Forel?pig adresse for
dokumenter
Hva har skjedd den siste
uken
Microsoft lanserte
Windows Vista og Expression/Sparkle
Apple lanserer ny iPod +
iTunes-mobil fra Motorola
Ny kontroller fra
Nintendo
Hva vil du helst beholde?
TV
mobiltelefon
Internett
Forrige gang:
ulike perspektiver
den digitale plattform
mediebegrepet
karakteristikker ved digitale
medier
I dag:
teknologiadapsjon og markeder
digitale medier i tre faser
om utviklingen av internett
world wide web
Teknologiadapsjon og
markeder
- I think there's a world
market for about five computers.
Thomas Watson, chairman of IBM,
1952
Hvilke begreper brukes
s-kurve
adapsjonsmodell
hype-kurve
S-kurve
Adapsjonsmodell???? 1)
Adapsjonsmodell???? 2)
Innovators - well-informed
risk-takers who are willing to try an unproven product.
Early adopters - based on the
positive response of innovators, early adopters then begin to purchase the
product.
Early majority - careful
consumers who tend to avoid risk, the early majority adopts the product once
it has been proven by the early adopters.
Late majority - somewhat
skeptical consumers who acquire a product only after it has become
commonplace.
Laggards - those who avoid
change and may not adopt a new product until traditional alternatives no
longer are available.
Adapsjonsmodell???? 3)
Hypekurve
Disruptive technology
ny teknologi undergraver gammel
jfr. pc vs. mainframe/web vs.
bbs
eks. undergraver Internett
vanlig telefoni?
ny (innholds-)medieteknologi
fungerer sjeldent ?disruptive?
vi har fremdeles radio, b?ker
og aviser
men konkurrerer om
oppmerksomhet
jfr. menn og tv vs dataspill
eller finner nisjer
og/eller evt. remedierer og
blander mediegenrer
men pass p?: papiraviser og
annonsemarkedet
Digitale medier i tre
faser
No, Steve, I think its more
like we both have a rich neighbor named Xerox, and you broke in to steal the
TV set, and you found out I'd been there first, and you said. "Hey
that's no fair! I wanted to steal the TV set!
Bill Gates i det Jobs anklager
MS for plagiat
1960 til 1980
f?r dette: prim?rt tallknusing
fra regnemaskin til
informasjonsmaskin
forskning p? informatikk
forskning p? datanett og
hypertekst
1960 til 1980
1961: ?Spacewar? blir skapt
1965: Ted Nelson introduserer
begrepet ?hypertext?
1968: Douglas Engelbart viser
sin historiske prototype med GUI og mus
1969: ARPA starter opp arbeidet
med ARPANET
1970+: Alan Kay jobber med
Dynabook og GUI-konsepter
1977: Apple II lanseres
1978: Space Invaders blir
lansert
1979: Apple bes?ker Xerox Park
1979: Sony lanserer f?rste
Walkman
1980 til 1990+
datamaskiner blir personlige
datamaskiner
vindus-basert gui blir
kommersielt tilgjenglig
pc-er kobles til lokalnett
forskning p? HCI (human
computer interaction) og 澳门葡京手机版app下载sl?sninger
1980 til 1990+
1981: IBM lanserer PC med
MS-DOS
1982: CD-platen lanseres
1982: Commodore 64 lanseres
1984: Apple lanserer Macintosh
1984: William Gibson skriver
Neuromancer
1985: cd-rom-standarden blir
etablert
1987: mp3 blir skapt
1987: Microsoft lanserer
Bookshelf p? CD-ROM
1988: Macromedia Director
lanseres
1989: Tim Berners Lee forsl?r
nytt dokument/hypertekst-system via Internett
1990: Microsoft lanserer Win
3.0 (1.0 kom i 85)
1990+ til i dag
2G mobiler blir standard
hjemmemarkedet for data tar av
cd-rom er en hype
bruken av Internett eksploderer
med www
alle snakker om information
highway
dot-com-boblen kommer og g?r
dataspill blir allemannseie
1990+ til i dag
1990: GSM-standarden lanseres
1992: Kommersiell aktivitet p?
