1
|
|
2
|
|
3
|
|
4
|
|
5
|
|
6
|
- TV
- mobiltelefon
- Internett
|
7
|
- ulike perspektiver
- den digitale plattform
- mediebegrepet
- karakteristikker ved digitale medier
|
8
|
- teknologiadapsjon og markeder
- digitale medier i tre faser
- om utviklingen av internett
- world wide web
|
9
|
- - I think there's a world market for about five computers.
- Thomas Watson, chairman of IBM, 1952
|
10
|
- s-kurve
- adapsjonsmodell
- hype-kurve
|
11
|
|
12
|
|
13
|
- Innovators - well-informed risk-takers who are willing to try an
unproven product.
- Early adopters - based on the positive response of innovators, early
adopters then begin to purchase the product.
- Early majority - careful consumers who tend to avoid risk, the early
majority adopts the product once it has been proven by the early
adopters.
- Late majority - somewhat skeptical consumers who acquire a product only
after it has become commonplace.
- Laggards - those who avoid change and may not adopt a new product until
traditional alternatives no longer are available.
|
14
|
|
15
|
|
16
|
- ny teknologi undergraver gammel
- jfr. pc vs. mainframe/web vs. bbs
- eks. undergraver Internett vanlig telefoni?
- ny (innholds-)medieteknologi fungerer sjeldent ?disruptive?
- vi har fremdeles radio, b?ker og aviser
- men konkurrerer om oppmerksomhet
- jfr. menn og tv vs dataspill
- eller finner nisjer
- og/eller evt. remedierer og blander mediegenrer
- men pass p?: papiraviser og annonsemarkedet
|
17
|
- No, Steve, I think its more like we both have a rich neighbor named
Xerox, and you broke in to steal the TV set, and you found out I'd been
there first, and you said. "Hey that's no fair! I wanted to steal
the TV set!
- Bill Gates i det Jobs anklager MS for plagiat
|
18
|
- f?r dette: prim?rt tallknusing
- fra regnemaskin til informasjonsmaskin
- forskning p? informatikk
- forskning p? datanett og hypertekst
|
19
|
- 1961: ?Spacewar? blir skapt
- 1965: Ted Nelson introduserer begrepet ?hypertext?
- 1968: Douglas Engelbart viser sin historiske prototype med GUI og mus
- 1969: ARPA starter opp arbeidet med ARPANET
- 1970+: Alan Kay jobber med Dynabook og GUI-konsepter
- 1977: Apple II lanseres
- 1978: Space Invaders blir lansert
- 1979: Apple bes?ker Xerox Park
- 1979: Sony lanserer f?rste Walkman
|
20
|
- datamaskiner blir personlige datamaskiner
- vindus-basert gui blir kommersielt tilgjenglig
- pc-er kobles til lokalnett
- forskning p? HCI (human computer interaction) og 澳门葡京手机版app下载sl?sninger
|
21
|
- 1981: IBM lanserer PC med MS-DOS
- 1982: CD-platen lanseres
- 1982: Commodore 64 lanseres
- 1984: Apple lanserer Macintosh
- 1984: William Gibson skriver Neuromancer
- 1985: cd-rom-standarden blir etablert
- 1987: mp3 blir skapt
- 1987: Microsoft lanserer Bookshelf p? CD-ROM
- 1988: Macromedia Director lanseres
- 1989: Tim Berners Lee forsl?r nytt dokument/hypertekst-system via
Internett
- 1990: Microsoft lanserer Win 3.0 (1.0 kom i 85)
|
22
|
- 2G mobiler blir standard
- hjemmemarkedet for data tar av
- cd-rom er en hype
- bruken av Internett eksploderer med www
- alle snakker om information highway
- dot-com-boblen kommer og g?r
- dataspill blir allemannseie
|
23
|
- 1990: GSM-standarden lanseres
- 1992: Kommersiell aktivitet p? Internett blir mulig
- 1992: Wolfenstein 3D lanseres
- 1993: Mosaic lanseres
- 1993: Oslonett lanserer f?rste kommersielle nett-tjeneste i Norge
- 1995: Playstation lanseres
- 1995: Netscape g?r p? b?rsen
- 1995: Win 95 og IE 1.0 lanseres
- 1998: IE 4.0 topper Netscape 4.0
- 1999: Napster lanseres
- 1999: blog blir et begrep
- 2000: dot.com-b?lgen er p? topp
- 2001: XBox lanseres med online-satsning
- 2001: Apple lanserer iTunes og iPod
- 2004: Firefox 1.0 lanseres
- 2004: Web 2.0 blir et begrep
|
24
|
- - I took the initiative in creating the Internet.
