B?ker (kj?pes eller l?nes):
Aubin, Penelope: The Strange Adventure of Count de Vinevil And his Family [1721], Kessinger Publishing, 2008
Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002
Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kj?nnsteori, Oslo, 2008
Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (Pax) 2003
Said, Edward: Orientalismen, Oslo 2001 og senere, evt engelsk original
Shelley, Mary: Frankenstein – Nortonutgaven
Evt: Tysk originalutgave av Judith Herrmann: Sommerhaus, sp?ter: Erz?hlungen, Frankfurt am Main, 1998
Kompendier for Kj?nn og estetikk: Del 1: Teoretisk kjernepensum felles for LIT3461, 3462, 4461 og 4462, del 2: Teoretisk kjernepensum - tillegg for LIT3462 og 4462 og del 3: Fordypningspensum v?ren 2009: "Kj?nnet og det fremmede".
Kjernepensum:
a) felles med 10-poengsversjonen (LIT3461/4461):
1. de Beauvoir, Simone: "Innledning", Det annet kj?nn, oversatt av Bente Christensen, Oslo, 2000, s. 33-48 (15 s)*
2. Iversen, Irene: "Innledning", Iversen, Irene (red.): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002, s. 9-64 (55 s)
3. Jegerstedt, Kari m.fl (red.); "Litteraturvitenskap", Mortensen, Ellen m.fl. (red.): Kj?nnsteori, Oslo, 2008, s. 231-259 (29 s)
4. Lindberg, Anna Lena: ”Innledning", Lindberg, Anna Lena (red): Den maskulina mystiken. Konst, k?n och modernitet. Lund (Studentlitteratur) 2001, s. 7-23 (16 s)*
5. Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48, number 4: "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10s)*
6. Mulvey, Laura: “Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo 1999, s. 169-182 (13 s)*
7. Perry, Gill: “Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art (The Open University, 1999), s. 8-28 (20 s)*
8. Rancière, Jacques: "Estetikken som politikk", Bale, Kjersti og Arnfinn B?-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008, s. 533-550 (18 s)*
9. Wichstr?m, Anne: "Etterord", Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (2003 s. 161-75 (14 s)*
10. ?seb?, Sigrun m. fl.: "Kunst og film", Mortensen m. fl. (red.): op.cit., s. 260-287 (28 s)
b) tillegg for 20-poengsversjonen:
11. Bourdieu, Pierre og Alain Darbel: "The Love of Art", Frascina, Francis og Jonathan Harris (red): Art in Modern Culture: An Anthology of critical texts, The Open University, 1992, s. 174- 180 (7 s)*
12. Bronfen, Elisabeth: "Det 'mest' poetiske emnet", Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002, s. 85-104 (19 s)
13. Brooks, Peter: Body Work. Objects of Desire in Modern Narrative, Ch. 1."Narrative and the Body", Cambridge, Mass, 1993, s. 1-27 + noter s. 289-293 (31 s)*
14. Bürger, Peter: "On the Problem of the Autonomy of Art in Bourgeois Society", Frascina, Francis og Jonathan Harris (red): op.cit, s. 51- 63 (12 s)*
15. Chadwick, Whitney: "Introduction: Art History and the woman artist" i Women, Art, and Society, London (3. utgave) 2002 s. 17-42 (26 s)*
16. Chicago, Judy: “from The Dinner Party (1996)” i Steve Edwards (red.) Arts and its Histories. A Reader, The Open University, New Haven 1999 s. 143-146 (3 s)*
17. Garb, Tamar, “Gender and Representation” i Modernity and Modernism. French Painting in the Nineteenth Century. The Open University 1994, s.219-290. (71s)*
18. Johnson, Barbara: “The Critical Difference: Barthes/BalZac” i The Critical Difference. Essays in the Contemporary Rhetoric of Reading. The John Hopkins University Press 1987 s 3-12 (10 s)*
19. Jones, Amelia: “The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)” i Steve Edwards (red.) Arts and its Histories. A Reader, The Open University, New Haven 1999 s. 146-152 (7 s)*
20. Klinger, Cornelia: "Aesthetics", Jaggar, Alison M. og Iris Marion Young (red): A Companion to Feminist Philosophy, Malden Mass., 1998, s.343-352 (10 s)*
21. Moi, Toril. "? tilegne seg Bourdieu", Iversen, Irene (red): op.cit., s. 252- 280 (28 s)
22. Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere?”, Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (Pax) 2003, s. 7-64
23. Pollock, Griselda: “Differencing, Feminism and the Canon, from Differencing the Canon: Feminist Desire and the Writing of Art’s Histories (1999)” i Steve Edwards (red.) Arts and its Histories. A Reader, The Open University, New Haven 1999 s. 161-166 (5 s)*
24. Salomon, Nanette: “The Art Historical Canon: Sins of Omission”, Preziosi, Donald (red.), The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford (Oxford University Press) 1998, s.344-355 + noter s. 551-553 (13 s)*
Fordypningspensum "Kj?nnet og det fremmede":
Prim?rtekster:
Aubin, Penelope: The Strange Adventure of Count de Vinevil and his Family [1721] Kessinger Publishing, 2008, (ca. 40 s)
Shelley, Mary: Frankenstein [1818], utg. ved Paul Hunter i serien "A Norton critical edition", 1996 og senere
Balzac, Honoré de: Adieu [1830]. Engelsk oversettelse finnes her
(Dansk oversettelse: "Farvel" i To fort?llinger: Den Indkalte; Farvel, K?benhavn, 1890, (76 s )– finnes i kompendiet til LIT2000 Litteraturvitenskapelige grunnlagsproblemer, del 3)
Mérimée, Prosper: Carmen [1845] (ca. 35 s) Engelsk oversettelse finnes her
Judith Hermann: "R?de koraller", Sommerhus, senere. Fortellinger. Oversatt fra tysk av Erik Krogstad, Oslo, 2000 (ca. 20 s)*
Andre, kortere tekster (dikt med mer) kan bli delt ut underveis i seminaret.
