Gruppeundervisning

Lykke til, folkens!

...da er gruppeundervisningen over, og det gjenst?r bare ? si det jeg glemte ? si i siste gruppetime: Hvis/n?r dere skal fylle ut evalueringsskjema for kurset er det fint om dere ogs? skriver hva dere mener om gruppeundervisningen. Det er et godt hjelpemiddel for oss/meg til ? vurdere hva som fungerer bra, og hva som b?r gj?res annerledes senere.

Dessuten vil jeg gjerne presisere noe som ble tatt opp i timen: Jeg ble spurt om fjor?rets eksamensoppgave, som ber deg ta utgangspunkt i et spill "du kjenner godt" som er basert p? en film/bok/tegneserie etc. Som det ble sagt i timen er det ikke noen slike spill p? listen over "anbefalte forkunnskaper". Jeg sa at jeg trodde det var slike spill p? selve pensumlisten det semesteret oppgaven ble gitt, men det er ikke riktig. Derimot ble studentene det semesteret, akkurat som med dere dette semesteret, gjort eksplisitt klar over at slike spill (spill som er basert p? b?ker/filmer/tegneserier osv) st?r sv?rt sentralt p? dette kurset ("Dataspill i et mediekomparativt perspektiv"), og at det var forventet at de brukte en god del tid p? ? spille spill og gj?re seg kjent med en bred gruppe av spill i l?pet av semesteret.

Det er viktig ? f? med seg at listen over anbefalte forkunnskaper angir nettopp det, forkunnskaper som det er meningen at dere skal ha f?r dere begynner p? kurset. Ettersom mange ikke har hatt de forkunnskapene, ble dere tilbudt et par kollokvier i forkant av kurset for ? f? en innf?ring. Vi har ogs? brukt de spillene som en basis i gruppeundervisningen fordi de dermed burde v?re noe som alle kjenner til. Det inneb?rer imidlertid ikke at dere ikke burde sette dere inn i andre spill ogs? - jeg har flere ganger understreket at spill basert p? filmer/b?ker osv st?r sentralt i dette kurset, og at dere burde bruke en god del tid p? ? spille spill i l?pet av kurset (akkurat som man burde bruke en god del tid p? ? se filmer i l?pet av et kurs om filmestetikk). Jeg har ogs? gjentatte ganger oppfordret dere til ? benytte dere av muligheten til ? l?ne instituttets spill og konsoller. Dersom dere n? oppdager at dere ikke har benyttet dere av muligheten til ? gj?re dere kjent med et eneste spill av den typen som dere har blitt fortalt st?r sentralt i kurset, b?r dere kanskje ta det som en vekker? Det er fire dager igjen til eksamen.

Lykke til p? eksamen!
ASL

Siste gruppetime

De siste gruppetimene har vi v?rt ekstremt f?. De to siste mandagene har undervisningen blitt avlyst pga for lite oppm?te (1 student sist uke og ingen i dag, 11. desember), og sist torsdag var vi ogs? veldig f?, spesielt den siste timen. Jeg vil derfor be alle som pleier ? komme til timen klokka 18.15-20 og som har mulighet til det om ? komme til timen f?r, klokka 16.15-18. For de som ikke har mulighet til det men som ?nsker ? komme kl 18.15, er det fint om de kan sende meg en epost p? forh?nd. Det er kjedelig ? forberede undervisning som ikke blir noe av.

Minner om ukas oppgave, som ligger her. Bonusen med ? v?re s? f? er at dere som gj?r oppgaven vil f? detaljert tilbakemelding...

Jeg har ogs? skrevet ned mine ni bud for eksamen. De er hjemmesnekrede av meg selv, ta dem for det de er: Gode r?d.

ASL

M?te med spillprodusenter

Onsdag 29. november kl 14.15-16.00 blir det arrangert et miniseminar med representanter for de to spillprodusentene Skalden og Agens i auditorium 1, Sophus Bugges hus (HF). Det blir derfor ikke vanlig gruppeundervisning den uka - h?per flest mulig kan komme! (Det var dessverre komplett umulig ? arrangere dette p? noen av de tidene vi har vanlig seminarundervisning.)

