Et knust land og folk
Med den tyske kapitulasjonen den 8. mai 1945 endte krigen og det nasjonalsosialistiske regimet i Tyskland. Etter mange ?r med sensur, ensretting av mediene, og fascistisk propaganda, hadde det tredje rikets sammenbrudd en sjokkerende effekt p? det tyske samfunnet. Store deler av den tyske befolkningen var hjeml?se, p? flukt eller i krigsfangenskap. Byene l? i ruiner. Nazistiske idealer og utopier var knust, og for?rsaket politisk og kulturell desorientering.
Nullstillt litteratur
Den s?kalte 'Trümmerliteratur' (ruinlitteratur) oppst? i denne umiddelbare etterkrigstiden. Forfatterne var ofte tidligere soldater som hadde kommet hjem fra krigen til det ?delagte Tyskland. Disse forfatterne tegner et ?rlig bilde av den tyske etterkrigshverdagen og de forteller om sine erfaringer under krigen. Spr?ket holdes bevisst enkelt, i motsetning til nasjonalsosialistenes tidligere instrumentalisering av spr?k. P? grunn av det ideologiske misbruket virket spesielt prosa som en upassende uttrykksform for mange forfattere. En ny begynnelse syntes ogs? n?dvendig for det tyske spr?ket. Dikt og korte historier etter Hemingways 'short-stories' ble den foretrukne uttrykksformen.
Kritikk og fortrenging
I etterkrigslitteraturen ble det snart to tendenser synlig: Noen forfattere kjempet for et kritisk oppgj?r med nazitiden, mens andre helst ville fortrenge det som hadde skjedd.
Mange forfattere som hadde returnert fra eksil forlot Vest-Tyskland igjen eller bosatte seg i ?stsonen, da de inns? at en kritisk betraktning av den umiddelbare fortiden ikke var ?nsket der. Forfattere som Anna Seghers og Berthold Brecht, var ikke velkommen i de vestlige okkupasjonssonene. Den ?stlige, sovjetiske sonen derimot tok gjerne imot forfattere med kommunistisk rykte. Oppgj?ret med nasjonalsosialismen som en kriminell form av kapitalismen var et popul?rt tema under opprettelsen av den sosialistiske staten. Ogs? konflikten mellom hjemvendte eksilforfattere og de som hadde holdt ut i Tyskland (indre emigrasjon) s?rget for en litter?r spaltning.
Fokus p? seminaret
I dette seminaret skal vi unders?ke og diskutere verker som reflekterer stemningen og viktige temaer i den umiddelbare etterkrigstiden. Utgangspunktet blir den oppkommende diskusjonen (Karl Jaspers 1946) om skyld og ansvar for krigen og Holocaust. Vi skal blant annet se p? de tekstene av tidligere ofre og forfulgte som ble publisert siden 1945 (Paul Celan, Nelly Sachs) og hvordan disse ble mottatt. Vi skal ogs? lese fortellinger av unge hjemvendte forfattere (Heinrich B?ll/Wolfgang Borchert), verk av forfatterne av den indre emigrasjon og av hjemvendte eksilforfattere i den sovjetiske sonen.
M?let er ? tegne et bilde av etterkrigstiden med sine viktigste temaer, sp?rsm?l og konflikter, som er reflektert i spr?k og litteraturen.