- US vice president Al Gore til CNN 1999
|
25
|
- ARPANET startet opp av ARPA i 1969
- baserte seg p? pakkesvitsjing
- Ble koblet opp mot andre nettverk
- arkitektur for nettverk av nettverk
- TCP/IP overtar i 1983
- Transmission Communication Protocol
- Internet Protocol
- Eget forskningsnettverk splittet ut i 1983
- Under sivil drift fra 1990, privatisert i 95
- allerede beregent for kommersialisering fra milit?ret sin side
- spredningen av TCP/IP blir subsidiert
|
26
|
- TCP/IP var ikke eneste alternativ i vurdering av nettverk
- i Norge og andre land vurderte man f.eks. OSI-protokollen
- TCP/IP ble tilslutt vurdert som best egnet
- skapte forsinkelser for noen land
- i tillegg fantes kommersielle nettverks-teknologier
|
27
|
- skal man skrive Internett eller internett?
|
28
|
|
29
|
- e-post
- diskusjonsgrupper (Usenet)
- dokumentdeling (FTP)
- sammenkobling av informasjon (Gopher)
- chatting (IRC)
- i dag: Peer to peer-nettverk (P2P)
- i dag: Voice Over internet Protocol (VOIP)
- i dag: alle mulige online-spill
|
30
|
- forutsetninger
- st?ttet av bevilgninger og forskning
- frihet til utvikling
- ?penhet for raskere innovasjon
- selvstyring og grasrotbevegelser
- framveksten av BBS
- Bulletin Board System
- chat, fildeling, diskusjonsforaer
|
31
|
- - Selve WWW representerer i seg selv en ny komposisjonsform, en ny m?te
? organisere tekster p?, ved at det tar i bruk et hypertekst-system. Og
er det noe som skulle p?virke meg som forfatter - jeg holdt p? ? si:
enten jeg vil eller ikke - m?tte det v?re dette.
- Jan Kj?rstad i en kronikk i 1998
|
32
|
- designet for ? h?ndtere ?kende informasjonsmengder p? en ikke-hierarkisk
m?te
- basert p? Internett og ny protokoll
- og et enkelt hypertekstsystem
- lanserte nettleser i 1991
- f?rste grafiske nettleser (Mosaic) lansert i 1993
|
33
|
- Id?-fasen
- Eksperimentfasen
- Realiseringsfasen
|
34
|
- Memex
- Vannevar Bush? ?As we may think?
- ikke digitalt, men basert bl.a. p? mikrofilm
- avansert arkivsystem med mulighet for ekstern lenking og personlige
stier
- Engelbarts Augement-system
- ?utvidelse av det menneskelige intellekt?
- betydningen av GUI
- deling og organisering av informasjon
|
35
|
- Xanadu - globalt
- Ted Nelson
- f?rst ute med ?hypertext?/?hypermedia?