Skalden ble tidligere i h?st en av fem nordiske spillutviklere som fikk st?tte da Nordisk R?d for f?rste gang delte ut utviklingsst?tte til dataspill. Prosjektet, som er d?pt Bubbins: The Green Monster har ogs? f?tt st?tte fra Norsk filmfond, og beskrives som "a no compromise action game with original gameplay and tactical depth targeted at children ages 6 to 99." Skaldens representanter vil b?de presentere prosjektet og fortelle litt rundt prosessen med ? f? offentlig st?tte til dataspill - hvordan spillet m? selges inn til de bevilgende myndighetene osv. Kanskje i form av et kvad.

Agens er "et reklamebyr? med kjernekompetanse p? nettbasert underholdning", som det heter p? deres nettsider. De har produsert en lang rekke nettbaserte reklamespill, og vil bl.a. snakke om hvordan man kan utforme spill for ? formidle et budskap.

Studenter fra andre kurs p? IMK (og evt. andre interesserte) er ogs? hjertelig velkomne.

Ta med notatblokk og godt hum?r.

ASL

Ny hjemmeoppgave

som skal l?ses til neste gang (20/23 november) er lagt ut her.

NB! Ingen endringer i undervisningen

Jeg har tidligere varslet at pga d?rlig oppm?te ville en av gruppene m?tte kuttes, og jeg har ogs? fors?kt ? finne et tidspunkt p? dagtid for gruppe 2 (den som g?r torsdag 16-18). Siste nytt er at ingen av disse tingene blir noe av. Jeg hadde tidligere f?tt signaler om at instituttet ville sl? sammen grupper, men pga uklarheter om det formelle rundt dette blir det ikke noe av det. Og fordi jeg ikke har klart ? finne noe tidspunkt p? dagtid som passer for alle, blir det heller ikke noen flytting av tid.

For det tredje: Det mye omtalte firmabes?ket blir det noe av, men ikke denne uka - det gikk ikke ? f? organisert det raskt nok. Derfor blir det undervisning p? de oppsatte tidspunktene denne uka, og et firmabes?k senere i semesteret. Beklager at dere f?r melding om dette s? sent - det har v?rt mye ? henge fingrene i denne uka!

ASL

Gruppetime 2

Takk for responsen p? eposten jeg sendte ut ang. d?rlig oppm?te! Det later til ? v?re nok interesserte til at vi kan opprettholde 2 av gruppene (med bare 20 fremm?tte var det fare for at vi ville ende med bare 1 gruppe). Mer info om kort tid.

Har n? lagt ut ukas hjemmeoppgave (dvs til neste gruppetime, som blir enten i neste uke eller i uka etter, avhengig av hva som skjer med firmabes?kene).

Som sagt p? gruppetimene pr?ver jeg ? f? i stand et bes?k fra noen spillprodusenter. Dato og tid kommer snart.

ASL, 8. november

Gruppetime 1

Jeg har n? lagt ut ukas hjemmeoppgave. Blir glad og forn?yd hvis alle sender meg svar senest dagen f?r gruppetimen - dvs s?ndag kveld for mandagsgruppa og onsdags kveld for torsdagsgruppene.

Har ogs? lagt ut noen ting som kan v?re nyttige for dere:

Forel?pig semesterplan (vanlig word-dokument, doc)
Spilldefinisjons-arket jeg delte ut i timen
Den enkle powerpointen min

Instituttet vil ogs? gjerne at dere kommenterer forslag til ny sensorveiledning p? bachelor-niv?. Hva det dreier seg om er rett og slett: Er beskrivelsen av de ulike karakterniv?ene tydelig nok? Framst?r f.eks. en 'C' som en god karakter, slik instituttet mener den er?

ASL, mandag 30. okt

PS: Jeg garanterer ikke at jeg kommer til ? fortsette ? legge ut like mye etter hver gruppetime... det baller litt p? seg det her. Forel?pig f?r dere se det som en service, og jeg som en ?ving i bruk av dette litt underlige webredigeringssystemet. :)

Spillkollokvie 2, 18. oktober

I dag funka alt som det skulle, hvem skulle trodd det? Bortsett fra et spill, men det skulle bare mangle. Oppgavene jeg f?r inn p? epost legger jeg ut p? oppgavesiden , som vanlig.

Noen av studentene later til ? ha tr?bbel med tilgangen p? n?kkelkortene sine. S? langt jeg vet skal alle automatisk f? tilgang til instituttet, med unntak for enkelte rom (som multimedierommet) n?r de f?r plass p? kurset. For alle det gjelder: Send en epost med kortnummeret p? studiekortet ditt (st?r p? baksida) til v?r sv?rt behjelpelige alltmuligdame Kristin Sandberg, p? kristin.sandberg (at) media.uio.no, s? ordner hun saken. Men ikke bombarder henne med epost f?r dere har sjekket at dere faktisk ikke har den tilgangen dere skal ha.

