B?ker som m? kj?pes, lastes ned eller l?nes p? biblioteket:
Amelia Jones: Self/Image. Technology, Representation and the Contemporary Subject, New York, Routhledge, 2006
Toni Morrison: The bluest eye, 1970 (engelsk original)
Christa Wolf: Kassandra, 1983 (tysk original eller oversatt til norsk eller engelsk)
Korsmeyer, Carolyn: Gender and Aesthetics : An Introduction, New York; Routledge, 2004.
Merleau-Ponty, Maurice: The World of Perception, New York: Routhledge Classics, 2008,
Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo: Pax, 2003
Said, Edward, Orientalism (engelsk original eller norsk oversettelse)
Kjernepensum for alle emnevariantene
artikler merket med * ligger som pdf i Canvas:
de Beauvoir, Simone: "Innledning", Det annet kj?nn, overs. av Bente Christensen, Oslo, 2000, s. 33–48 (15 s)*
Brah, Avtar og Ann Phoenix: “Ain’t I A Woman? Revisting Intersectionality?
Journal of International Women’s Studies, Vol. 5, Issue 3, Feminist Challenges: Crossing Boundaries, 2004, s 75–86 (12 s)
Butler, Judith: “Performative Acts and Gender Constitution. An essay in Phenomenology and Feminist Theory”, Theatre Journal Vol. 40, No. 4 (Dec., 1988), s. 519–531 (22 s)
Gade, Rune: ”Som en mand – om maskulinitet og kunst”, I Gade (red.): Maskuliniteter – k?n og kunst. K?benhavn: Informations forlag, 2001, s. 71–92 (22 s)*
Garb, Tamar: "Gustave Caillebotte’s Male Figures. Masculinity, Muscularity and Modernity" i Bodies of Modernity. Figure and Flesh in Fin-de-Siècle France, 1998, s. 24–53 (30 s) *
Hamm, Christine: “Hva er det med mor? Det ubehagelige moderskapet i norsk samtidslitteratur?, i Anne Birgitte R?nning og Geir Uvsl?kk (red.): Kj?nnsforhandlinger. 澳门葡京手机版app下载 i kunst, film og litteratur, Oslo: Pax, 2013, s. 51-68 (18 s) *
Halberstam, Judith: “An Introduction to Female Masculinity: Masculinity without Men”, Female masculinity, Durham: Duke University Press, 1998, s. 1–43 (43 s) *
Irigaray, Luce: “To paint the invisible”, Continental Philosophy Review (2004) 37: 389–405. (16 s)
Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York, 2004, kapittel 1, 2 og 6 s. 10–58; 130–153 + noter s. 156–162; 170–174 (ca. 80 s).
Merleau-Ponty, Maurice: The World of Perception, New York: Routhledge Classics, 2008, kapittel 2, 3 og 6 (26 s. )
Mulvey, Laura: ”Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo, 1999, s. 169-182 (13 s)*
Perry, Gill: “Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art, The Open University, 1999, s. 8-31 (23 s)*
R?nning, Anne Birgitte, ”Kunst, kj?nn og estetisk vurdering”, Tidsskrift for kj?nnsforskning 2012 (1), s. 3–17 (15 s)
Wichstr?m, Anne: "Gni og glatte. Asta N?rregaards pastellportretter 1889-1905", i R?nning og Uvsl?kk (red.): Kj?nnsforhandlinger. 澳门葡京手机版app下载 i kunst, film og litteratur. Oslo, 2013, s. 180-190, (11 s)
Woolf, Virginia: Tredje kapittel i A room of One’s Own (1929), tilgjengelig her, A room of one’s own , University of Adelaide, 2014, eller i norsk oversettelse p? NB digital (ca. 10 s)
Tillegg til kjernepensum for LIT3462 og 4462 (20 poengsvariantene)
- artikler merket med * ligger som pdf i Canvas:
Bronfen, Elisabeth: "Det 'mest' poetiske emnet". i Iversen, Irene, red.: Feministisk litteraturteori, Oslo. 2002. s. 85-104 (19s)*
Brooks, Peter: Ch. 1."Narrative and the Body", Body Work. Objects of Desire in Modern Narrative, Cambridge, Mass. 1993, s. 1-27 + noter s. 289-293 (31s) *
Cixous, Hélène: “Medusas latter”, oversatt av Sissel Lie, i Lie (red.): Nattspr?k, Oslo: Pax 57–75 (19 s)*
Davis, Kathy: “Intersectionality as buzzword. A sociology of science perspective on what makes a feminist theory successful”, Feminist Theory, vol. 9 (1), 2008, s. 67–85 (18 s)
Connell, Raewyn: “Margin becoming centre: for a world-centred rethinking of masculinities”, NORMA: International Journal for Masculinity Studies, 9:4, 2014, s. 217-231 (14 s)