- visjon om en ny Gutenberg-revolusjon basert p? ikke-linearitet
- uenig i at web er en realisering av dette
- HyperCard ? p? desktop
- applikasjon for utvikling av multimedia/hypermedia som fulgte med
MacIntosh
|
36
|
- world wide web
- Tim Berners Lees snarveier
- ikke hypertekst-akademiker
- baserte seg l?slig p? SGML (Standard Generalized Markup Language)
- opprinnelig laget 1960 for ? h?ndtere lovtekster
- tok en enorm snarvei i forhold til lenking
- skar gjennom kompliserte debatter
- fulgte KISS-prinsippet (keep it simple stupid)
- fremdeles noen som mener at www er for enkelt til ? v?re bra hypertekst
(jfr. Ted Nelson)
|
37
|
- flere akt?rer solgte nettverkstjenester f?r www kom
- kommersiell utvikling fra BBS-nettverkene
- AOL, Compuserve etc.
- AOL ble webselskap, s? medieselskap etter fusjon med Time Warner ? n?
oppkj?psrykter
- s? sent som i 94 satset Apple p? eWorld
- og Microsoft (95) p? MSN
- web fungerte her som ?disruptive? teknologi
|
38
|
- - Now, however, one system ties these diverse sources together into a
coherent whole, making it easier for novice surfers to steer clear of
the breakers. This system, the World Wide Web (WWW or W3), has become
quite popular among the information crowd and is causing quite a few
waves of its own.
- Wired omtaler for f?rste gang nettleseren Mosaic i slutten av 93
- - I l?pet av fem m?neder ?kte antall aktive web-sider fra 50 til 1500!
|
39
|
- sett p? som
- en ny m?te ? kommunisere p?
- en ny m?te ? l?re p?
- en ny m?te ? tenke p?
- kilde til frihet, likhet og brorskap
- en egen type kultur/motkultur
- produksjon: manuelt produserte sider
|
40
|
- og s? ... en ny m?te ? tjene penger p?
- Amazon.com
- den nye ?konomien
- opsjoner
- alle over 30 fossiler
- AOL og Time Warner
- First Tuesday og gratisturer til Las Vegas
- baksiden: nazister, porno og gambling
- produksjon: publiseringsl?sninger for nettsteder
|
41
|
- og s? ... f?rst nedtur og bl?mandag
- jfr. ?Svindleren og hans datter?
- Nasdaq fremdeles bare halvparten av den gang
- men mange overlevde!
- produksjon: mer avanserte bak-l?sninger
|
42
|
- deretter ...
- den nye ?konomien ikke helt grunnl?s
- krakket forst?tt som overreaksjon, jfr. Castell
- f?rre cowboyer og mer fornuftige konsepter
- mer moden teknologi
- jevn stigning i handel og tjenesteutvikling
- integrering i alle samfunnsomr?der, s?rlig det offentlige
- produksjon: tjenestebasert arkitektur
|
43
|
- web 2.0 lansert som begrep/hype
- ?smartere web? -- visstnok
- web som plattform for applikasjoner og tjenester
- RIA?s (Rich Internet Applications)
- ?pne tjenester, ?pen teknologi
- syndikalisering
- sosiale nettverk basert p? p2p-prinsipper
- skrive tilbake (wikipedia)
|
44
|
- -Jeg merker at jeg har lyst til ? gj?re noe helt annet. Det skjer ikke
lenger s? mye nytt i dette rundt internett og IT, mye av optimismen er
borte, sier forfatteren Jan Kj?rstad i et stort intervju...
- Jan Kj?rstad til Bok og bibliotek i 2001
|
45
|
- fra en-til-en, en-til-mange til mange-til-mange-kommunikasjon
- samfunns?konomiske konsekvenser:
- ?kt produktivitet
- endret kundeatferd
- deltager?konomi
- mindre grad de nye radikale, kulturelle uttrykkene en s? for seg
|
46
|
- F?r:
- Global kommunikasjon
- Alle kan n? hverandre
- Alle kan dele med hverandre
- All viten tilgjengelig for alle
- N?:
- Alle (rike) er p? nett
- Spammerne n?r alle
- Ingen kan finne hverandre
- Alle finner porno
- Informasjonen m? du betale for (hvis du finner den)
- Noen vet noe om deg.....
|