Spilkollokvie 1, 11. oktober

Oppsummering: P? den f?rste spillkollokvien i dag ble det mye tekniske problemer. Litt pleier det jo alltid ? v?re, men n?r kun 3 av 8 planlagte stasjoner fungerer fra start er det litt i overkant! Heldigvis kom det meste opp og kj?re etter hvert, og forh?pentligvis klarer vi ? finne l?sninger som fungerer til neste gang.

?rsaken til mesteparten av problemene er at nesten alt er nyinnkj?pte spill, som alle m?tte innstalleres av en it-administrator med lite tid. P? toppen av det hele er multimedierommet for tiden booket av et nettaviskurs hver dag fra 9-16, og dermed ble det altfor lite tid til testing og feils?king i forkant. Beklager i alle fall!

Oppgaver: Som sagt er hjemmeleksen til neste gang ? skrive en kort oppsummering av hva dere kom fram til i gruppene som svar p? oppgaven jeg ga dere i timen. En representant for hver gruppe sender svar p? epost til meg (adresse nederst p? siden) innen fredag, og s? legger jeg ut svarene jeg f?r inn p? nettsidene, slik at dere kan se hverandres svar.

Ta en kikk ogs? p? de andre gruppenes svar - noe av tanken er at dette skal fungere som en slags kvikk-guide til de spillene dere ikke rekker ? pr?ve, i tillegg til ? starte noen tanker i retning av spill-analyse, som mye av gruppeundervisningen vil dreie seg om.

En ekstra stjerne i boka til den som pr?ver seg p? en "filmanalyse" av Tetris! (Det er ikke noen sp?k - senere skal jeg vise dere et ber?mt eksempel p? en slik analyse.)

P?melding til kollokviene

Tirsdag, 10. oktober: Jeg har f?tt inn en akkurat passe bunke p?meldinger til spillkollokviene, s? dette ser bra ut. Det betyr ogs? at det fortsatt er plass til noen flere, hvis det er noen som ikke rakk p?meldingsfristen. I s? fall er det bare ? m?te opp i morgen p? multimedierommet (plan 4) klokka 17. ASL

Hvem b?r komme p? spillkollokviene?

Alle er hjertelig velkomne! Men spillkollokviene er spesielt tiltenkt dem som mangler noen av de forkunnskapene som er satt opp som en forutsetning for ? f? godt utbytte av emnet. Har man aldri spilt et eneste dataspill er det p? h?y tid ? gj?re det n? - ? studere dataspill uten ? ha spilt et eneste spill er sammenlignbart med ? studere film uten ? ha sett en eneste film, eller studere matematikk uten ? ha regnet et regnestykke. Sv?rt utfordrende, med andre ord.

Derimot: Har du spilt alle spillene p? listen og kjenner godt til dem, er det liten grunn til ? komme p? kollokvie. Heller ikke dersom du har spilt andre spill i samme serie (Quake IV i stedet for Quake I, for eksempel), eller dersom du kjenner sjangeren ut og inn uten ? ha spilt det konkrete spillet (Everquest i stedet for WoW, for eksempel). Spillene p? listen er f?rst og fremst eksempler - riktignok sv?rt sentrale eksempler.

Vi sees!

Ressurssider

Dette er ment som en ressursside for gruppeundervisningen i MEST 2724. Her vil dere til enhver tid finne oppdatert informasjon om undervisningen, oppgaver, nyttige lenker osv. NB: Beskjeder vil normalt IKKE bli gitt per epost - det forutsettes at studentene f?lger med p? denne siden for ? holde seg oppdatert!

Inntil videre er jeg fortsatt opptatt med planleggingen av semesteret, men vil komme tilbake med mer informasjon n?r kursstart n?rmer seg. H?per ? se s? mange som mulig p? spillkollokviene 11. og 18 oktober!

Nyttige lenker

Seminarleder

...for MEST 2724 dette semesteret, og den som omtaler seg som 'jeg' p? denne siden, er Anders Sundnes L?vlie. Studenter p? kurset kan n? meg p? anderssl at student.hf.uio.no (sett inn alfakr?ll der det st?r 'at').

Publisert 27. sep. 2006 21:01 - Sist endret 14. des. 2006 21:43