Kjernepensum:
a. felles med 10-poengsversjonen (LIT3461/4461)
Bale, Kjersti: Estetikk. En innf?ring. Oslo. 2009. kapittel: 1, 4 og 8, s. 9-26, 66-84, 143-173 (62s)
de Beauvoir, Simone: “Innledning”. Det annet kj?nn. overs. av Bente Christensen. Oslo. 2000. s. 33-48 (15s)*
Iversen, Irene: "Innledning". I Iversen, Irene, red.: Feministisk litteraturteori. Oslo. 2002. s. 9-64 (55s).
Lindberg, Anna Lena: ”Inledning”. I Lindberg, Anna Lena, red.: Den maskulina mystiken. Konst, k?n och modernitet. Lund. 2001. s. 7-23 (16s) *
Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art". The Journal of Aesthetics and Art Criticism. Vol. 48, number 4: "Feminism and Traditional Aesthetics". Edmonton, Alberta. 1990. s. 293-303 (10s) *
Mortensen, Ellen m.fl.: Kj?nnsteori. Oslo. 2008: innledningene i ”Del 1: Hva er kj?nn? Ulike tiln?rmingsm?ter”. s. 15-26, 36-41, 70-73, 87-92 (25s)
Mulvey, Laura: ”Visuell nytelse og narrativ film”. I Fossheim, Hallvard, red.: Filmteori: en antologi. Oslo. 1999. s. 169-182 (13s) *
Perry, Gill: ”Introduction: gender and art history”. I Perry, Gill, red.: Gender and Art. The Open University. 1999. s. 8-31 (23s) *
Wichstr?m, Anne: "Etterord". I Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo. 2003. s. 161-75 (14s)*
b. tillegg for 20-poengsversjonen
Bourdieu, Pierre og Alain Darbel: "The Love of Art". I Frascina, Francis og Jonathan Harris, red.: Art in Modern Culture: An Anthology of critical texts. The Open University. 1992 s. 174- 180 (7s) *
Bronfen, Elisabeth: "Det 'mest' poetiske emnet". i Iversen, Irene, red.: Feministisk litteraturteori, Oslo. 2002. s. 85-104 (19s).
Brooks, Peter: Body Work. Objects of Desire in Modern Narrative, Ch. 1."Narrative and the Body". Cambridge, Mass. 1993. s. 1-27 + noter s. 289-293 (31s)*.
Bürger, Peter: "On the Problem of the Autonomy of Art in Bourgeois Society". I Frascina, Francis og Jonathan Harris, red.: op.cit, s. 51- 63 (12s) *
Chadwick, Whitney: "Introduction: Art History and the woman artist" i Women, Art, and Society. London (3. utgave). 2002. s 17-42 (26 s) *
Chicago, Judy: “from The Dinner Party (1996)” i Steve Edwards red.: Arts and its Histories. A Reader, The Open University. New Haven. 1999. s. 143-146 (3s)*
Garb, Tamar: “Gender and Representation” i Modernity and Modernism. French Painting in the Nineteenth Century. The Open University. 1994. s.219-290. (71s) *
Johnson, Barbara: “The Critical Difference: Barthes/BalZac” i The Critical Difference. Essays in the Contemporary Rhetoric of Reading. The John Hopkins University Press. 1987. s 3-12 (10s) *
Jones, Amelia: “The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)” i Steve Edwards, red.: Arts and its Histories. A Reader. The Open University. New Haven. 1999 s. 146-152 (7s)*.
Klinger, Cornelia: "Aesthetics". I Jaggar, Alison M. og Iris Marion Young, red.: A Companion to Feminist Philosophy. Malden Mass., 1998. s.343-352 (10 s)*.
Moi, Toril. "? tilegne seg Bourdieu". i Iversen, Irene red.: op.cit., s. 252- 280 (28 s)
Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere?”. Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo. 2003, s. 7-64.
Pollock, Griselda: “Differencing, Feminism and the Canon, from Differencing the Canon: Feminist Desire and the Writing of Art’s Histories (1999)” i Steve Edwards, red.: Arts and its Histories. A Reader, The Open University. New Haven. 1999. s. 161-166 (5 s) *
Salomon, Nanette: “The Art Historical Canon: Sins of Omission”. I Preziosi, Donald, red.: The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford. 1998. s.344-355 + noter s. 551-553 (13s) *
Fordypningspensum: ”Modernismens kj?nn”
Prim?rtekster:
Billedkunstverk som refereres i artiklene
Vitrac, Roger: Victor ou les Enfants au pouvoir [1928] – Victor eller barna tar makten – fransk, engelsk eller norsk utgave
Woolf, Virginia: Mrs Dalloway [1925] – engelsk utgave
Andre litter?re, kortere tekster (dikt med mer) blir delt ut underveis i seminaret
I tillegg velger studentene ett litter?rt verk eller et rimelig omfang av bilder som er relevant for arbeidet med semesteroppgaven.