I tillegg velger studentene ett litter?rt verk eller et rimelig omfang av bilder som er relevant for arbeidet med semesteroppgaven.
Sekund?rlitteratur og teori:
Berman, Patricia, G: "Edvard Munch. Women, 'Woman', and the genesis of an artist's myth", i: Munch and Women. Image and Myth, Art Services International, 1997, s. 11-40 (29 s)*
Brooks, Peter: “Gauguin’s Tahitian body”, i: The Expanding Discourse. Feminism and Art History, red. N. Broude og M.D. Garrard, Oxford, 1992, s.331-345 (15 s.)*
Caws, Mary Ann: "Ladies shot and painted", i The Female Body in Western Culture: Contemporary Perspectives, red. S. Suleiman, Harvard University Press, 1987, s. 262-287 (25 s)*
Felman, Shoshana: "Kvinner og galskap. Det kritiske feilgrepet (Balzac: 'Adj?')" [1975], oversatt av Camilla Fr?lich i Iversen, Irene (red): op.cit, s. 104-119 (16 s)
Gressg?rd, Randi, m.fl: "Postkolonial teori, svart feminisme og antropologi", i Mortensen, Ellen m.fl. (red.): Kj?nnsteori, Oslo 2008 s. 194-198 (5 s.)
H?g?sen-Hallesby, Hedda: "Carmens performative hevn", Tidsskrift for kj?nnsforskning, nr. 3/2007, s. 5-19 (15 s.) http://kilden.forskningsradet.no/c35640/artikkel/vis.html?tid=48200&strukt_tid=35640#_edn2
Krauss, Rosalind: "Corpus Delicti", October (Summer 1985), 33, s. 31-72 (41 s. med mange ill.) http://www.jstor.org/stable/778393
Krauss, Rosalind: "Cindy Sherman. Untitled", i: :Bachelors, MIT Press, 1999, s. 101-159 (28 s.)*
Lewis, Reina: ”Chapter 1: Race – femininity – representation”, Gendering Orientalism. Race, femininity and representation, London og New York, 1996s. 12-52 (40 s)*
Lykke, Nina: ”Nye perspektiv p? intersektionalitet. Problem och m?jligheter”, Kvinnovetenskaplig tidskrift, 2-3, 2005, s. 7- 17 (10 s)*
Mulvey, Laura: "A phantasmagoria of the female body: The work of Cindy Sherman", i: New Left Review I / 188, July-August 1991, s. 136-150 (14 s.)*
Said, Edward W.: "Forfatterens innledning", ”Prosjekter (kap.I,III)” og ”Pilegrimer og pilegrimsreiser (kap.II,IV)”, Orientalismen. Vestlige oppfatninger av Orienten [1978], oversatt av Anne Aabakken, Oslo, 2001 s. 3-33, 84-105 og 188-224 + noter s. 376-378 og 384-386 (80 s)
Solomon-Godeau, A.: “Going native. Paul Gauguin and the invention of primitivist modernism”, i: The Expanding Discourse. Feminism and Art History, red. N. Broude og M.D. Garrard, Oxford 1992, s. 313-329 (17 s.)*
Spivak, Gayatri Chakravorty, ”Tre kvinners tekster og en kritikk av imperialismen”, oversatt av Kari Marstein, i Iversen (red.) op.cit, s. 280-296 (17 s)
Steihaug, Jon-Ove: Utdrag fra Historiemaleri og fantasmatisk iscenesettelse: en diskursiv og psykosemiotisk tiln?rming til Bendik Riis' kunstmaleri, Oslo, 2008 (ca 20 s. om "Bendik og Aarolilja" - deles ut p? seminaret)
I tillegg kommer 200 s teori og sekund?rlitteratur som velges i forbindelse med arbeidet med semesteroppgaven.
Tekster merket * finnes i kompendier for Kj?nn og estetikk: Del 1: Teoretisk kjernepensum felles for LIT3461, 3462, 4461 og 4462, del 2: Teoretisk kjernepensum - tillegg for LIT3462 og 4462 og del 3: Fordypningspensum v?ren 2009: "Kj?nnet og det fremmede"
Tekster som leses eller lastes ned fra nettet:
Balzac-novellen p? engelsk eller fransk
Mérimée-novellen p? engelsk eller fransk
H?g?sen-Hallesbys artikkel i Tidsskrift for kj?nnsforskning
Krauss' artikkel i tidsskriftet October
Anbefalt st?ttelesning:
Bale, Kjersti og Arnfinn B?-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008
Midttun, Birgitte Huitfeldt: Kvinnereisen, Oslo, 2008
Lorentzen, J?rgen og Wencke Mühleisen (red.): Kj?nnsforskning. En grunnbok, Oslo, 2006