Internett blir mulig
1992: Wolfenstein 3D lanseres
1993: Mosaic lanseres
1993: Oslonett lanserer f?rste
kommersielle nett-tjeneste i Norge
1995: Playstation lanseres
1995: Netscape g?r p? b?rsen
1995: Win 95 og IE 1.0 lanseres
1998: IE 4.0 topper Netscape
4.0
1999: Napster lanseres
1999: blog blir et begrep
2000: dot.com-b?lgen er p? topp
2001: XBox lanseres med
online-satsning
2001: Apple lanserer iTunes og
iPod
2004: Firefox 1.0 lanseres
2004: Web 2.0 blir et begrep
Om utviklingen av
internett
- I took the initiative in
creating the Internet.
US vice president Al Gore til
CNN 1999
ARPA og ARPANET
ARPANET startet opp av ARPA i
1969
baserte seg p? pakkesvitsjing
Ble koblet opp mot andre
nettverk
arkitektur for nettverk av
nettverk
TCP/IP overtar i 1983
Transmission Communication
Protocol
Internet Protocol
Eget forskningsnettverk
splittet ut i 1983
Under sivil drift fra 1990,
privatisert i 95
allerede beregent for
kommersialisering fra milit?ret sin side
spredningen av TCP/IP blir
subsidiert
TCP/IP
TCP/IP var ikke eneste
alternativ i vurdering av nettverk
i Norge og andre land vurderte
man f.eks. OSI-protokollen
TCP/IP ble tilslutt vurdert som
best egnet
skapte forsinkelser for noen
land
i tillegg fantes kommersielle
nettverks-teknologier
Sp?rsm?l:
skal man skrive Internett eller
internett?
Internetts ulike lag
Internett f?r www (og
etterp?)
e-post
diskusjonsgrupper (Usenet)
dokumentdeling (FTP)
sammenkobling av informasjon
(Gopher)
chatting (IRC)
i dag: Peer to peer-nettverk
(P2P)
i dag: Voice Over internet
Protocol (VOIP)
i dag: alle mulige online-spill
Andre premisser og
innflytelser
forutsetninger
st?ttet av bevilgninger og
forskning
frihet til utvikling
?penhet for raskere innovasjon
selvstyring og
grasrotbevegelser
framveksten av BBS
Bulletin Board System
chat, fildeling,
diskusjonsforaer
World Wide Web
- Selve WWW representerer i seg
selv en ny komposisjonsform, en ny m?te ? organisere tekster p?, ved at det
tar i bruk et hypertekst-system. Og er det noe som skulle p?virke meg som
forfatter - jeg holdt p? ? si: enten jeg vil eller ikke - m?tte det v?re
dette.
Jan Kj?rstad i en kronikk i
1998
Starten p? www
designet for ? h?ndtere ?kende
informasjonsmengder p? en ikke-hierarkisk m?te
basert p? Internett og ny
protokoll
og et enkelt hypertekstsystem
lanserte nettleser i 1991
f?rste grafiske nettleser
(Mosaic) lansert i 1993
Hypertekst og hypermedier
Id?-fasen
Eksperimentfasen
Realiseringsfasen
Id?fasen
Memex
Vannevar Bush? ?As we may think?
ikke digitalt, men basert bl.a.
p? mikrofilm
avansert arkivsystem med
mulighet for ekstern lenking og personlige stier
Engelbarts Augement-system
?utvidelse av det menneskelige
intellekt?
jfr. protese-tankegangen
betydningen av GUI
deling og organisering av
informasjon
Eksperimentfasen
Xanadu - globalt
Ted Nelson
f?rst ute med
?hypertext?/?hypermedia?
visjon om en ny
Gutenberg-revolusjon basert p? ikke-linearitet
uenig i at web er en
realisering av dette
HyperCard ? p? desktop
applikasjon for utvikling av
multimedia/hypermedia som fulgte med MacIntosh
Realiseringsfasen
world wide web
Tim Berners Lees snarveier
ikke hypertekst-akademiker
baserte seg l?slig p? SGML
(Standard Generalized Markup Language)
opprinnelig laget 1960 for ?
