Pensum/l?ringskrav

Teoretisk kjernestoff (ca. 200 sider)

1. Chicago, Judy: “from The Dinner Party (1996)” i Steve Edwards (red.) Arts and its Histories. A Reader, The Open University, New Haven 1999 s. 143-146 (3 s)

2. Iversen, Irene: "Innledning", Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002, s. 9-64 (55 s)

3. Jones, Amelia: “The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)” i Steve Edwards (red.) Arts and its Histories. A Reader, The Open University, New Haven 1999 s. 146-152 (7 s)

4. Klinger, Cornelia: "Aesthetics", Jaggar, Alison M. and Iris Marion Young (red): A Companion to Feminist Philosophy, Malden, Mass., 1998, s.343-352 (10 s) + litteraturliste

5. Lindberg, Anna Lena: ”Inledning”, Lindberg, Anna Lena (red): Den maskulina mystiken. Konst, k?n och modernitet. Lund (Studentlitteratur) 2001, s. 7-23 (16 s)

6. Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48, number 4: "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10 s)

7. Mulvey, Laura: ”Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo 1999, s. 169-182 (13 s)

8. Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere?”, Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (Pax) 2003, s. 7-64

9. Perry, Gill: ”Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art (The Open University, 1999), s. 8-31 (23 s)

10. Wichstr?m, Anne: "Etterord", Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (2003 s. 161-75 (14 s)

Fordypningspensum v?ren 2007: Kj?nnet og det fremmede

The female American; or, the Adventures of Unca Eliza Winkfield, [1767], anon. (Unca Eliza Winkfield, pseud.), utgitt av Michelle Burnham, Canada, 2001.

Balzac, Honoré de: Adieu [1830]. Engelsk oversettelse finnes her

(Dansk oversettelse: "Farvel" i To fort?llinger: Den Indkalte; Farvel, K?benhavn, 1890, (76 s )– finnes i kompendiet til LIT2000 Litteraturvitenskapelige grunnlagsproblemer, del 3)

Betterton, R.: “How do women look? The female nude in the work of Suzanne Valadon”, i: Feminist Review, nr. 19, mars 1985, s. 3-24 (22 s.)

Board, M.L.: “Constructing Myths and Ideologies in Matisse’s Odalisques”, i: The Expanding Discourse. Feminism and Art History, red. N. Broude og M.D. Garrard, Oxford, 1992, s. 359-79 (21 s.)

Brooks, Peter: “Gauguin’s Tahitian body”, i: The Expanding Discourse. Feminism and Art History, red. N. Broude og M.D. Garrard, Oxford, 1992, s.331-345 (15 s.)

Connolly jr., J.L.: ”Ingres and the erotic intellect”, i: Woman as Sex Object. Studies in Erotic Art 1730-1970, red. T.B: Hess og L. Nochlin, s. 17-31 (15 s.)

Felman, Shoshana: "Kvinner og galskap. Det kritiske feilgrepet (Balzac: 'Adj?')" [1975], oversatt av Camilla Fr?lich i Iversen, Irene (red): op.cit, s. 104-119 (16 s)

Foucault, Michel: Of Other Spaces, i: Diacritics, Vol. 16, No. 1 v?ren, 1986, s. 22-27 (6 s.)

Foucault, Michel: Tingenes orden. En arkeologisk unders?kelse av vitenskapene om mennesket, Oslo, 1996; Forord, s. 7-19 (13s)

Garb, Tamar: “Renoir and the natural woman” i: The Expanding Discourse. Feminism and Art History, red. N. Broude og M.D. Garrard, Oxford, 1992, s. 295-311 (17 s.)

Garb, Tamar: “The forbidden gaze: Women artists and the male nude in late nineteeth-century France”, i: The Visual Culture Reader, red. N. Mirzoeff, London 2002, s. 617-624. (8 s.)

Lewis, Reina: ”Chapter 1: Race – femininity – representation”, Gendering Orientalism. Race, femininity and representation, London og New York, 1996s. 12-52 (40s)

Lykke, Nina: ”Nye perspektiv p? intersektionalitet. Problem och m?jligheter”, Kvinnovetenskaplig tidskrift, 2-3, 2005, s. 7- 17 (10 s)

Perry, Gill: “Women painting women”, i: Women Artists and the Parisian Avant-Garde, Manchester 1995, s. 107-139 (33 s.)

Said, Edward W.: ”Prosjekter (kap.I,III)” og ”Pilegrimer og pilegrimsreiser (kap.II,IV)”, Orientalismen. Vestlige oppfatninger av Orienten [1978], oversatt av Anne Aabakken, Oslo, 2001 s. 84-105 og 188-224 + noter s. 376-378 og 384-386 ( 63s)

Solomon-Godeau, A.: “Going native. Paul Gauguin and the invention of primitivist modernism”, i: The Expanding Discourse. Feminism and Art History, red. N. Broude og M.D. Garrard, Oxford 1992, s. 313-329 (17 s.)

Spivak, Gayatri Chakravorty, ”Tre kvinners tekster og en kritikk av imperialismen”, oversatt av Kari Marstein, i Iversen (red.) op.cit, s. 280-296 (17 s)

F?lgende b?ker skaffes (kj?pes eller l?nes p? biblioteket):

Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002

Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo, 2003

Broude, N. og M.D. Garrard(red): The Expanding Discourse. Feminism and Art History, Oxford, 1992,

The female American; or, the Adventures of Unca Eliza Winkfield, [1767], anon. (Unca Eliza Winkfield, pseud.), utgitt av Michelle Burnham, Canada, 2001

F?lgende tekster leses eller lastes ned fra nettet

Balzac-teksten (ca 60 s) p? engelsk eller fransk

Foucaults artikkel fra Diacritics

Resten av artiklene kopieres i kompendier (LIT3461/LIT3462: Teoretisk kjernepensum, og LIT3461/3462/4461/4462: Kj?nn og estetikk: Fordypningstema v?ren 2007: ”Kj?nnet og det fremmede”. F?es kj?pt p? Kopiutsalget p? Akademika

 

Publisert 24. okt. 2006 10:37 - Sist endret 19. sep. 2019 11:47