Sekund?rlitteratur og teori (ca 500 s)
Bale, Kjersti: Estetikk. En innf?ring. Oslo. 2009, kap. 7: Avant-garde, modernisme , modernitet, s. 120- 142 (22s)
Berman, Patricia, G: ”Edvard Munch. Women, ’Woman’, and the genesis of an artist’s myth”, I Munch and Women. Image and Myth, Art Services International. 1997. s. 11-40 (29s) *
Bowlby, Rachel: ”Thinking Forward through Mrs Dalloway’s Daughter”. I Feminist Destinations and Further Essays on Virginia Woolf. Edinburgh. 1997. s.69-84 (15s) *
Caws, Mary Ann: “Ladies shot and painted”, I Suleiman, Susan, red.: The Female Body in Western Culture: Contemporary Perspectives, Harvard University Press. 1987. s. 262-287 (25s) *
Connon, Derek F.: ”In the Gutter, Looking at the Stars: Dualism in Vitrac's Victor, ou, Les Enfants au pouvoir”. The Modern Language Review, (89:3). 1994 July. s 595-605 (11s)
Gilbert, Sandra M. og Susan Gubar: ”Kj?nnslingvistikk. Kj?nn, spr?k og seksualitet”. I Iversen red. Feministisk litteraturteori. Oslo. 2002, s. 120-136 (18s).
Huyssen, Andreas: "Massekultur som kvinde: modernismen Anden" [1986]. I Marie - Louise Svane og Tania ?rum: K?n og moderne tider: en antologi, K?benhavn. 1991, s….(28s)*.
Iversen, Irene og Anne Birgitte R?nning: ”Innledning”. I Iversen og R?nning, red: Modernismens kj?nn. Oslo. 1996. s. 9-21 (11s)*.
Krauss, Rosalind: ”Corpus Delicti”. October (Summer 1985), 33, s. 31-72 (41s med mange ill.) http://www.jstor.org/stable/778393
Krauss, Rosalind: “Cindy Sherman. Untitled”. I Bachelors, MIT Press. 1999. s 101-159 (28s)*
Levitt, Annette Shandler: “The Domestic Tragedies of Roger Vitrac”. Modern Drama, (30:4). 1987. s 514-527 (15s)
Lie, Sissel: ”Hyenen og klesstativet – Leonora Carringtons selvportretter”, Tidsskrift for kj?nnsforskning 3. 2008. s. 5-22 (17s) – elektronisk tilgjengelig her: http://kilden.forskningsradet.no/c35640/artikkel/vis.html?tid=55075
Mulvey, Laura: “A phantasmagoria of the female body: The work of Cindy Sherman”. I New Left Review I / 188. July-August 1991. s 136-150 (14s) *
Showalter, Elaine: “Introduction [to Mrs Dalloway]”. I Biggs, Julia red. Virginia Woolf. Introductions to the Major Works. London. 1994, s. 125-156 (31s) *
Steihaug, Jon-Ove: Utdrag fra Historiemaleri og fantasmatisk iscenesettelse : en diskursiv og psykosemiotisk tiln?rming til Bendik Riis 'kunstmaleri, Oslo, 2008 (ca 20s om ”Bendik og Aarolilja” – deles ut p? seminaret)
I tillegg kommer 200 s teori og sekund?rlitteratur som velges i forbindelse med arbeidet med semesteroppgaven.
B?ker som m? kj?pes eller l?nes:
Vitrac, Roger: Victor ou les Enfants au pouvoir [1928] – Victor eller barna tar makten – fransk, engelsk eller norsk utgave
Woolf, Virginia: Mrs Dalloway [1925] – engelsk utgave
Bale, Kjersti: Estetikk. En innf?ring, Oslo 2009
Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002.
Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kj?nnsteori, Oslo, 2008.
Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere?”, Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (Pax) 2003
Tekster som leses eller lastes ned fra nettet:
Krauss’ artikkel i tidsskriftet October
Lies artikkel i Tidsskrift for kj?nnsforskning
De ?vrige tekstene merket med en stjerne, finnes i kompendier for Kj?nn og estetikk:
Del 1) Teoretisk kjernepensum v?ren 2010 - felles LIT3461,3462,4461 og 4462.
Del 2) Teoretisk kjernepensum - tillegg for LIT3462 og 4462.
Del 3) Fordypningspensum v?ren 2010: ”Modernismens kj?nn” – felles LIT3461, 3462 4461 og 4462.
Anbefalt st?ttelesning:
Bale, Kjersti og Arnfinn B?-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008
Midttun, Birgitte Huitfeldt: Kvinnereisen, Oslo, 2008.
Lorentzen, J?rgen og Wencke Mühleisen (red.): Kj?nnsforskning. En grunnbok, Oslo, 2006.