h?ndtere lovtekster
tok en enorm snarvei i forhold
til lenking
skar gjennom kompliserte
debatter
fulgte KISS-prinsippet (keep it
simple stupid)
fremdeles noen som mener at www
er for enkelt til ? v?re bra hypertekst (jfr. Ted Nelson)
Kommersielle konkurrenter
flere akt?rer solgte
nettverkstjenester f?r www kom
kommersiell utvikling fra
BBS-nettverkene
AOL, Compuserve etc.
AOL ble webselskap, s?
medieselskap etter fusjon med Time Warner ? n? oppkj?psrykter
s? sent som i 94 satset Apple
p? eWorld
og Microsoft (95) p? MSN
web fungerte her som
?disruptive? teknologi
Fra web 1.0 til web 2.0
- Now, however, one system ties
these diverse sources together into a coherent whole, making it easier for
novice surfers to steer clear of the breakers. This system, the World Wide
Web (WWW or W3), has become quite popular among the information crowd and is
causing quite a few waves of its own.
Wired omtaler for f?rste gang
nettleseren Mosaic i slutten av 93
- I l?pet av fem m?neder ?kte
antall aktive web-sider fra 50 til 1500!
Start - Cyberpunk og
optimisme
sett p? som
en ny m?te ? kommunisere p?
en ny m?te ? l?re p?
en ny m?te ? tenke p?
kilde til frihet, likhet og
brorskap
en egen type kultur/motkultur
produksjon: manuelt produserte
sider
Penger og hype-toppen
og s? ... en ny m?te ? tjene
penger p?
Amazon.com
den nye ?konomien
opsjoner
alle over 30 fossiler
AOL og Time Warner
First Tuesday og gratisturer
til Las Vegas
baksiden: nazister, porno og
gambling
produksjon:
publiseringsl?sninger for nettsteder
Fallet mot dalbunnen
og s? ... f?rst nedtur og
bl?mandag
jfr. ?Svindleren og hans
datter?
Nasdaq fremdeles bare
halvparten av den gang
men mange overlevde!
produksjon: mer avanserte
bak-l?sninger
Sakte modning mot plat?et
deretter ...
den nye ?konomien ikke helt
grunnl?s
krakket forst?tt som
overreaksjon, jfr. Castell
f?rre cowboyer og mer
fornuftige konsepter
mer moden teknologi
jevn stigning i handel og
tjenesteutvikling
integrering i alle
samfunnsomr?der, s?rlig det offentlige
produksjon: tjenestebasert
arkitektur
Veien videre ... kanskje
web 2.0 lansert som begrep/hype
?smartere web? -- visstnok
web som plattform for
applikasjoner og tjenester
RIA?s (Rich Internet
Applications)
?pne tjenester, ?pen teknologi
syndikalisering
sosiale nettverk basert p?
p2p-prinsipper
skrive tilbake (wikipedia)
Ble det det man s? for
seg?
-Jeg merker at jeg har lyst til
? gj?re noe helt annet. Det skjer ikke lenger s? mye nytt i dette rundt
internett og IT, mye av optimismen er borte, sier forfatteren Jan Kj?rstad i
et stort intervju...
Jan Kj?rstad til Bok og
bibliotek i 2001
Oppsummering
fra en-til-en, en-til-mange til
mange-til-mange-kommunikasjon
samfunns?konomiske
konsekvenser:
?kt produktivitet
endret kundeatferd
deltager?konomi
mindre grad de nye radikale,
kulturelle uttrykkene en s? for seg
Pionerenes tristesse ...
F?r:
Global kommunikasjon
Alle kan n? hverandre
Alle kan dele med hverandre
All viten tilgjengelig for alle
N?:
Alle (rike) er p? nett
Spammerne n?r alle
Ingen kan finne hverandre
Alle finner porno
Informasjonen m? du betale for
(hvis du finner den)
Noen vet noe om deg.....