Felski, Rita: “Introduction: Myths of the Modern”, samt kapittel 1, “Modernity and Feminism”, The Gender of modernity, Cambridge, Mass., 1995, s.1–34 (34 s)*
Jones, Amelia: “The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)” i Steve Edwards, red.: Arts and its Histories. A Reader. The Open University. New Haven. 1999 s. 146-152 (7s) *
Klinger, Cornelia: "Aesthetics". I Jaggar, Alison M. og Iris Marion Young, red.: A Companion to Feminist Philosophy. Malden Mass., 1998. s.343-352 (10 s) *
Moi, Toril: "Thinking Through Examples: What Ordinary Language Philosophy Can Do for Feminist Theory", New Literary History, Vol. 46 (2), 2015, s. 191–216, (26 s)
Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere?” Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo. 2003, s. 7-64 (57 s)
Spivak, Gayatri Chakravorty: ”Kan de underordnede tale?” (1983/1988), Agora 2001 (1), s. 40–102 (62 s)
Fordypning v?ren 2020: ?Kj?nnet og det fremmede? - felles for alle emnevarianter
Prim?rmateriale:
Balzac, Honoré de: ”Adieu” [1830] (ca 60 s) http://jydupuis.apinc.org/dotclear/index.php/2005/11/21/182-adieu-dhonore-de-balzac
Engelsk oversettelse:
http://onlinebooks.library.upenn.edu/webbin/gutbook/lookup?num=1554
(Dansk oversettelse: "Farvel" i To fort?llinger: Den Indkalte; Farvel, K?benhavn, 1890, (76 s)*
Toni Morrison: The bluest eye, 1970
Christa Wolf: Kassandra, 1983
Amelia Jones: Body Art. Performing the Subject, Minneapolis: University of Minnesota Press, 1998, kap. 103-197 (96 s)
Amelia Jones: Self/Image. Technology, Representation and the Contemporary Subject, New York, Routhledge, 2006, kap. 2 (45 s.)
I tillegg kommer noen dikt og bilder som legges frem i undervisningen.
Sekund?rlitteratur, historie og teori:
Bale, Kjersti: “Reading Literature Historically: Honoré de balzac’s ‘Adieu’”,i Jakob Lothe (red.), The Future of Literary Studies, Oslo: Novus Press, 2017 , s. 48–60 (13 s)
Felman, Shoshana: "Kvinner og galskap. Det kritiske feilgrepet (Balzac: 'Adj?')" [1975], oversatt av Camilla Fr?lich i Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002 s. 104-119 (16 s)
Gressg?rd, Randi, m. fl: ”Postkolonial teori, svart feminisme og antropologi”, i Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kj?nnsteori, Oslo 2008 s. 194-198 (5 s)
Kristeva, Julia: utdrag fra Strangers to Ourselves (1989) i Kelly Oliver (red.): The portable Kristeva, New York: Columbia University Press, 1997, s. 264–294 (31 s)
Mohanty, Chandra Talpede: “Under Western Eyes: Feminist Scholarship and ColoniaL Discourse”, Boundary 2, Vol. 12/13, 1984 s. 333–358 (23 s)
Said, Edward W.: ”Forfatterens innledning”og ”Pilegrimer og pilegrimsreiser (kap.II,IV)”, Orientalismen. Vestlige oppfatninger av Orienten [1978], oversatt av Anne Aabakken, Oslo, 2001 s.3- 33 og 188-224 (60 s)
I tillegg kommer 60-80 sider sekund?rlitteratur til romanene av Toni Morrison og Christa Wolf, som legges frem ved semesterstart i januar.
Tillegg til fordypningspensum for LIT3462 og 4462 (20-poensvariantene)
Det angitte pensum over er gjenstand for undervisning. I tillegg kommer ett selvvalgt verk, eller tilsvarende, og 200 s sekund?rlitteratur, historie og teori som utvider feltet rundt semesteroppgaven. Alle m? dessuten regne med ? s?ke seg frem til ytterligere noe sekund?rlitteratur n?r de arbeider med semesteroppgaven.
Anbefalt st?ttelesning:
Bale, Kjersti: Estetikk. En innf?ring. Oslo: Pax forlag, 2009
Bale, Kjersti og Arnfinn B?-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008
Chadwick, Whitney: Women, Art, and Society, London, 2002
Iversen, Irene (red.): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002
Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York; Routledge, 2004 (resten av boken)
Midttun, Birgitte Huitfeldt: Kvinnereisen, Oslo, 2008
Mortensen, Ellen (red.): Kj?nnsteori, Oslo: Gyldendal, 2008.
Lorentzen, J?rgen og Wencke Mühleisen (red.): Kj?nnsforskning. En grunnbok, Oslo, 2006.