Nytt denne uken

Kampen om stua: MS lanserer Media Center

Rettigheter og offentlig tilgang: Google blir saks?kt

Utilsiktet realisme i online-spill: Pest i World of Warcraft

Hvordan synes dere UiO sine nettsider fungerer?

veldig bra
bra
passe
d?rlig
veldig d?rlig
bruker ikke sidene

Forrige gang:

teknologiadapsjon og markeder
digitale medier i tre faser
om utviklingen av internett

Apropos: S-kurve med 2G-telefoner

Denne gang:

Castells fire kulturer
world wide web
digitale dokumentstrukturer
par digitale genrer
(dataspill)

Castells fire kulturer

fire kulturer
teknoelite
hackere
virtuelle fellesskap
entrepen?rer
bidrar i ulik grad til ?frihets-kulturen? p? Internett
representerer ulike lag og er avhengige av hverandre

Teknoelite

teknologisk utvikling et gode
status avhengig av bidrag til feltet og av teknoelitens vurdering
akademisk fellesskap regulert av formelle og uformelle regler
?penhet i kommunikasjon og utvikling og deling av informasjon er forutsetninger

Hackere

videref?rer teknoelitens idealer, men mer preg av motkultur
annet enn ?crackere? (Castell)
?pen og fri informasjon som ideologi
noen lar det f? politiske uttrykk
uavhengighet i prosjekt og metode
ideal om teknologisk overlegenhet og selvl?rthet
giverkultur (den som ikke bidrar, snylter)
jfr. synet p? Microsoft
jfr. ?Open Source?-milj?er/DVD-Jon

St?tte fra hacker-milj?er vurdert b?de negativt og positivt

DVD-spillere og region-kode
LEGO og Mindstorm
Sony og PSP/Aibo
Amazone.com
spillselskaper og fan-versjoner
Microsoft og modding
er markedet tidlige eller sene brukere?

Virtuelle fellesskap

kommunikative fellesskap basert p? interesser
overlapp med hacker-milj?er, men g?r utover rent tekniske interesser
tildels r?tter i eksisterende motkulturer
ikke alle like demokratiske
idealer om ytringsfrihet og flate strukturer
frihet til ? starte, frihet til ? delta og frihet til ? avst?

Eksempel: The Well

oppstod i 85 basert p? BBS-programvare
medlemsbasert og kommersielt, men ?uavhengig?
produktet var sosiale relasjoner
kundebase med utgangspunkt SF/liberale milj?er
diskusjonsgrupper delt inn i
konferanser (eks. reiseliv)
tema (eks. Paris)
tr?der (eks. nye, kule restauranter i Paris)
?virtuelt milj? p? sitt beste, verste og mest vitale...?
kardemommelov gir ikke n?dvendigvis en kardemomme-by

Entrepen?rer

innovasjons- og id?-drevne milj?er
framtiden skal skapes
penger m?l for suksess
distanserer seg fra det tradisjonelle, satte n?ringslivet
avhengig av venture-kapital
jfr. first tuesday
f?r ulike former:
Microsoft: tilpasser seg Internett-kulturen
vs Google: produkt av Internett-kulturen

Eksempel: Google

startet som forskningsprosjekt i 96
ansetter prim?rte dyktige teknologer
gode programmerere kan l?re seg alt
ansatte f?r frihet til egne prosjekter
s?kalt skunk-works
?Don?t Be Evil? ? litt tilsmusset n?
investerer i/utvikler ?sosial? programvare
gir ikke bort kode, men har et hacker-vennlig grensesnitt til tjenestene

Fra web 1.0 til web 2.0

- Now, however, one system ties these diverse sources together into a coherent whole, making it easier for novice surfers to steer clear of the breakers. This system, the World Wide Web (WWW or W3), has become quite popular among the information crowd and is causing quite a few waves of its own.
Wired omtaler for f?rste gang nettleseren Mosaic i slutten av 93
- I l?pet av fem m?neder ?kte antall aktive web-sider fra 50 til 1500!

