoretisk modell

Les: Aarseth, Espen (blir utdelt) “A narrative theory of Games” Mateas, Michael and Andrew Stern, 2005. Build It to Understand It: Ludology Meets Narratology in Game Design Space” Abbott, kap 9,10,12,

  • Torsdag 5. november kl. 14:00 -17:00, 205: Fiksjonsspill og dokumentarspill

Les: Fullerton, Tracy 2008. ”Documentary Games: Putting the Player in the Path of History. og Howard, kap 3&4

  • Fredag 6. november, kl. 10:15 -12:00, 207: Spill og kryssmedier

Les: Aarseth, Espen 2006. “The culture and business of crossmedia productions.” Fuller, Mary and Henry jenkins 1995. ” Nintendo? and New World Travel Writing: A Dialogue” , og Juul, Jesper 2001. ”Games Telling Stories”

Publisert 28. sep. 2009 11:46 - Sist endret 8. okt. 2009 22:49