Bakgrunn for www

designet for ? h?ndtere ?kende informasjonsmengder p? en ikke-hierarkisk m?te
basert p? Internett og ny protokoll
og et enkelt hypertekstsystem
f?rste nettleser lansert i 1991
f?rste grafiske nettleser (Mosaic) lansert i 1993
web hjulpet fram av hacker-kulturen

F?rste nettleser/editor ? like lett ? skrive til web som ? lese web

Kommersielle konkurrenter til web

flere akt?rer solgte nettverkstjenester f?r www kom
kommersiell utvikling fra BBS-nettverkene
AOL, Compuserve etc.
AOL ble webselskap, s? medieselskap etter fusjon med Time Warner ? n? oppkj?psrykter
s? sent som i 94 satset Apple p? eWorld
og Microsoft i 95 p? MSN
web fungerte her som ?disruptive? teknologi
ogs? i forhold til cd-rom

Start - Cyberpunk og optimisme

MOSAIC avf?dde en enorm entusiasme
ny m?te ? kommunisere p?
var selv bevisst potensialet
hacker-kultur
virtuelle fellesskap rundt nettsteder
produksjon: overgang fra manuelt produserte sider til genererte sider

Penger og dot.com

entrepen?rene kom for fullt
Netscape g?r p? b?rs
Amazon.com
den nye ?konomien
alle over 30 fossiler
AOL fusjonerer med Time Warner
baksiden: nazister, porno og gambling
produksjon: publiseringsl?sninger og handelsl?sninger

Dagen derp?

og s? ... f?rst nedtur og bl?mandag
jfr. ?Svindleren og hans datter?
Nasdaq fremdeles bare halvparten av den gang
men mange overlevde!
produksjon: stadig mer avanserte bak-l?sninger

Sakte modning

den nye ?konomien ikke helt grunnl?s
krakket forst?tt som overreaksjon, jfr. Castell
f?rre cowboyer og mer jordn?re konsepter
mer moden teknologi
jevn stigning i handel og tjenesteutvikling
integrering i alle samfunnsomr?der
produksjon: mot en tjenestebasert arkitektur

Veien videre ... kanskje??? 1)

web 2.0 lansert som begrep/hype
?smartere web?
web som plattform for applikasjoner og tjenester
RIA?s (Rich Internet Applications) gir mer multimedia
?pne tjenester, ?pen teknologi
syndikalisering
sosiale nettverk basert p? p2p
skrive tilbake til web (wikipedia)

Veien videre ... kanskje??? 2)

Ble det det man s? for seg?

-Jeg merker at jeg har lyst til ? gj?re noe helt annet. Det skjer ikke lenger s? mye nytt i dette rundt internett og IT, mye av optimismen er borte, sier forfatteren Jan Kj?rstad i et stort intervju...
Jan Kj?rstad til Bok og bibliotek i 2001

Oppsummering etter 12 ?r

fra en-til-en, en-til-mange, til mange-til-mange-kommunikasjon
samfunns?konomiske konsekvenser:
?kt produktivitet
endret kundeatferd
deltager?konomi
men i mindre grad de nye radikale, kulturelle uttrykkene en s? for seg

Pionerenes tristesse ...

F?r (idealet):
Global kommunikasjon
Alle kan n? hverandre
Alle kan dele med hverandre
All viten tilgjengelig for alle
N? (hva noen opplever som realiteten):
Alle (rike) er p? nett
Spammerne n?r alle
Ingen kan finne hverandre
Alle finner porno
Informasjonen m? du betale for (hvis du finner den)
Noen vet noe om deg.....

Digitale dokumentstrukturer

- Many systems are organised hierarchically. The CERNDOC documentation system is an example, as is the Unix file system, and the VMS/HELP system. A tree has the practical advantage of giving every node a unique name. However, it does not allow the system to model the real world.
Tim Berners Lee i begrunnelsen for hypertext i forslaget for www

Temporale strukturer og tilegnelse

dokumentet har en struktur gitt av forfatter/produsent
normalt vil det v?re en line?r struktur
tilegnelse skjer over tid p? en line?r m?te
i f.eks. en roman vil det v?re sammenfall med materiell organisering i sekvens og tilegnelse i tid
starter tid 0 med f?rste kapittel og avslutter tid n med siste

Romanform og film

medienes fysiske fastholdelse av sekvens er viktig
+ konvensjoner i produksjon og tilegnelse
det gir en stabil, line?r struktur
muliggj?r en styrt dramaturgi
og/eller enoppbygging av argumentasjon og resonnement

Hypertekst??????? 1)

Hypertekst??????? 2)

dokumentet organisert som noder i et nettverk
kan v?re uavhenig av organisering fra forfatter/produsent
potensielt grensel?st
ikke sammenfall i tilegnelse og forutg?ende organisering
den line?re tilegnelsen i tid, kan realisere ulike veier gjennom dokumentet/ene
tilegnelse brukerstyrt, og ikke regulert av konvensjoner
friere organisering og tilegnelse
vanskeligere ? navigere i
vanskeligere med dramaturgi
skiller mellom radikal hypertekst og fotnote-hypertekst
?Digitale Medier? identifiserer tre faser i utviklingen: